- W całym 2024 r. najwięcej w Europie sprzedano samochodów osobowych wyposażonych w silniki benzynowe
- Samochody elektryczne utrzymały się na podium, ale z mniejszym udziałem w rynku niż rok wcześniej
- Konsekwentnie spada sprzedaż diesli
- Słabo sprzedają się hybrydy Plug-in
Samochody z napędem hybrydowym są obecnie hitem sprzedażowym w UE. Według Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) w całym 2024 r. ich udział w rynku UE wyniósł 30,9 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 25,8 proc. Trend jest szybko rosnący – w grudniu 2024 r. udział pojazdów hybrydowych (HEV) w rynku europejskim osiągnął poziom 33,6 proc., co w grudniu ustawiło hybrydy na szczycie podium. Sprzedaż samochodów z napędem benzynowym w grudniu spadła do 29,6 proc.
W całym roku zwyciężyły samochody z napędem benzynowym, które jednak stopniowo tracą rynek na rzecz hybryd.
W całym 2024 roku udział w rynku UE poszczególnych napędów wyniósł:
- samochody benzynowe – 33,3 proc.
- hybrydy (HEV) – 30,9 proc.
- pojazdy elektryczne – 13,6 proc.
- diesle – 11,9 proc.
- hybrydy Plug-in (PHEV) – 7,1 proc.
- Inne – 3,1 proc.
W całym 2023 roku udział w rynku UE poszczególnych napędów wyniósł:
- samochody benzynowe – 35,3 proc.
- hybrydy (HEV) – 25,8 proc.
- pojazdy elektryczne – 14,6 proc.
- diesle – 13,6 proc.
- hybrydy Plug-in (PHEV) – 7,7 proc.
- Inne – 3 proc.
Największe rynki odwracają się od elektryków
Spadek udziału samochodów elektrycznych w rynku wydaje się nieznaczny, ale – to bardzo ważne – zamiast spadków jeszcze niedawno prognozowano gwałtowny, nieprzerwany wzrost sprzedaży pojazdów z tym napędem w UE. Dzieje się tak za sprawą największych rynków – w grudniu w całej UE sprzedaż elektryków "siadła" o 10,2 proc. w porównaniu do grudnia 2023 r., przy czym w Niemczech aż o 38,6 proc., a we Francji aż o 20,7 proc. (dane Samar).
Nastąpi krótkotrwały wzlot Plug-inów?
Producenci samochodów coraz lepiej opanowują sztukę lawirowania w gąszczu zmieniających się regulacji i za pomocą zmian w cennikach próbują dostosować swoją sprzedaż do wymagań emisyjnych, aby jak najmniej ryzykować zapłatę kar, czy też – jak kto woli – opłat emisyjnych. W tym roku, wobec spadku zainteresowania elektrykami, producenci będą próbować sprzedać jak najwięcej hybryd Plug-in (PHEV), które jeszcze pozwalają obniżyć teoretyczną emisję CO2 całej sprzedanej floty.
Na polskim rynku widać to doskonale, różnice cen pomiędzy zwykłymi hybrydami a Plug-inami maleją. Ale czy klienci to kupią – zobaczymy.