W tym roku GDDKiA wraz z ministerstwem infrastruktury mocno promują program budowy 100 obwodnic. Z kolei w połowie czerwca ogłoszono, że rząd przeznaczy na krajowy program drogowy dodatkowe 21 mld zł. Pieniądze trafią do budżetu budowy dróg, m.in. z emisji obligacji, pożyczek w Europejskim Banku Inwestycyjnym, a także przesunięcia z budżetu części wpływów z akcyzy i wpływów z opłaty elektronicznej pobieranej na nowych odcinkach.
To jednak pieśń przyszłości, pierwsze obwodnice z programu „100” powstaną najszybciej za kilka, a najprawdopodobniej za kilkanaście lat. Z kolei dodatkowe środki będą do dyspozycji drogowców dopiero od 2022 roku, i to nie od razu w całości. Prawda jest taka, że kierowców bardziej interesują realne inwestycje, z których będą mogli skorzystać w najbliższych miesiącach - skrócą im czas podróży i zwiększą komfort podróżowania.
Przeczytaj też:
Na początek dobra wiadomość. Mimo że w tym roku planowane jest oddanie tylko 120,4 km nowych dróg (dla porównania w rekordowym 2019 roku kierowcy dostali do dyspozycji aż 459,88 km nowych szlaków), to GDDKiA zapewniła, że na planowanych odbiorach nie będzie opóźnień.
Takie obawy były w pełni uzasadnione w okresie pandemii. Okazuje się jednak, że koronawirus nie pokrzyżował planów, ani nie przerwał prac na strategicznych inwestycjach drogowych. Pracy nie przerwano nawet na „zakopiance”, m.in. w newralgicznym momencie kończenia drugiej nitki tunelu, którą wykonywało włoskie konsorcjum.
Lista odcinków, które zostaną oddane do użytku w 2020 roku:
- A2 węzeł Lubelska - węzeł Konik (5,6 km);
- A2 węzeł Konik - obwodnica Mińska Mazowieckiego (9,2 km);
- S3/A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica (3,5 km);
- S5 Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie (13,5 km);
- S5 Szubin Północ - Żnin Północ (19,3 km);
- S10 obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa, II jezdnia (6,4 km);
- S10 obwodnica Wałcza (17,8 km);
- S17 węzeł Lubelska - początek obwodnica Kołbieli (15,2 km);
- S17 obwodnica Kołbieli (8,7 km);
- DK73 obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej (6,9 km);
- DK20 obwodnica Węgorzyna (1 km);
- S7 odcinek Lubień - Naprawa, II jezdnia (7,6 km).
GDDKiA twierdzi, że nie skreśla jeszcze z tegorocznych planów trzech odcinków drogi S2 o łącznej długości 18,5 km, które są częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Mowa o odcinkach: Puławska - węzeł Przyczółkowa (4,6 km), Przyczółkowa - węzeł Wał Miedzeszyński 6,45 km oraz Wał Miedzeszyński - węzeł Lubelska 7,45 km. Jednak jest to dość mało prawdopodobne.