Chcesz wiedzieć, jakie miejskie auto jest najczęściej kupowane w Europie? A może, czy Golf to nadal najbardziej popularny samochód kompaktowy albo, czy Passat to król limuzyn klasy średniej? Poniżej przedstawiamy, korzystając z danych JATO Dynamics, które modele są najchętniej kupowane przez Europejczyków: od aut do miasta aż po luksusowe limuzyny.
Małe miejskie auto: Fiat 500 – 90 809 szt.
Choć Fiat 500 bez istotnych zmian jest produkowany od 2007 roku, to okazuje się, że nadal przyciąga rzesze klientów, chcących jeździć uroczym samochodem miejskim. Kolejne pozycje w gronie małych autek zajmują Fiat Panda oraz Volkswagen Up.
Miejskie auto: Renault Clio – 145 963 szt.
Trudno odmówić małej „renówce” urody i pewnie jest to jedna z cech tego modelu, która przyciąga wielu klientów. Clio jest też jednak nieźle zrobione, a pod maską może mieć oszczędne i dynamiczne silniki. Drugie miejsce zajmuje Ford Fiesta, trzecie – Volkswagen Polo.
Auto kompaktowe: Volkswagen Golf – 213 610 szt.
Tu nie ma zaskoczenia. Model z Niemiec, czyli Volkswagen Golf, to nadal król kompaktów. Co ciekawe, to model numer jeden w wielu europejskich krajach, w tym m.in. w Austrii, Belgii i Niemczech. W kolejnych kilku zajmuje miejsce na podium. To ulubione auto kompaktowe Europejczyków. Następne dwa miejsca należą do Skody Octavii oraz Forda Focusa.
Auto klasy średniej: Volkswagen Passat – 74 791 szt.
Niby nie jest to model, który się czymś wyróżnia, ale jest pod każdym względem dobry. I to wystarczy, by odnieść sukces. Kolejne miejsca zajmują modele przedstawiciele marek premium, czyli Mercedes klasy C oraz Audi A4.
Auto klasy wyższej: Mercedes klasy E – 54 897 szt.
Dzięki Mercedesowi klasy E ta niemiecka marka została największym na świecie producentem samochodów klasy premium, wyprzedzając BMW. Następne pozycje należą do BMW serii 5 i Audi A6.
Auto luksusowe: Mercedes klasy S – 6731 szt.
Wiadomo, tu ponownie wygrywa Mercedes, bo to od lat synonim luksusu. Niespodzianką jest Porsche Panamera na drugim miejscu, a dopiero na trzecim – BMW serii 7.
Mały SUV: Renault Captur – 94 598 szt.
To najszybciej rosnący segment branży motoryzacyjnej. I druga wygrana dla Renault, które ma też swój bestseller w gronie aut miejskich. Captur ma zresztą sporo wspólnego z Clio. Kolejne pozycje to Peugeot 2008 i Dacia Duster.
Kompaktowy SUV: Nissan Qashqai – 112 443 szt.
Stworzył segment kompaktowych SUV-ów i nadal mu przewodzi. W wielu krajach ten model Nissana zajmuje bardzo wysokie pozycje w rankingach sprzedaży. Na drugim miejscu jest Volkswagen Tiguan, na trzecim zaś – Peugeot 3008.
Duży SUV: Peugeot 5008 – 35 998 szt.
Francuska marka wygrywa zasłużenie, bo 5008 to ładne i bardzo funkcjonalne auto zdolne pomieścić siedem osób. Dalsze dwa miejsca to Skoda Kodiaq oraz Nissan X-Trail.
Mały SUV premium: BMW X1 – 49 994 szt.
Ten segment również rośnie niesamowicie szybko, a nowych modeli stale przybywa. Wkrótce na rynek mają trafić Lexus UX i Mercedes GLB. Jest też mnóstwo nowości, w tym BMW X2, Jaguar E-Pace, czy też Volvo XC40. Podium zamykają jednak starsze auta, czyli Mercedes GLA oraz Audi Q3.
Kompaktowy SUV premium: Mercedes GLC – 53 840 szt.
Kiedyś nazywał się GLK i miał kanciastą sylwetkę, teraz nazywa się GLC i ma opływowe kształty, szczególnie w wersji GLC Coupe. Nieco mniej popularne od Mercedesa są Volvo XC60 oraz Audi Q5.
Duży SUV premium: BMW X5 – 14 235 szt.
Pierwsze miejsce należy do modelu, który stworzył ten segment. Kolejne dwa do Volvo XC90 i Range Rovera Sport.
Mały van: Fiat 500L – 28 572 szt.
Druga „pięćsetka” w zestawieniu, ale niestety tym razem nie jest to auto z Polski. Na podium tego segmentu znajdują się jeszcze Honda Jazz oraz Dacia Lodgy. Dodajmy, że segment ten kurczy się na rzecz małych SUV-ów.
Kompaktowy van: Volkswagen Touran – 45 701 szt.
Jeśli porównamy sprzedaż Tourana z Qashqaiem, to domyślimy się, że segment kompaktowych vanów nie jest już w najlepszej kondycji. Choć auto z Niemiec jest pierwsze, to jednak dalsze dwa miejsca należą do modeli z Francji. To Renault Scenic i Citroen C4 Spacetourer.
Duży van: Mercedes klasy V – 12 356 szt.
Samochody tej klasy znalazły swoją niszę i w niej pozostają, choć oczywiście tracą na rzecz SUV-ów. Drugie miejsce zajmuje Seat Alhambra, trzecie natomiast Ford S-Max.
Małe auto sportowe: Mazda MX-5 – 6914 szt.
To kultowy model i to do wielu lat. W obecnym wcieleniu jeździ świetnie, daje mnóstwo frajdy z jazdy i nadal kosztuje relatywnie niewiele. Na drugim miejscu jest Fiat 124 Spider, czyli MX-5 w przebraniu, a na trzecim Lotus Elise.
Średniej wielkości auto sportowe: Audi TT – 6745 szt.
Takie samochody producenci trzymają chyba tylko po to, by dbać o swój wizerunek i wykazać się pewną fantazją. Po Audi znajdziemy Porsche 718, a Ford Mustang zamyka podium.
Duże sportowe auto: Porsche 911 – 10 223 szt.
Tu wchodzimy w świat drogich samochodów i wygrywa jeden z bardziej kosztownych modeli. Po prostu tu cena nie liczy się tak bardzo, jak w niższych segmentach. Po kultowym Porsche znajdziemy Mercedesa-AMG GT oraz Ferrari 488.