- Obwodnica o długości 13,1 km poprawi ruch w regionie, a trasa będzie jednojezdniowa z dwoma pasami, z odcinkami dwujezdniowymi i licznymi obiektami inżynierskimi
- Inwestycja ma zostać zakończona w ciągu 22 miesięcy (z wyłączeniem zimy), wpisuje się w Program budowy 100 obwodnic poprawiający bezpieczeństwo i przepustowość
- Jest to kolejny etap programu, obejmującego m.in. obwodnice Poręby, Zawiercia, Kroczyc i Pradeł, których części są już budowane lub planowane
Tuż przed świętami GDDKiA pochwaliła się, że ma aż 13 chętnych na wybudowanie kolejnej obwodnicy w województwie śląskim. W ramach rozbudowy sieci drogowej w Polsce, firma Budimex przedstawiła najkorzystniejszą propozycję na wykonanie obwodnicy Szczekocin i Goleniów, które są częścią drogi krajowej nr 78. Zaproponowana kwota to ponad 362,5 mln zł, a obecnie przeprowadzane jest szczegółowe badanie ofert.
Przeczytaj także: Mechanik wybrał nam 10 najgorszych silników Diesla ostatnich lat. Spirala kosztów i problemy z naprawą
Nowa obwodnica na Śląsku. Co już wiemy?
Nowa trasa o długości 13,1 km umożliwi ominięcie miejscowości Grabiec, Bonowice, Stara Wieś, Szczekociny oraz Goleniowy od północy, co znacznie usprawni ruch w regionie. Punkt początkowy obwodnicy znajdzie się w Zawadzie Pilickiej, a zakończenie w Moskorzewie, na terenie województwa świętokrzyskiego. Inwestycja, dla której uzyskano już decyzję o zezwoleniu na realizację, ma zostać zakończona w ciągu 22 miesięcy, nie licząc okresów zimowych.
Zaplanowana droga klasy GP będzie jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, a w rejonie węzła na skrzyżowaniu DK78 z DK46 w Szczekocinach zyska charakter dwujezdniowy. Projekt przewiduje również liczne obiekty inżynierskie, takie jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, a także infrastrukturę towarzyszącą, w tym drogi dodatkowe, ciągi pieszo-rowerowe oraz oświetlenie.
Realizacja obwodnicy Szczekocin i Goleniów wpisuje się w rządowy Program budowy 100 obwodnic i jest częścią większego projektu, który do 2029 roku przewiduje przebudowę lub nową konstrukcję prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa śląskiego.
Inwestycja ta ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości drogi, umożliwiając lepsze połączenie z autostradą A1 oraz drogami krajowymi DK11 i przyszłą S11, a także przyczyni się do zmniejszenia ruchu tranzytowego i regionalnego na obecnej DK78, co z kolei poprawi warunki życia mieszkańców dotychczas dotkniętych nadmiernym ruchem.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoProgram budowy 100 obwodnic w województwie śląskim. Sprawdzamy postęp prac
Obwodnica Szczekocin i Goleniów będzie trzecią, jaka powstanie w woj. śląskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia (realizowanej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych), obwodnicy Kroczyc oraz obwodnicy Pradeł. Umowę za 162,3 mln zł na budowę obwodnicy Kroczyc podpisaliśmy 11 października 2024 r. Trasa o długości 9,1 km będzie przedłużeniem ponad 24 km obwodnicy Poręby i Zawiercia, której pierwszy odcinek o długości 16,7 km udostępnimy do końca kwietnia br. Od marca 2022 r. trwa budowa jej drugiej części od Kromołowa do Żerkowic o długości prawie 7,5 km. Umowę na realizację obwodnicy miejscowości Pradła w systemie Buduj o długości 2,3 km zawarliśmy z firmą NDI z Sopotu 9 stycznia br.
- komentuje GDDKiA. Co więcej, w planach jest także obwodnica w ciągu DK78 – Nakła Śląskiego i Świerklańca. Tutaj czas realizacji jest bardziej odległy, bo został zaplanowany na lata 2027-2031.