Teoretycznie klimatyzacja powinna być absolutnie szczelna. Znajdujące się w niej chłodziwo mogłoby wtedy służyć przez cały okres eksploatacji auta. Domowych lodówek, które działają przecież na takiej samej zasadzie, nie trzeba poddawać okresowym przeglądom ani uzupełniać w nich gazu.
Serwis klimatyzacji - ubytki gazu szkodzą sprężarce
Pierwszym objawem ubytku czynnika chłodzącego jest obniżenie wydajności układu klimatyzacji lub jego „nerwowe” działanie – częste włączanie i wyłączanie sprężarki. Później klimatyzacja może po prostu nie dać się uruchomić – tak dzieje się w układach, które mają czujnik uniemożliwiający włączenie kompresora, kiedy brakuje chłodziwa. Gorzej, jeśli takiego czujnika nie ma– wtedy sprężarka może się po prostu zatrzeć, bo to właśnie czynnik chłodzący zmieszany z olejem smaruje ruchome elementy układu.
Jak uniknąć kosztownych napraw? Nawet jeśli klimatyzacja działa prawidłowo, warto przynajmniej raz w roku, aby sprawdził ją serwis klimatyzacji i w razie potrzeby zadba o uzupełnienie czynnika chłodzącego.
Serwis klimatyzacji - uszkodzenia powypadkowe
W większości aut chłodnica (skraplacz) klimatyzacji znajduje się w strefie zgniotu, tuż za zderzakiem, więc do jej uszkodzeń dochodzi przy okazji drobnych nawet stłuczek. Jeśli samochód był naprawiany po poważnych kolizjach, to jest niemal pewne, że układ demontowano, co zwykle nie wychodzi mu na zdrowie.
Wewnątrz klimatyzacji znajduje się osuszacz zawierający wkład wchłaniający wodę po każdym rozszczelnieniu układu należy go wymienić, ale mało kto o tym pamięta. Awaria kompresora - to jedna z najdroższych usterek klimatyzacji. Najczęściej dochodzi do niej na skutek zaniedbań eksploatacyjnych: ignorowania nieszczelności układu lub napełniania klimatyzacji czystym chłodziwem, bez oleju smarującego.
Koszt wymiany kompresora może przekraczać 3 tys. złotych. Słabe materiały - w ciągu ostatnich kilku lat klimatyzacje wyraźnie staniały. Niestety, odbiło się to na jakości ich komponentów. Mechanicy skarżą się, że są one coraz delikatniejsze.
Serwis klimatyzacji - szukaj prawdziwych fachowców!
Rutynowy serwis klimatyzacji wraz z uzupełnieniem czynnika chłodzącego to czynność, której wykonanie można powierzyć w zasadzie dowolnemu warsztatowi wyposażonemu w odpowiednie urządzenie do obsługi takich układów. Standardowa usługa kosztuje zwykle od 100 do 300 zł, w zależności od pojemności układu. Jeśli jednak klimatyzacja nie działa wcale, a podczas wstępnej diagnostyki okaże się, że układ jest niemal pusty, to samo napełnienie go świeżym chłodziwem na pewno na długo nie pomoże.
Specjalistyczny serwis klimatyzacji przegląd zaczyna zawsze od sprawdzenia, czy w klimatyzacji znajduje się gaz. Nawet jeżeli układ jest pełny, warto sprawdzić, czy ma prawidłową wydajność. Wystarczy do tego zwykły termometr. W temperaturze zewnętrznej wynoszącej ok. 20 stopni C powietrze wypływające z nawiewu powinno mieć temperaturę ok. 5 stopni C. Jeśli układ był rozszczelniony, np. rozmontowany przy okazji naprawy blacharskiej auta, to przed napełnieniem go nowym chłodziwem należy wymienić tzw. osuszacz. Oznacza to dodatkowy wydatek rzędu 150-250 zł.
Niektórzy specjaliści zalecają profilaktyczną wymianę osuszacza co 3 lata. Do napełnienia sprawnego układu i pobieżnej diagnostyki wystarczy automatyczny kombajn. Urządzeniami tego typu dysponuje już większość warsztatów ogólnomechanicznych. Jeśli w trakcie napełniania okazuje się, że układ jest nieszczelny, fachowcy odciągają zwykle resztki chłodziwa i napełniają układ sprężonym azotem, który szybciej wykazuje wszelkie nieszczelności. Proste metody są najlepsze: po wypełnieniu układu azotem mechanik spryskuje elementy instalacji wodą z detergentem i nieszczelności wskazuje piana.