- Toyota Collection pokazała samochody z japońskiego rynku
- Toyota Century to luksusowa limuzyna dla cesarza
- Pierwszą Toyotą z wodorowym napędem był model FCHV
JDM – co to takiego? Fani motoryzacji, a szczególnie miłośnicy japońskich marek bez trudu rozszyfrują ten skrótowiec jako Japan Domestic Market jako japoński rynek krajowy.
Do tej kategorii zaliczają się japońskie samochody, które sprzedawane są wyłącznie na rodzimym rynku. Pojazdy tego typu można było podziwiać w muzeum japońskiej marki Toyota Collection w Kolonii w Niemczech.
W ciągu historii Toyoty powstało ponad 100 samochodów, które oficjalnie nie były nigdy sprzedawane poza Japonią. Były to często modele, w których zastosowano niekonwencjonalne rozwiązania, które później trafiały do użytku w autach sprzedawanych na innych rynkach na całym świecie.
Toyota Mirai to obecnie jedyny samochód zasilany ogniwami paliwowymi, jaki oferowany jest oficjalnie na polskim rynku. Myliłby się jednak ten, kto uważa, że to pierwsza Toyota tego typu. Już 13 lat przed premierą Miraia powstała zasilana ogniwami paliwowymi Toyota FCHV. I nie był to żaden koncepcyjny model, ale masowo produkowane auto. Samochód napędzany 122-konnym silnikiem powstawał w latach 2001-08.
Toyota Soarer – kamera cofania w standardzie
Sportowa Toyota Soarer zadebiutowała w 1985 roku, a na pokładzie miała innowacyjne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, czy komfortu użytkowania. W aucie znalazł się, np. ekran, na którym przekazywano informacje o funkcjach bezpieczeństwa i warunkach jazdy, a nawet umożliwiał oglądanie telewizji (na postoju). Od 1991 roku Toyota Soarer stała się pierwszym pojazdem ze standardową kamerą cofania.
Na wystawie stała również Toyota Sera. Mały sportowy samochód wyróżniał się unoszonymi drzwiami. Pojazd produkowany w latach 1990-95 napędzany był benzynowym silnikiem generującym 107 KM.
Toyota Century – limuzyna dla cesarza
Potężne, eleganckie nadwozie, luksusowe wykończenie, 12-cylindrowy silnik, wysoki komfort jazdy i bogate wyposażenie godne żeby gościć na pokładzie samego cesarza Japonii. Po takim wstępie wszystko staje się jasne – to musi być Toyota Century.
Samochód pod tą nazwą pojawił się już w 1967 roku. Jednak egzemplarz prezentowany w Toyota Collection to druga generacja, która powstawała w okresie 1997-2107. Samochód napędzała 5-litrowa jednostka V12 o mocy 280 KM. Współpracowała z nią automatyczna skrzynia biegów – pierwotnie 4-, a później 6-stopniowa.
- Czytaj także: Nowa Toyota GR Yaris została stworzona najprostszym sposobem. Dzięki temu jest świetna
Wystawie towarzyszył także zlot miłośników Toyot pochodzących z japońskiego rynku. Są wśród nich nie tylko modele wyjątkowe pod względem konstrukcyjnym, lecz także ozdobione w oryginalny sposób, np. grafiką nawiązującą do mangi czy anime.
- Czytaj także: Fatalne początki legend Toyoty: RAV4 w ogóle miało nie być, w pierwszym roku w USA sprzedano tylko jednego Land Cruisera
Jednak także wtedy, gdy w Toyota Collection nie odbywa się żadna wystawa. warto odwiedzić to miejsce, żeby zobaczyć zgromadzone tam okazy. W galerii przedstawiamy te najciekawsze.
Galeria zdjęć
Toyota FCHV
Toyota Tercel 4WD, 1984 r., 1.5/71 KM
Toyota Starlet, 1980 r., 1.0/45 KM
Toyota Land Cruiser Soft Top V8 GM, 1979 r., 5.7/195 KM
Toyota iQ Disco, 2010 r., 1.3/98 KM
Toyota Crown Super Saloon, 1980 r., 2.8/145 KM
Toyota Corona Limousine, 1970 r., 1.5/82 KM
Toyota Corolla Coupé, 1978 r., 1.2/55 KM
Toyota Celica Coupé ST, 1973 r., 1.6/86 KM
Toyota 1000 Kombi, 1977 r., 1.0/45 KM
Toyota 2000 GT, 1967 r., 2.0/150 KM