Auto Świat Porsche Panamera S E-Hybrid | Test

Porsche Panamera S E-Hybrid | Test

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Pod maską Panamery S E-Hybrid pracują 333-konne benzynowe V6 z kompresorem oraz elektryczny motor o mocy 95 KM. Czy napęd hybrydowy w sportowym aucie to dobry pomysł?

Test Porsche Panamera S E-Hybrid
Zobacz galerię (14)
Auto Świat
Test Porsche Panamera S E-Hybrid

Gdy podróżowaliśmy na autostradzie ze stałą prędkością 120 km/h, zielona wskazówka obrotomierza spoczywała na zerze, a do naszych uszu dochodził jedynie szum opon. Auto przy tej prędkości było zasilane tylko silnikiem elektrycznym. Oczywiście, każda gwałtowniejsza próba zwiększenia szybkości budziła do życia główne źródło napędu, oznaczone skrótem V6.

Porsche pozwala żeglować

Wskazówkę obrotomierza w dolnym położeniu widzi się w tym aucie bardzo często, np. na światłach (działa wtedy system start-stop), a także po zdjęciu nogi z pedału gazu. Uruchamia się wówczas funkcja tzw. żeglowania. Korzysta z niej kierowca każdej Panamery z „automatem”. Funkcja ta daje efekt podobny do wrzucenia biegu „na luz”. W wersji hybrydowej dodatkowo wyłącza się całkowicie jednostka benzynowa (wszystkie systemy wspomaga wówczas silnik elektryczny).

Porsche Panamera S E-Hybrid | Test
Porsche Panamera S E-Hybrid | TestŻródło: Auto Świat

Dla kogo hybrydowe Porsche?

Wsiadasz do auta i musisz jechać do pracy. To mało przyjemny scenariusz, chyba że twój pojazd ma logo Porsche na masce. Za chwilę wciśniesz gaz w podłogę i poprawisz sobie humor. Zaraz, zaraz, gdzie tego dokonasz? Na osiedlowej uliczce, a może w korku? Co z tego, że pod maską drzemie kilkaset koni mechanicznych, skoro nie masz gdzie ich uwolnić! Właśnie dla osób z takimi problemami Porsche zbudowało Panamerę S E-Hybrid.

Panamerę S E-Hybrid zbudowano nie dla entuzjastów oszczędzania, ale raczej dla tych osób, które chcą mieć prestiżowe i sportowe auto, a jednocześnie starają się podkreślać to, że myślą proekologicznie. Porsche zapewnia, że jedno nie przeczy drugiemu.

Porsche Panamera S E-Hybrid | Test
Porsche Panamera S E-Hybrid | TestŻródło: Auto Świat

Ładowanie baterii na trzy sposoby

Po podłączeniu ładowarki do gniazdka (w zestawie dwa rodzaje przewodów doprowadzających prąd do zasilacza) wtyczka w aucie zostaje automatycznie rozpoznana i zablokowana. Zanim jeszcze rozpocznie się ładowanie, konieczne jest wpisanie PIN-u w zasilaczu. Obok gniazda w samochodzie znajduje się zegar, dzięki któremumożna określić, kiedy nastąpi ładowanie (nocna taryfa jest tańsza).

Porsche Panamera S E-Hybrid | Test
Porsche Panamera S E-Hybrid | TestŻródło: Auto Świat
Silnik - typ/cylindry/zaworybenz.(V6/24) + elektryczny
Pojemność silnika benz.2995 cm3
Łączna moc systemu416 KM/5500 obr./min
Moment590 Nm/1 250 - 4 000 obr./min
Poj. bagażnika335-1153 l
Masa własna/ładowność2148/432 kg
Rozstaw osi2920 mm
Wymiary (dł./szer./wys.)5015/1931/1418 mm
Przysp. 0-100 km/h*5,5 s
Prędkość maks.*270 km/h
Śr. spalanie*3,1 l/100 km
Cena549 650 zł

* Dane fabryczne

Jak testowaliśmy?

Pomiary rozpoczęliśmy po pełnym naładowaniu baterii. Najpierw chcieliśmy sprawdzić obiecywany przez producenta zasięg auta na silniku elektrycznym (36 km). Przekręciliśmy stacyjkę, uruchomił się „elektryk”, a komputer pokładowy wskazał zasięg 18 km (temp. w garażu – 5,5 st. Celsjusza). Wcisnęliśmy przycisk „E-Power” i ruszyliśmy w miasto, dociskając bardzo delikatnie gaz...

Plusy:

- świetne osiągi,

- znakomite prowadzenie,

- tania eksploatacja, gdy jeździ się na prąd.

Minusy:

- wysoka cena zakupu,

- problematyczne ładowanie (na parkingach osiedlowych),

- mały bagażnik.

WIĘCEJ NA TEMAT TESTU PORSCHE PANAMERY S E-HYBRID ZNAJDZIECIE W AKTULANYM WYDANIU AUTO ŚWIAT (NR. 7/2014)

Jak testowaliśmy Porsche Panamerę S E-Hybrid | Wideo

CZYTAJ TAKŻE:

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków