- Audi S3 po czterech latach od premiery przechodzi poważną modernizację, zmiany obejmują stylistykę i mechanikę
- Moc jednostki 2.0 TFSI zwiększona o 23 KM, moment obrotowy o 20 Nm, dodano system Torque Splitter znany z modelu RS3
- Nowe Audi S3 będzie dostępne w salonach w drugim kwartale 2024 r. w wersjach sedan i Sportback
Ten facelifting to nie tylko lekkie przypudrowanie dotychczasowe modelu. Audi poważnie podeszło do tematu i zmodyfikowało niemal wszystko, co było można. Zmiany w S3 są widoczne już na pierwszy rzut oka.
Nowy grill Singleframe, przemodelowane zderzaki z większymi wlotami powietrza oraz reflektory z konfigurowalną (z poziomu systemu multimedialnego) sygnaturą świateł do jazdy dziennej LED to tylko niektóre z nich. Wnętrze auta również zostało odświeżone, z nową dźwignią zmiany biegów, znaną z modeli e-tron, przemodelowanymi otworami wentylacyjnymi i nowymi akcentami podświetlenia nastrojowego.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Nowe Audi S3 - więcej mocy
Jednak największe zmiany zaszły w mechanice. Moc czterocylindrowej jednostki 2.0 TFSI została zwiększona o 23 KM, a moment obrotowy podniesiony o 20 Nm. Auto ma teraz 333 KM mocy i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co w połączeniu z napędem na wszystkie koła i automatyczną, 7-biegową skrzynią biegów, pozwala na osiągnięcie 100 km/h w 4,7 s oraz rozpędzenie się do 250 km/h.
- Przeczytaj także: Prawie milion polskich kierowców złapanych przez fotoradary. Postrachem nowy system
Nowe Audi S3 - więcej poślizgów
Kolejnym atutem nowego Audi S3 jest system Torque Splitter (rozdzielacz momentu obrotowego), znany z RS3. Rozdziela on moment obrotowy między tylnymi kołami tak, by zwiększać stabilność auta podczas dynamicznej jazdy. Dodatkowo w trybie Dynamic plus, większość momentu obrotowego jest kierowana na koło zewnętrzne, by zwiększyć skłonność do nadsterowności. Jednocześnie elektroniczna kontrola stabilizacji tory jazdy (ESC) przechodzi wtedy w sportowy tryb pracy.
Najbardziej dynamiczny tryb zmienia również ustawienia silnika i skrzyni biegów. Obroty na biegu jałowym mają wówczas 1300 obr/min (200 więcej niż w trybie Dynamic), by móc szybciej ruszać. Ponadto zmiana przełożeń skrzyni biegów przy pełnym obciążeniu auta jest krótsza o połowę, redukcja biegów odbywa się wcześniej i szybciej, a wbijanie wyższego — później.
Nowe Audi S3 - więcej stabilności
Nowe S3 ma też większe tarcze hamulcowe na przedniej osi. Teraz ich średnica to 357 mm, a grubość wynosi 34 mm (+4 mm). W związku ze zwiększeniem średnicy tarcz większe są również klocki, a wszystko to może się przełożyć na lepsze chłodzenie tych elementów.
Dodatkowo zawieszenie jest niższe o 15 mm względem A3, a względem S3 przed faceliftingiem ma sztywniejsze wahacze. Inne są także amortyzatory, dostosowane do rozdzielacza momentu obrotowego. Ponadto przednie koła mają większy negatyw (1,5 stopnia) i zoptymalizowany progresywny układ kierowniczy, by precyzyjniej dobierać tor jazdy i aby auto było stabilniejsze.
Polskich cen Audi S3 jeszcze nie znamy, wiemy jednak, że auto pojawi się w salonach w drugim kwartale 2024 r. i będzie dostępne w wersji sedan oraz jako pięciodrzwiowy Sportback.