Obecnie w budowie znajduje się siedem odcinków autostrady A2 o łącznej długości ponad 100 km. Jednak na wbicie pierwszej łopaty na ostanim odcinku z Białej Podlaskiej do granicy państwa przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Zwycięzca przetargu, czyli firma mosty Gdańskie, ma 30 miesięcy na sporządzenie planu oraz zdobycie wszystkich wymaganych zezwoleń i decyzji na realizację inwestycji. Zakończenie prac związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej przewidywane jest na II kwartał 2024 r.

Nowa trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa.

Ostatni odcinek A2 – zaprojektują go Mosty Gdańskie Foto: GDDKiA
Ostatni odcinek A2 – zaprojektują go Mosty Gdańskie

Autostrada A2 - stan prac na odcinku od Kałuszyna do Białej Podlaskiej

Wiosną 2020 r. zawarte zostały kontrakty na dwa odcinki autostrady pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Aktualnie Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji. Przewidywany termin ukończenia prac na tych odcinkach to jesień 2023 r.

Pod koniec stycznia 2021 r. GDDKiA podpisała też umowę na odcinek autostrady pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów. Planowany termin zakończenia prac przewidziany został latem 2024 r. Wspomniane trzy odcinki mają łączną długość ponad 37 km.

W kwietniu br. podpisane zostały też umowy na cztery kolejne fragmenty A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, o łącznej długości ponad 63 km. W tym momencie trwa opracowywanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Planowany termin złożenia wniosków to grudzień 2021 r. Termin rozpoczęcie prac budowlanych, a tym samym ich zakończenie nie są jeszcze znane.

Autostrada A2 Łódź – Warszawa z dodatkowym pasem ruchu

GDDKiA planuje także poszerzenie do trzech pasów w jedną stronę najbardziej obciążonego odcinka autostrady A2, czyli 89-kilometrowego fragmentu od węzła Pruszków do węzła Łódź Północ. Podpisanie umowy planowane jest wiosną 2022 r., a rozpoczęcie robót jesienią 2023 r. Według założonego harmonogramu koniec prac przewidziano na przełomie 2025/2026 r.

Docelowo autostrada od węzła Konotopa do węzła Pruszków będzie miała po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ - po trzy pasy ruchu.