- Skoda pokazała limitowaną edycję Skody Fabii
- Samochód powstał na 130-lecie istnienia marki
- Skoda Fabia 130 jest najszybszą, seryjnie produkowaną Fabią w historii
Skoda zaprezentowała Fabię 130, limitowaną wersję popularnego modelu, która wyróżnia się zwiększoną mocą, obniżonym podwoziem, lepszym prowadzeniem oraz elementami stylistycznymi nawiązującymi do dziedzictwa Skody w sportach motorowych. Auto wywodzi się z Fabii Monte Carlo aktualnej generacji z silnikiem 1.5 TSI, ale jest najszybszą Skodą Fabią w historii — rozpędza się do 228 km na godz.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Sprawdziłem promocyjną ofertę 130 na wszystkie spalinowe Skody. Rabaty do 14 tys. zł. Dzieje się
—"Premierą Fabii 130 świętujemy nasze 130-lecie i bogate dziedzictwo w sportach motorowych. Jako kluczowy element naszego portfolio, Fabia odniosła ogromny sukces — od 1999 roku wyprodukowano ponad 5 milionów egzemplarzy. Ta limitowana i najszybsza seryjnie produkowana Fabia podkreśla nasze zaangażowanie w osiągi poprzez zwiększoną moc i liczne udoskonalenia wizualne, dodając naszej serii modelowej nowy poziom emocji" — tak o nowym samochodzie mówi Martin Jahn, Członek Zarządu ds. Sprzedaży i Marketingu Skody.
Skoda Fabia 130 — co to za samochód i jak powstał?
Specjalna edycja Fabii 130 powstała na bazie obecnej Fabii Monte Carlo 1.5 TSI. Układ napędowy gruntownie jednak zmodernizowano. Stoi za tym Dział Rozwoju Technicznego Skody. Auto w porównaniu do wydania Monte Carlo oferuje silnik o zwiększonej mocy — teraz jest to (zgodnie z oznaczeniem modelu) 130 kW, czyli 176 KM. Auto wyposażono również w tryby jazdy oraz asystentów, które dostosowano do ostrzejszej jazdy. Specjalnie skonfigurowano również siedmiobiegową skrzynię DSG.
Czym wyróżnia się Skoda Fabia 130?
Nadwozie Fabii 130 zostało wzbogacone jest o detale inspirowane sportami motorowymi oraz o elementy optymalizujące aerodynamikę. Auto dostało m.in. błyszczące czarne akcenty, specjalne plakietki edycji 130 oraz reflektory Bi-LED. Samochód otrzymał także unikalne 18-calowe felgi Libra i podwójne końcówki układu wydechowego. Wnętrze Skody Fabii 130 wyposażono w elektrycznie regulowane sportowe fotele, trójramienną kierownicę, 10-calowy wirtualny kokpit oraz 9-calowy ekran informacyjno-rozrywkowy.
Jaki silnik ma Skoda Fabia 130?
Sercem tego modelu jest zmodernizowany silnik 1.5 TSI evo2, generujący teraz 130 kW (176 KM) zamiast dotychczasowych 110 kW. Specjaliści z Działu Rozwoju Technicznego Škody zmodernizowali w nim między innymi kolektor dolotowy, tłumik drgań oraz dźwigienki zaworowe. Zwiększona moc dostępna jest już od 3500 obr./min, a maksymalna wartość 130 kW osiągana jest w zakresie od 5750 do 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i jest dostępny w przedziale od 1500 do 4000 obr./min.
Jaką skrzynię ma Skoda Fabia 130?
W nowej Fabii 130 zastosowano specjalnie zmodernizowaną, 7-biegową skrzynię DSG. Producent wprowadził wyższe punkty zmiany przełożeń, co przekłada się na lepsze przyspieszenie. Dodatkowo mamy tutaj dwusprzęgłowe redukcje biegów w trybie Sport, które zapewniają płynniejsze zmiany przełożeń. Sprawniejszemu przyspieszaniu ma sprzyjać także zmodyfikowana logika hamowania.
Według testów, które przeprowadziła Skoda, Fabia 130 rozpędza się od 0 do 100 km na godz. w 7,4 sekundy, czyli o 0,4 sekundy szybciej niż standardowa wersja Monte Carlo. Przyspieszenie od 60 do 100 km na godz. zajmuje 3,8 sekundy, a od 80 do 120 km na godz. — 4,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 228 km na godz.
Skoda Fabia 130 — co się zmieniło w zawieszeniu?
Fabia 130 została wyposażona w sportowe zawieszenie, które obniżono o 15 mm. W połączeniu z 18-calowymi kołami ma to dawać poprawę stabilności oraz prowadzenie samochodu. Producent zmodyfikował także układ kierowniczy, który ma teraz bardziej precyzyjne sprzężenie zwrotne. Ma ono także natychmiast reagować w nowych trybach jazdy — Normal oraz Sport.
W tej specjalnej edycji Fabii zastosowano także dwustopniowy system kontroli dynamiki, dostępny z poziomu menu samochodu. Kierowca może wyłączyć system kontroli trakcji (ASR), a tryb ASR Sport + ESC Sport umożliwia większy poślizg kół. W tym trybie też system ESC interweniuje później, co ma dawać bardziej ekscytujące wrażenia z jazdy.
Jak wygląda Skoda Fabia 130?
Skoda Fabia 130 dostępna jest w czterech kolorach. Może być biała, czerwona, niebieska lub czarna. Każda z barw uzupełniona jest czarnym dachem i słupkami. Wizualnie auto wyróżnia się błyszczącymi, czarnymi detalami, takimi jak przedni spojler, tylne skrzydło i dyfuzor. Ma też specjalne emblematy 130 na przednich błotnikach i bagażniku. Zmieniły się także lampy. Reflektory Bi-LED dostały czarne obudowy. Tył samochodu zdobi czarny pas nawiązujący do modeli Fabia Rally2, a pod dyfuzorem znajdują się podwójne końcówki układu wydechowego.
W środku mamy regulowane fotele sportowe z bocznymi podparciami, trójramienną kierownicę wielofunkcyjną i nakładki na pedały ze stali nierdzewnej. Są także specjalne czarne listwy progowe, wykonane z aluminium i srebrne dekory na desce rozdzielczej i klamkach. W standardzie jest 10-calowy wirtualny kokpit, a w opcji 9-calowy ekran systemu infotainment.
Model ten będzie dostępny w limitowanej liczbie egzemplarzy. Jest dostępny do zamówienia na wielu europejskich rynkach, a pierwsze dostawy zaplanowano na grudzień 2025 r.
- Przeczytaj także: Sprytni Czesi wymyślili magiczne pokrętła. Używam ich codziennie. Przydałyby się w każdym aucie