- Budowa nowej drogi ekspresowej ma duże znaczenie dla połączenia Dolnego Śląska z Warszawą i odciążenia autostrad A1 i A2
- Trasa ma połączyć autostradę A1 z drogami ekspresowymi S8, S12 i S74, tworząc istotny węzeł komunikacyjny
- Mieszkańcy kilku gmin będą mieli okazję zapoznać się z propozycjami przebiegu nowej trasy podczas spotkań informacyjnych w październiku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szykuje się do potężnej inwestycji w sercu kraju. W Polsce postawnie nowa droga ekspresowa, która połączy kilka ważnych tras.
- czytamy w jednym z najnowszych komunikatów GDDKiA. Co się aktualnie dzieje? Dyrekcja podzieliła się kilkoma ciekawymi szczegółami.
Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo:
Nowa droga ekspresowa pomiędzy węzłami Łódź Południe i Kozenin
W ramach strategicznego rozwoju infrastruktury drogowej w centralnej części Polski, rozpoczęły się spotkania informacyjne dotyczące projektu nowej drogi ekspresowej. Trasa ta ma stanowić kluczowe połączenie autostrady A1 z ekspresówkami S8, S12 oraz S74, tworząc istotny węzeł komunikacyjny w regionie.
W grudniu minionego roku zawarto umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla omawianego odcinka. Z 450 wygenerowanych wariantów przebiegu, po wnikliwej analizie, wyselekcjonowano 9 najbardziej obiecujących, po trzy dla każdego korytarza.
Przeczytaj także: Kiedyś był to koszmar kierowców na trasie Warszawa - Lublin. Będzie obwodnica
Trzy warianty przeszły do dalszych pracy
Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz, odrzucono dwie opcje korytarzy – północny i środkowy – ze względu na negatywny wpływ na środowisko oraz konflikty z istniejącą infrastrukturą. Do dalszych prac zakwalifikowano trzy warianty z korytarza południowego, które okazały się najbardziej korzystne zarówno pod względem środowiskowym, jak i technicznym.
Wszystkie warianty przebiegają przez cztery powiaty i mają zbliżoną długość – od 54 do 55 km. Trasa przecina jedną linię kolejową i różni się w zależności od wybranego wariantu w okolicach węzła Studzianki oraz miejscowości Wiaderno.
Planowana droga ekspresowa będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Projekt uwzględnia nowoczesne rozwiązania zarządzania ruchem i ochrony środowiska, co gwarantuje bezpieczną i ekologiczną infrastrukturę drogową.
Budowa nowej drogi ekspresowej. Konsultacje z mieszkańcami
Już 7 października mieszkańcy gmin Rokiciny, Rzgów i Tuszyn będą mieli okazję zapoznać się z propozycjami przebiegu nowej trasy. Prezentacje kolejnych etapów projektu będą trwały do 11 października, a dokładny harmonogram spotkań jest dostępny w materiałach informacyjnych. Szczegóły inwestycji można znaleźć na stronach internetowych wykonawcy dokumentacji.
Nowa trasa znacząco wpłynie na połączenie Dolnego Śląska z Warszawą, odciążając zarówno autostradę A1, jak i A2. Przewiduje się, że ułatwi ona także przejazd w kierunku województw świętokrzyskiego i podkarpackiego.