- Produkcja Hummera H1 zakończyła się 14 lat temu, ale legenda ekstremalnej terenówki wciąż żyje. W Michigan powstała firma tworząca jego nowoczesną interpretację
- Za bazę służą samochody z lat 1995-2001, ale supermocny silnik i większość rozwiązań technicznych są dzisiejszymi konstrukcjami
- Do klasycznego Hummera auta Mil-Speca nawiązują nie tylko wyglądem i charakterem, lecz także ekstremalnymi parametrami off-roadowymi
Hummer H1 to cywilna wersja wojskowego Humvee, używanego przez amerykańską armię. Prawdziwy terenowy mocarz różni się od późniejszych modeli H2 i H3, skonstruowanych na mniejszych platformach General Motors, które pod koniec ubiegłego wieku kupiło markę Hummer od AM General. Hummery produkowane były do 2010 roku, po czym zniknęły z rynku nowych samochodów. GM nosi się wprawdzie z zamiarem wskrzeszenia marki, ale pandemia spowodowała odłożenie ambitnych planów na przyszłość.
Hummer H1 żyje
Entuzjaści motoryzacji - Adam Mitchell, Chris van Scyoc i Ian Broekman - nie chcieli pogodzić się ze śmiercią Hummera H1. Mieli pomysł na biznes, który nie tylko przyniósłby im satysfakcję finansową, lecz także pozwolił zaistnieć na nowo klasycznemu Hummerowi. Powstała w 2015 roku firma Mil-Spec zajmuje się produkcją pojedynczych egzemplarzy terenowych samochodów, wykorzystując do tego części Hummera H1.
Mil-Spec wyszukuje mocno sfatygowane samochody, wyprodukowane w latach 1995-2001, i daje im nowe życie. W swoim studiu w Auburn Hills, w pobliżu amerykańskiej stolicy motoryzacji Detroit, projektują Hummera na nowo w ścisłej współpracy z klientem, dla którego auto jest tworzone. Wiele uwagi poświęcają designowi i dopracowaniu wykonywanych ręcznie detali. Pojazdy Mil-Speca zafascynowały słynnego Jaya Leno do tego stopnia, że poświęcił im odcinek swojego „Garażu”.
Hummera H1 w wydaniu Mil-Spec napędza 6,6-litrowy turbodiesel o mocy 507 KM i gigantycznym maksymalnym momencie obrotowym 1356 Nm. Napęd przenoszony jest na 4 koła za pośrednictwem 6-biegowego „automatu” z reduktorem. Maksymalna prędkość to 96 mil/h (155 km/h), ale 60 mil/h auto osiąga już po 6,6 s od startu.
Pojazd do zadań ekstremalnych
Do wyboru są trzy typy zabudowy – pikap, kombi i kabina ze skośnym dachem. Długość samochodu to w przybliżeniu 5 m, wysokość – ponad 2 m, a szerokość ze złożonymi lusterkami to 2,36 m. Auto waży 3,4 t i może pociągnąć 4,2-tonową przyczepę. Hummer H1 Mil-Speca ma świetne parametry terenowe. Prześwit wynosi 46 cm, głębokość brodzenia 1,07 m, kąty natarcia i zejścia – 57 i 47 stopni.
Specjaliści Mil-Speca wytwarzają spersonalizowane pojazdy i starannie je sprawdzają. Każdy samochód jest unikatowym egzemplarzem z detalami projektowanymi pod klienta. To nie mogą być tanie rzeczy i nie są. Ceny zaczynają się od 269 500 USD. Do tego dochodzą jeszcze koszty indywidualnych opcji, które podnoszą cenę finalnego samochodu od kilku do kilkudziesięciu tysięcy dolarów.