Seat Malaga był autem klasy średniej-niższej produkowanym przez hiszpańskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto zadebiutowało na rynku w 1985 roku i było jednym z ostatnich modeli Seata, przed przejęciem kontroli nad firmą przez koncern Volkswagen AG. Pojazd miał zastąpić model 131, produkowany na licencji Fiata. W zależności od rynku, auto znane było także pod nazwą Gredos.
Seat Malaga był w rzeczywistości kompaktową Ibizą z doczepionym kufrem. O ile w dzisiejszych czasach taki zabieg skutkuje kiepskim efektem wizualnym, o tyle Malaga prezentowała się naprawdę dobrze. Duża była w tym zasługa przejęcia designu po pierwszej Ibizie, która wywoływała spory zachwyt w tamtym okresie. Pod względem konstrukcyjnym, Malaga była jeszcze powiązana z Fiatem Regatą.
Przy opracowywaniu silników, Seat zgłosił się po pomoc do nie byle kogo. Napis „System Porsche” robił ówcześnie ogromne wrażenie i działał na wyobraźnię. Pod maską znalazły się benzynowe silniki o pojemności 1.2 oraz 1.5 litra, które generowały 63 lub w zależności od rodzaju zasilania – 85 (gaźnik) lub 100 (wtrysk) KM. Oprócz tego, Seat zakupił także jednego, wolnossącego diesla od Fiata o pojemności 1.7 litra i mocy 55 KM. Moment obrotowy trafiał na przednie koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej.
W 1992 roku zakończono produkcję Seata Malaga, a jego następcą został Seat Cordoba. Głównym rywalem Malagi był Volkswagen Jetta.