Według danych z rządowych systemów informatycznych w 2020 r. poza granicę sprzedano dokładnie 39 758 aut używanych. Mowa o oficjalnych informacjach o wyrejestrowanych autach z Centralnej Ewidencji Pojazdów. W tym przypadku chodzi o samochody, które zniknęły z rządowych baz w wyniku sprzedaży poza granicę kraju. Ale czy faktycznie tyle aut opuściło terytorium naszego kraju? Tego nie wiadomo, bowiem dość powszechnie znany jest sposób pozbycia się auta już rozebranego lub przeznaczonego do rozbiórki, który sprzedaje się fikcyjnie obywatelom Ukrainy, a w praktyce takie auto jest nielegalnie rozbierane w Polsce.

Eksport aut używanych w 2020 roku Foto: Samar
Eksport aut używanych w 2020 roku

Eksport aut używanych, czyli jakie auta sprzedajemy za granicę?

To jednak pominiemy i skupimy się na oficjalnych danych z CEP. Według nich okazuje się, że większość aut sprzedanych za granicę nie jest starszych, ale wręcz przeciwnie - to auta bardzo młode, czyli w wieku do trzech lat. Innymi słowy, mówiąc większość z puli aut wywożonych poza granicę naszego kraju stanowi reeksport na inne rynki Europy Zachodniej, gdzie po prostu samochody te są droższe lub jest problem z ich dostępnością.

W ubiegłym roku wyeksportowano aż 15 470 aut z rocznika 2019, co stanowiło blisko 39 proc. całości. Co więcej, roczniki 2018, 2019, 2020 objęły już 61,7 proc. wyrejestrowań w wyniku sprzedaży. Trudno też nie wspomnieć, że za blisko 2/3 wszystkich wyrejestrowań odpowiadają firmy, wśród nich niezależni przedsiębiorcy, a za blisko 30 proc. - dealerzy.

Eksport aut używanych - odsprzedajemy głównie auta niemieckie

Wśród marek najcześciej eksportowane są: Volkswageny (8 441 szt.), Skody (6 209 szt.) i Fordy (3 850 szt.). Z kolei wśród modeli rządzą już tylko auta z Grupy Volkswagen – pierwsza trójka wygląda następująco: Skoda Fabia (1 994 szt.), Volkswagen Golf (1 948 szt.), Skoda Octavia (1 818 szt.). Na czwartym miejscu znalazł się dostawczy Mercedes Sprinter, a na piątym Seat Leon (również Grupa Volkswagena).