• Aktualne przepisy każą nawet dorosłym mieć prawo jazdy na motorower
  • Nie mając stażu na mniejszych motocyklach, prawo jazdy kat A można mieć dopiero od 24 roku życia
  • Są jednak bardzo szybkie motocykle, którymi można kierować, mając prawko kat. B!

Dawniej, by jeździć motorowerem, osoba niepełnoletnia musiała mieć kartę motorowerową wydawaną przez dyrektora szkoły, a osoby dorosłe mogły kierować motorowerem na podstawie dowodu osobistego. Kto ukończył 18 lat przed 19 stycznia 2013 roku i nie ma żadnego prawa jazdy, wciąż może legalnie jeździć motorowerem. Młodsze osoby, by jeździć motorowerem, muszą mieć prawo jazdy – jakiekolwiek. Najniższa kategoria prawa jazdy, która uprawnia do kierowania motorowerem (a także czterokołowcem lekkim) to AM.

Prawo jazdy kategorii AM: czy warto się o nie starać?

Motorower: mały, a  umiarkowanie bezpieczny Foto: Auto Świat
Motorower: mały, a umiarkowanie bezpieczny

Ustawa o kierujących na dobrą sprawę zamordowała „pięćdziesiątki” – czyli popularne kiedyś motorowery. Są na dobrą sprawę tylko dwa powody, by robić prawo jazdy kat. AM: po pierwsze, kurs jest dość tani (od ok. 400 zł), bo i liczba obowiązkowych godzin kursu jest niewielka (pięć godzin zegarowych praktyki i pięć godzin lekcyjnych teorii), a po drugie, egzamin na prawo jazdy kat. AM można – za zgodą rodziców – zdawać już po ukończeniu 14 lat. Wystarczy jednak odczekać dwa lata, by móc ubiegać się o oprawo jazdy kat. A1 – a to już pozwala na kierowanie czymś wyraźnie mocniejszym.

Prawo jazdy kat. A1: zaczynamy przygodę z motocyklem!

Motocykl z silnikiem 125: można nim jeździć, mając prawko kat. A1 (i większe kategorie motocyklowe) , albo kat. B (minimum od 3 lat) Foto: Auto Świat
Motocykl z silnikiem 125: można nim jeździć, mając prawko kat. A1 (i większe kategorie motocyklowe) , albo kat. B (minimum od 3 lat)

Mając 16 lat, można zdawać egzamin na kat. A1. Kurs można zacząć trzy miesiące wcześniej. Obejmuje on 20 godzin jazd oraz 30 godzin lekcyjnych teorii. Koszt kursu to ok. 1200 zł. Po zdaniu egzaminu mamy prawo jeździć motocyklem z silnikiem 125 ccm o mocy do 11 kW (i odpowiednim stosunku mocy do masy – do 0,1 kW/kg). To samo prawo jazdy uprawnia do jazdy motocyklem 3-kołowym o mocy do 15 kW. Do kategorii pojazdów „podpadających” pod kategorię A1 zaliczają się też skutery z silnikiem 125 ccm – formalnie to motocykle. Uwierzcie: skuter z silnikiem 125 ccm, nawet jeśli ma to samo nadwozie (ramę, osłony, widelec, etc.), jest o wiele stabilniejszy i bezpieczniejszy niż „pięćdziesiątka”.

Warto wiedzieć, że motocyklem z silnikiem 125 ccm o mocy do 11 kW (i stosunku mocy do masy do 0,1 kW/kg) można jeździć na terenie RP także na podstawie prawa jazdy kat. B. Warunek: mamy je od co najmniej trzech lat. To jeden z powodów, dla których „pięćdziesiątki” mają obecnie w Polsce ograniczony sens.

Prawo jazdy kat. A2: wsiadamy na poważny motocykl

Prawo jazdy A2 pozwala jeździć motocyklem o mocy do 35 kW (i stosunku mocy do masy do 0,2 kW/kg). Egzamin można zdawać, mając ukończone 18 lat, kurs można zacząć trzy miesiące wcześniej. Koszt kursu jest nieznacznie wyższy niż kursu na kat. A1.

Prawo jazdy kat A: każdy motocykl, także ekstremalny

Duży i szybki motocykl: by nim jeździć, trzeba mieć kat. A Foto: Auto Świat
Duży i szybki motocykl: by nim jeździć, trzeba mieć kat. A

Minimalny wiek, by zdawać egzamin na prawo jazdy kat. A, to 20 lat – i to pod warunkiem, że od 2 lat mamy prawo jazdy kat A2. Jeśli nie mieliśmy wcześniej kategorii A2, prawo jazdy na każdy motocykl możemy mieć dopiero od 24 roku życia. Jeśli zdaliśmy je wcześniej (np. w wieku 20 lat), możemy jeździć dowolnym motocyklem jednośladowym, ale jeszcze do 21 roku życia musimy się wstrzymać z kierowaniem motocyklami 3-kołowymi o mocy powyżej 15 kW. Kurs prawa jazdy kat A kosztuje ok. 1500 zł.

Ale można jechać szybkim motocyklem i bez prawka kat. A

Jest jednak sposób, by mając prawo jazdy tylko kat. B, jeździć ekstremalnie szybkim motocyklem: od niedawna na terytorium RP możemy kierować motocyklem trójkołowym na podstawie prawa jazdy lat B. pod warunkiem, że mamy je od co najmniej trzech lat. Uwaga: bez ograniczeń mocy! Tymczasem niektóre trójkołowce mają silniki o mocy dobrze ponad 100 KM. Osiągi? Wystarczające – naprawdę! Nie zastanawiajcie się, jak szybko to przyspiesza do setki – należy pytać, jak to się rozpędza do 200 km/h! I tylko żal, że np. Yamaha Niken – motocykl z trzema kołami, ale wyjątkowo zwrotny i wąski, zahomologowany jest jako zwykły motocykl dwukołowy...

Yamaha NIken: duży silnik, 115 KM, trzy koła. Ten pojazd jest jednak zahomologowany jako motocykl dwukołowy, dlatego potrzebne jest prawo jazdy kat. A. Foto: Yamaha
Yamaha NIken: duży silnik, 115 KM, trzy koła. Ten pojazd jest jednak zahomologowany jako motocykl dwukołowy, dlatego potrzebne jest prawo jazdy kat. A.