Podstawowym silnikiem benzynowym jest 1.6 Duratec Ti-VCT o mocy 77 kW (105 KM) oraz 92 kW (125 KM). Nowa rodzina jednostek z turbodoładowaniem 1.6 l EcoBoost ma moc 110 kW (150 KM) lub 134 kW (182 KM). Średnie zużycie paliwa wersji mocniejszej wynosi tylko 6,0 l/100 km.

Nowy Ford Focus już w produkcjiTurbodiesle Duratorq TDCi o pojemności skokowej 1,6 l mają moc 70 kW (95 KM) i 85 kW (115 KM). Na pokonanie dystansu 100 km ten słabszy potrzebuje jedynie 4,2 l oleju napędowego. Większe silniki wysokoprężne o pojemności skokowej 2.0 l TDCi z turbodoładowaniem mają do wyboru moc: 85, 103 i 120 kW (115, 140 oraz 163 KM).

Najszybszy Ford Focus STWszystkie, podobnie jak benzynowe, mają standardowo zamontowany system start-stop.

Do największych nowości nowego Focusa zaliczyć należy Low Speed Safety System, który zmniejsza ryzyko kolizji z pojazdem jadącym przed nami. Jest też sygnalizacja pola martwego oraz system odczytujący znaki drogowe.

Od wiosny 2011 roku Ford będzie oferował na rynkach europejskich Focusa w trzech wersjach nadwozia – pięciodrzwiowy hatchback, sedan i kombi.