Renault Vel Satis to samochód osobowy klasy średniej-wyższej i jednocześnie ówczesny flagowy model francuskiej marki. Auto pojawiło się w sprzedaży w 2001 roku jako następca Safrane’a, choć prototyp pojawił się już w połowie lat 90. pod nazwą Initiale. Nazwa Vel Satis pochodzi od połączenia francuskich słów „szybkość” oraz „satysfakcja”.
Renault Vel Satis wprowadził nieco zamieszania w segmencie E, bowiem większość jego konkurentów występowała jako sedany lub kombi. Renault natomiast nie przejmował się tym narzuconym schematem i postanowił stworzyć swój flagowy model w postaci hatchbacka wpadającego w minivana. Stylistycznie Francuzi również zdobyli się na odważny krok, jednak widząc zaprezentowany 2 lata wcześniej model Avantime, można było się tego spodziewać. Konstrukcyjnie Vel Satis bazował na 4. generacji modelu Espace.
Pojazd może w pełni korzystać z miana auta ekskluzywnego, bowiem jego wnętrze jest naprawdę obszerne, a podstawowe wyposażenie – bogate. Nie bez powodu Renault Vel Satis służył także jako samochód prezydenta. W 2005 roku zdecydowano się nieco odświeżyć „look”. Modernizacji uległ grill oraz oba zderzaki. Poza tym 2-litrowy benzyniak z turbosprężarkąo mocy 163 koni został zastąpiony przez odmianę 170-konną. A skoro o silnikach mowa, to poza nim do wyboru było 241-konne 3.5 V6 pochodzące od Nissana, a także turbodiesle dCi o pojemności 2.0, 2.2 oraz 3.0 (V6) litrów, które rozwijały kolejno 150/175, 115/140/150 oraz 180 KM.
Moc przenoszona była na przednie koła za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni automatycznej lub 6-biegowej przekładni manualnej. Niestety mimo ambitnych założeń i niebanalnych rozwiązań, Vel Satis nie zdobył serc potencjalnych klientów, dlatego Renault w 2009 roku, po 8 latach produkcji wstrzymał dalszy montaż po wypuszczeniu zaledwie nieco ponad 62 tyś. egzemplarzy.