Logo
WiadomościAktualnościSkoda pokazała najszybszą Fabię w historii. 130 Sport rozpędza się do 100 km na godz. w 7,4 s

Skoda pokazała najszybszą Fabię w historii. 130 Sport rozpędza się do 100 km na godz. w 7,4 s

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Skoda świętuje w tym roku imponujący jubileusz — 130 lat istnienia marki. Z tej okazji producent postanowił uczcić rocznicę, tworząc coś wyjątkowego. Tak powstała Fabia 130 Sport — edycja specjalna wersja, która łączy sportowy temperament ze wzornictwem czerpiącym z tradycji marki, a jednocześnie najszybsza seryjnie produkowana Skoda Fabia wszech czasów.

Skoda Fabia 130
Zobacz galerię (9)
Skoda
Skoda Fabia 130
  • Skoda pokazała limitowaną edycję Skody Fabii
  • Samochód powstał na 130-lecie istnienia marki
  • Skoda Fabia 130 jest najszybszą, seryjnie produkowaną Fabią w historii

Skoda zaprezentowała Fabię 130, limitowaną wersję popularnego modelu, która wyróżnia się zwiększoną mocą, obniżonym podwoziem, lepszym prowadzeniem oraz elementami stylistycznymi nawiązującymi do dziedzictwa Skody w sportach motorowych. Auto wywodzi się z Fabii Monte Carlo aktualnej generacji z silnikiem 1.5 TSI, ale jest najszybszą Skodą Fabią w historii — rozpędza się do 228 km na godz.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

—"Premierą Fabii 130 świętujemy nasze 130-lecie i bogate dziedzictwo w sportach motorowych. Jako kluczowy element naszego portfolio, Fabia odniosła ogromny sukces — od 1999 roku wyprodukowano ponad 5 milionów egzemplarzy. Ta limitowana i najszybsza seryjnie produkowana Fabia podkreśla nasze zaangażowanie w osiągi poprzez zwiększoną moc i liczne udoskonalenia wizualne, dodając naszej serii modelowej nowy poziom emocji" — tak o nowym samochodzie mówi Martin Jahn, Członek Zarządu ds. Sprzedaży i Marketingu Skody.

Skoda Fabia 130 — co to za samochód i jak powstał?

Specjalna edycja Fabii 130 powstała na bazie obecnej Fabii Monte Carlo 1.5 TSI. Układ napędowy gruntownie jednak zmodernizowano. Stoi za tym Dział Rozwoju Technicznego Skody. Auto w porównaniu do wydania Monte Carlo oferuje silnik o zwiększonej mocy — teraz jest to (zgodnie z oznaczeniem modelu) 130 kW, czyli 176 KM. Auto wyposażono również w tryby jazdy oraz asystentów, które dostosowano do ostrzejszej jazdy. Specjalnie skonfigurowano również siedmiobiegową skrzynię DSG.

Czym wyróżnia się Skoda Fabia 130?

Nadwozie Fabii 130 zostało wzbogacone jest o detale inspirowane sportami motorowymi oraz o elementy optymalizujące aerodynamikę. Auto dostało m.in. błyszczące czarne akcenty, specjalne plakietki edycji 130 oraz reflektory Bi-LED. Samochód otrzymał także unikalne 18-calowe felgi Libra i podwójne końcówki układu wydechowego. Wnętrze Skody Fabii 130 wyposażono w elektrycznie regulowane sportowe fotele, trójramienną kierownicę, 10-calowy wirtualny kokpit oraz 9-calowy ekran informacyjno-rozrywkowy.

Skoda Fabia 130
Skoda Fabia 130Skoda

Jaki silnik ma Skoda Fabia 130?

Sercem tego modelu jest zmodernizowany silnik 1.5 TSI evo2, generujący teraz 130 kW (176 KM) zamiast dotychczasowych 110 kW. Specjaliści z Działu Rozwoju Technicznego Škody zmodernizowali w nim między innymi kolektor dolotowy, tłumik drgań oraz dźwigienki zaworowe. Zwiększona moc dostępna jest już od 3500 obr./min, a maksymalna wartość 130 kW osiągana jest w zakresie od 5750 do 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i jest dostępny w przedziale od 1500 do 4000 obr./min.

Jaką skrzynię ma Skoda Fabia 130?

W nowej Fabii 130 zastosowano specjalnie zmodernizowaną, 7-biegową skrzynię DSG. Producent wprowadził wyższe punkty zmiany przełożeń, co przekłada się na lepsze przyspieszenie. Dodatkowo mamy tutaj dwusprzęgłowe redukcje biegów w trybie Sport, które zapewniają płynniejsze zmiany przełożeń. Sprawniejszemu przyspieszaniu ma sprzyjać także zmodyfikowana logika hamowania.

Według testów, które przeprowadziła Skoda, Fabia 130 rozpędza się od 0 do 100 km na godz. w 7,4 sekundy, czyli o 0,4 sekundy szybciej niż standardowa wersja Monte Carlo. Przyspieszenie od 60 do 100 km na godz. zajmuje 3,8 sekundy, a od 80 do 120 km na godz. — 4,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 228 km na godz.

Skoda Fabia 130 — co się zmieniło w zawieszeniu?

Fabia 130 została wyposażona w sportowe zawieszenie, które obniżono o 15 mm. W połączeniu z 18-calowymi kołami ma to dawać poprawę stabilności oraz prowadzenie samochodu. Producent zmodyfikował także układ kierowniczy, który ma teraz bardziej precyzyjne sprzężenie zwrotne. Ma ono także natychmiast reagować w nowych trybach jazdy — Normal oraz Sport.

W tej specjalnej edycji Fabii zastosowano także dwustopniowy system kontroli dynamiki, dostępny z poziomu menu samochodu. Kierowca może wyłączyć system kontroli trakcji (ASR), a tryb ASR Sport + ESC Sport umożliwia większy poślizg kół. W tym trybie też system ESC interweniuje później, co ma dawać bardziej ekscytujące wrażenia z jazdy.

Skoda Fabia 130
Skoda Fabia 130Skoda

Jak wygląda Skoda Fabia 130?

Skoda Fabia 130 dostępna jest w czterech kolorach. Może być biała, czerwona, niebieska lub czarna. Każda z barw uzupełniona jest czarnym dachem i słupkami. Wizualnie auto wyróżnia się błyszczącymi, czarnymi detalami, takimi jak przedni spojler, tylne skrzydło i dyfuzor. Ma też specjalne emblematy 130 na przednich błotnikach i bagażniku. Zmieniły się także lampy. Reflektory Bi-LED dostały czarne obudowy. Tył samochodu zdobi czarny pas nawiązujący do modeli Fabia Rally2, a pod dyfuzorem znajdują się podwójne końcówki układu wydechowego.

W środku mamy regulowane fotele sportowe z bocznymi podparciami, trójramienną kierownicę wielofunkcyjną i nakładki na pedały ze stali nierdzewnej. Są także specjalne czarne listwy progowe, wykonane z aluminium i srebrne dekory na desce rozdzielczej i klamkach. W standardzie jest 10-calowy wirtualny kokpit, a w opcji 9-calowy ekran systemu infotainment.

Model ten będzie dostępny w limitowanej liczbie egzemplarzy. Jest dostępny do zamówienia na wielu europejskich rynkach, a pierwsze dostawy zaplanowano na grudzień 2025 r.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski