Auto Świat Wiadomości Aktualności Hybrydy górą w UE. Zwykłe hybrydy. Te napędy wybierali Europejczycy w 2024 roku

Hybrydy górą w UE. Zwykłe hybrydy. Te napędy wybierali Europejczycy w 2024 roku

Europa przestawia się na hybrydy, których sprzedaż w czterech ostatnich miesiącach 2024 r. przewyższała sprzedaż samochodów benzynowych. Choć w całym roku 2024 samochody benzynowe utrzymały pierwsze miejsce w europejskim rankingu sprzedaży aut pod względem rodzaju napędu, prawdopodobnie był to ostatni taki rok.

Toyota RAV4 Hybrid
Toyota RAV4 HybridŹródło: Auto Bild
  • W całym 2024 r. najwięcej w Europie sprzedano samochodów osobowych wyposażonych w silniki benzynowe
  • Samochody elektryczne utrzymały się na podium, ale z mniejszym udziałem w rynku niż rok wcześniej
  • Konsekwentnie spada sprzedaż diesli
  • Słabo sprzedają się hybrydy Plug-in

Samochody z napędem hybrydowym są obecnie hitem sprzedażowym w UE. Według Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) w całym 2024 r. ich udział w rynku UE wyniósł 30,9 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 25,8 proc. Trend jest szybko rosnący – w grudniu 2024 r. udział pojazdów hybrydowych (HEV) w rynku europejskim osiągnął poziom 33,6 proc., co w grudniu ustawiło hybrydy na szczycie podium. Sprzedaż samochodów z napędem benzynowym w grudniu spadła do 29,6 proc.

W całym roku zwyciężyły samochody z napędem benzynowym, które jednak stopniowo tracą rynek na rzecz hybryd.

W całym 2024 roku udział w rynku UE poszczególnych napędów wyniósł:

  1. samochody benzynowe – 33,3 proc.
  2. hybrydy (HEV) – 30,9 proc.
  3. pojazdy elektryczne – 13,6 proc.
  4. diesle – 11,9 proc.
  5. hybrydy Plug-in (PHEV) – 7,1 proc.
  6. Inne – 3,1 proc.

W całym 2023 roku udział w rynku UE poszczególnych napędów wyniósł:

  1. samochody benzynowe – 35,3 proc.
  2. hybrydy (HEV) – 25,8 proc.
  3. pojazdy elektryczne – 14,6 proc.
  4. diesle – 13,6 proc.
  5. hybrydy Plug-in (PHEV) – 7,7 proc.
  6. Inne – 3 proc.

Największe rynki odwracają się od elektryków

Spadek udziału samochodów elektrycznych w rynku wydaje się nieznaczny, ale – to bardzo ważne – zamiast spadków jeszcze niedawno prognozowano gwałtowny, nieprzerwany wzrost sprzedaży pojazdów z tym napędem w UE. Dzieje się tak za sprawą największych rynków – w grudniu w całej UE sprzedaż elektryków "siadła" o 10,2 proc. w porównaniu do grudnia 2023 r., przy czym w Niemczech aż o 38,6 proc., a we Francji aż o 20,7 proc. (dane Samar).

Nastąpi krótkotrwały wzlot Plug-inów?

Producenci samochodów coraz lepiej opanowują sztukę lawirowania w gąszczu zmieniających się regulacji i za pomocą zmian w cennikach próbują dostosować swoją sprzedaż do wymagań emisyjnych, aby jak najmniej ryzykować zapłatę kar, czy też – jak kto woli – opłat emisyjnych. W tym roku, wobec spadku zainteresowania elektrykami, producenci będą próbować sprzedać jak najwięcej hybryd Plug-in (PHEV), które jeszcze pozwalają obniżyć teoretyczną emisję CO2 całej sprzedanej floty.

Na polskim rynku widać to doskonale, różnice cen pomiędzy zwykłymi hybrydami a Plug-inami maleją. Ale czy klienci to kupią – zobaczymy.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków