Peugeot 308 jest kompaktowym autem należącym do segmentu C. Produkcję auta rozpoczęto w 2008 roku zastępując nim model 307, i było to ostatnie tego typu auto, którego nową generację oznaczono poprzez zmianę ostatniej cyfry. 308-ka technicznie bazowała na swoim poprzedniku, lecz stylistycznie nawiązywała do niej. Z przodu charakterystyczne są przetłoczenia na masce, tworzące swego rodzaju „nosek” pod którym znajduje się sporych rozmiarów atrapa chłodnicy.
Auto może się pochwalić bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza Cx, który wynosi zaledwie 0,29. Jeśli chodzi o wersje nadwoziowe, Peugeot oferował ten model jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowe kombi o oznaczeniu SW oraz 2-drzwiowy kabriolet CC (od 2009 roku) ze składanym, sztywnym dachem, a na niektórych rynkach dostępny był także 4-drzwiowy sedan. W późniejszym czasie, powstało także sportowe coupe o oryginalnym wyglądzie bazujące na 308 – RCZ. W peugeocie 308, bagażnik oferował 348 litrów pojemności w hatchbacku, 573 litry w SW oraz 226 w CC. Dodatkowo odmianę SW można było zamówić w wersji 5- lub 7-osobowej, jednak w drugim przypadku, gdy podróżował komplet pasażerów, kufer miał znikomą pojemność.
W 2011 roku przeprowadzono lifting Peugeota 308. Odświeżony został przede wszystkim pas przedni – zniknął charakterystyczny „nosek”, nieco zmieniono także grilli zderzak oraz dodano światła do jazdy dziennej. Pod maska początkowo montowano 3 silniki benzynowe oraz 2 diesle. W pierwszym przypadku mieliśmy do czynienia z jednostkami 1.4 VTi, 1.6 VTi oraz 1.6 THP. Generowały one odpowiednio 95 i 120 KM, a ostatni silnik dostępny był w wariancie 140-, 150- oraz 175-konnym.
Jeśli chodzi o motory wysokoprężne, Peugeot oferował 1.6 HDi oraz 2.0 HDi. Pierwszy rozwijał 90 lub 110 KM, a drugi – 136 lub 163 KM. Dostępna była także wersja 308 GTi, która pod maską miała 1,6-litrowy silnik benzynowy o mocy 200 KM. Niezależnie od jednostki napędowej, Peugeot 308 miał napęd na przednią oś a do wyboru była 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej bądź 4- lub 6-stopniowego automatu.
W 2013 roku zadebiutowała II generacja Peueota 308. Nawiązując do wcześniejszych informacji, auto nie otrzymało nazwy „309”, wg nowej polityki formy, modele których końcówka dojdzie do liczby „8”, będą produkowane pod tą samą nazwą jako kolejne generacje. Nadwozie auta zmieniło się nie do poznania. Francuscy styliści bardzo przyłożyli się do pracy i efekt ich pracy został przyjęty bardzo pozytywnie, a już rok później auto zdobyło tytuł Samochodu Roku.
Trapezowy grill Peugeota 308 z wąskimi i długimi reflektorami i maską z licznymi przetłoczeniami nadaje autu bardzo dynamiczny i wręcz agresywny wygląd. Efekt ten potęguje nisko poprowadzona linia dachu oraz ścięty tył, gdzie znajdziemy światła o nietypowym kształcie, wżynające się w linie boczną auta. Wnętrze nawiązuje do mniejszej 208-ki, gdzie producent zastosował nietypową deskę rozdzielczą. Wyraźnie zmniejszono koło kierownicy, a zegary przesunięto w kierunku szyby, przez co odczyt odbywał się nad kierownicą. Dodatkowo, obrotomierz „wkręca się” przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
Takie rozwiązanie wymaga przyzwyczajenia, jednak dla niektórych kierowców, jedyne ustawienie kierownicy zasłania wskazania zegarów. Dodatkowo na konsoli środkowej nie znajduje się nic więcej, oprócz regulatora głośności, wejścia na płyty CD oraz włącznika świateł awaryjnych. Całe sterowanie klimatyzacją i innymi opcjami zostało przeniesione na blisko 10-calowy ekran dotykowy, jednak i to rozwiązanie wymaga przyzwyczajenia.
Tym razem Peugeota 308 ograniczono do 2 wersji nadwoziowych – 5-drzwiowego hatchbacka oraz 5-drzwiowego kombi o oznaczeniu SW. Ich pojemność bagażnika wynosi odpowiednio 420 oraz 610 litrów, co w obu przypadkach jest bardzo dobrym wynikiem. Wśród benzynowych jednostek zadebiutował 3-cylindrowy silnik 1.2 PureTech. Może on rozwijać 82, 110 oraz 130 KM. Przez rok oferowana była także jednostka 1.6 THP o mocy 125 lub 155 KM. Wśród diesli do wyboru stoi silnik 1.6 BlueHDi, który generuje odpowiednio 100 lub 120 KM.
W 2014 roku zaprezentowano usportowione wersje GT. Auto oprócz obniżonego zawieszenia, miał także wzmocnione hamulce, a pod maską znalazł się 205-konny, 1,6-litrowy benzyniak. Topowa odmiana Peugeot 308 GTi pojawiła się w 2015 roku. Do napędu służy 1,6-litrowy silnik benzynowy THP, generujący 270 KM, a standardowo 308-ka GTi wyposażona jest w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. W każdej wersji silnikowej, moc trafia na przednie koła, za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej.