Nowa trasa bardzo ułatwi przemieszczanie się pomiędzy wspomnianymi dwoma dzielnicami stolicy, których mieszkańcy musieli nadkładać drogi, by przejechać przez Wisłę. Zdecydowanie poprawi się także połączenie Warszawy z Siedlcami i Lublinem.

Nowy odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy – szybciej, ale z ograniczeniami

Ten odcinek POW ma dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście rozszerza się do czterech pasów w każdym kierunku. Na trasie powstały cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska.

Ograniczenie prędkości na tym fragmencie drogi S2 wynosi do 100 km/h. Ponadto nie będą mogły nią jeździć samochody powyżej 3,5 tony. To efekt uzgodnień z władzami miasta oraz zapisów decyzji środowiskowej i obowiązujących przepisów (zachowanie odpowiedniej odległości między węzłami czy też obszarem łączenia się ruchu tranzytowego z lokalnym).

Droga S2 - Południowa Obwodnica Warszawy Foto: GDDKiA
Droga S2 - Południowa Obwodnica Warszawy

- Na węźle Lubelska kierowcy będą mogli wjechać z S2 POW na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Udostępnione zostaną również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte będą natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostanie organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, będzie można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku - podała Dyrekcja w opublikowanym komunikacie.

S2 WIlanów - Lubelska Foto: GDDKiA
S2 WIlanów - Lubelska

Południowa Obwodnica Warszawy – najdłuższy most, wanna pod torami i estakady nad parkiem

Ten fragment POW jest skomplikowany i kosztowny nie tylko z powodu budowy tunelu pod Ursynowem. Duże wrażenie robi także jedenasty i – jak podkreśla GDDKiA – najdłuższy most w stolicy (drugi w zarządzie Dyrekcji). W sumie to dwa osobne obiekty o długości ok. 1,5 km, składające się z przepraw na rzeką oraz estakad na terenami zalewowymi. Nowy most jest przystosowany do ruchu pieszych i rowerzystów w obu kierunkach.

Na tym nie koniec innowacji. Droga S2 na wysokości ul. Patriotów poprowadzona jest w tzw. „wannie szczelnej”, nad którą wybudowane są cztery wiadukty (dwie jezdnie i dwa wiadukty kolejowe). Z kolei przez obszar Mazowieckiego Parku Krajobrazowego ekspresowa obwodnica Warszawy przechodzi dwoma estakadami o długości ponad 0,5 km.

Południowa Obwodnica Warszawy – kiedy tunel pod Ursynowem?

Prace na tym odcinku są już bardzo zaawansowane – GDDKiA określa stan realizacji na 89 proc. 19 grudnia udostępniono nową „zawrotkę”, dzięki której możliwy jest zjazd z S2 w ul. Puławską w kierunku centrum, a 21 – ul. Lanciego. Czas na ukończenie wszystkich robót wydłużono do końca marca 2021 r. Według zapowiedzi tunel ma zostać otwarty dla ruchu w drugim kwartale 2021 r., po uzyskaniu wszystkich pozwoleń.

GDDKiA poinformowała, że budowa trzech nowych odcinków S2 w ciągu POW kosztowała ok. 4,6 mld zł – 1,7 mld to dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Ładowanie formularza...