• Sprzedawcy używanych aut nie mogą narzekać na to, że pandemia COVID-19 psuje im interes - jeśli obecny trend się utrzyma, do końca roku do Polski trafi ponad 900 tys. aut z drugiej ręki
  • Średni wiek sprowadzanych aut to ok. 12 lat, diesle są w odwrocie – większość importowanych używanych aut to benzyniaki
  • Najwięcej aut używanych sprowadzamy z Niemiec, a najpopularniejszą marką pozostaje Volkswagen
  • Przepisy wydłużające czas na zgłoszenie sprowadzenia pojazdu do 180 dni przestały obowiązywać z końcem 2020 roku!
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Pandemia COVID-19 nie tylko w Polsce sprawiła, że choć ludzie podróżują mniej niż wcześniej, to znacznie chętniej robią to własnymi autami niż komunikacją zbiorową. Trudno się temu dziwić – w autobusach, pociągach, metrze czy tramwajach ryzyko zakażenia groźnym wirusem jest znaczne, a podróże lotnicze w ciągu ostatniego lotu stały się nieprzewidywalne. Tyle, że też przez pandemię i obawy o jej konsekwencje dla gospodarki i budżetów domowych ubyło też chętnych na nowe samochody i auta kupowane na kredyt – tańsze auta używane, kupowane najczęściej za gotówkę wracają do łask!

Eksperci z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, którzy podsumowali marcowy import aut, zwracają uwagę, że gigantyczny procentowy wzrost importu rok do roku to wynik tego, że dokładnie rok temu wybuchła pandemia, co na pewien czas poważnie utrudniło sprzedaż pojazdów używanych. Mimo tego zastrzeżenia, trzeba zauważyć, że 91 717 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony to i tak jeden z najwyższych miesięcznych wyników wciągu ostatnich 13 lat! Łączna liczba zarejestrowanych, sprowadzonych z zagranicy używanych aut to za pierwszy kwartał 2021 roku aż 227 534 sztuk.

Auta używane - lubimy niemieckie przywożone z Niemiec

Znakomita większość „używek” trafiających do Polski trafia – tradycyjnie od lat – z Niemiec (133 044 szt. w pierwszym kwartale 2021), na drugim miejscu uplasowała się Francja z wynikiem o ponad 5,5 raza niższym (23 929 szt.), pierwszą trójkę zamyka Belgia (14 577 szt. ).

Kraj pochodzenia Liczba używanych aut sprowadzonych (zarejestrowanych) w pierwszym kwartale 2021
1. Niemcy 133 044 szt.
2. Francja 23 929 szt.
3. Belgia 14 577 szt.
4. Holandia 9 569 szt.
5. Włochy 7 705 szt.
6. USA 7 617 szt.
7. Szwajcaria 6 078 szt.
8. Austria 5 706 szt.
9. Dania 4 823 szt.
10. Szwecja 4 423 szt.
*źródło IBRM Samar

Od lat nie zmieniają się też preferencje nabywców sprowadzanych aut z drugiej ręki – nadal najchętniej kupowane są auta niemieckie, listę najpopularniejszych marek otwiera Volkswagen, choć najczęściej wybieranym modelem było Audi A4

Od pewnego czasu widać spadek zainteresowania dieslami – w marcowym imporcie aut osobowych (nie licząc minibusów na bazie aut dostawczych) stanowiły one 41,7 proc! Co ciekawe, sprowadzane diesle są z reguły nieco młodsze od benzyniaków – ich wiek to niespełna 11 lat, podczas kiedy benzyniaki trafiające do Polski miały średnio 13 lat i 1 miesiąc.

Sprowadzone auta używane - najpopularniejsze marki i modele

Marka Liczba aut używanych zarejestrowanych w pierwszym kwartale 2021
1. Volkswagen 23 593 szt.
2. Opel 22 828 szt.
3. Ford 20 958 szt.
4. Audi 17 984 szt.
5. Renault 14 934 szt.
6. BMW 12 849 szt.
7. Peugeot 11 777 szt.
8. Citroen 10 779 szt.
9. Mercedes 10 212 szt.
10. Fiat 7 901 szt.
11. Toyota 7 417 szt.
12. Hyundai 7 326 szt.
13. Nissan 6 284 szt.
14. SEAT 5 822 szt.
15. Volvo 5 671 szt.
16. Kia 5 587 szt.
17. Skoda 5 361 szt.
18. Honda 4 430 szt.
19. Mazda 4 040 szt.
20. Suzuki 3 247 szt.
*źródło IBRM Samar
Najpopularniejsze modele używanych aut styczeń-marzec 2021*
1. Audi A4 6 796 szt.
2. Opel Astra 6 339 szt.
3. Volkswagen Golf 5 856 szt.
4. BMW 3 4 792 szt.
5. Audi A3 4 092 szt.
6. Opel Corsa 3 760 szt.
7. Ford Focus 3 726 szt.
8. Volkswagen Passat 3 568 szt.
9. Ford Fiesta 3 336 szt.
10. Audi A6 3 199 szt.
*źródło IBRM Samar