- Austriacki potentat paliwowy konsekwentnie umacnia się na polskim rynku. Wciąż daleko mu do gigantów, ale notuje dobre wyniki finansowe, a także planuje dalszą ekspansję.
- Właśnie dowiedzieliśmy się, że do UOKiK-u wpłynęła prośba o zgodę na przejęcie polskiej spółki paliwowej. Chodzi o stacje w największym województwie.
- Austriackie stacje słyną w Polsce ze współpracy ze znaną firmą gastronomiczną Subway. Czy przekona to Polaków do tankowania na nowych stacjach? Zobaczymy już niedługo.
- Więcej ciekawostek dla kierowców znajdziesz na stronie głównej Onetu
W branży stacji paliw w Polsce szykują się istotne zmiany. Austriacki operator Amic Polska zwrócił się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o zielone światło dla transakcji przejęcia przedsiębiorstwa Lux-Motor Oil A. Nieścior, mającego swoją siedzibę w Pułtusku. W przypadku pozytywnej decyzji regulatora, Amic Polska powiększy swoje obecne zasoby o 9 nowych lokalizacji stacji paliwowych.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoEkspansja w jednym województwie
Dzięki planowanej akwizycji, austriacka firma zwiększy swoją obecność na polskim rynku, poszerzając sieć z 118 do 127 punktów dystrybucji paliw. Mimo że takie posunięcie umocni pozycję Amic Polska na rynku, nie wprowadzi jej jednak do ścisłej czołówki największych graczy paliwowych w Polsce. Aktualnie piątkę liderów zamyka Moya z 445 stacjami, a niekwestionowanym liderem pozostaje PKN Orlen, który dysponuje ponad 1900 stacjami. Po dokonaniu przejęcia, Amic Polska znajdzie się na dziewiątym miejscu w rankingu największych operatorów paliwowych w kraju.
Ciekawym aspektem działalności Amic Polska jest jej pozycja w segmencie gastronomicznym. Firma jest bowiem największym franczyzobiorcą sieci restauracji Subway w Polsce, z punktami gastronomicznymi na blisko 70 stacjach.
Przeczytaj także: 170 tys. kar w pół roku. Większość kierowców nawet nie wie, że popełnia wykroczenie
Ciekawa strategia austriackiej firmy
Austriacka firma Amic zaznaczyła swoją obecność na polskim rynku w 2016 roku, przejmując operacje rosyjskiego Łukoila. Od tego czasu spółka wykazuje bardzo dobre wyniki finansowe – jak podaje Puls Biznesu, w 2023 roku firma osiągnęła przychody na poziomie 2,36 mld zł oraz wynik operacyjny wynoszący 1,5 mln zł.
Amic Polska konsekwentnie realizuje strategię rozwoju poprzez przejmowanie mniejszych operatorów, co jest odpowiedzią na zmiany struktury rynkowej. W dobie rosnącej konkurencji i spadających marż na paliwa, większe sieci paliwowe skupiają się na dywersyfikacji oferty i zwiększaniu efektywności, co często prowadzi do konsolidacji rynku i przejmowania mniejszych graczy o słabszej kondycji finansowej.