• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Jaguar E-Type

Jaguar E-Type

Ikona samochodu

Jaguar E-Type jest uznawany za jeden z najpiękniejszych samochodów w historii motoryzacji. Jaguar który aktywnie brał udział w różnych seriach wyścigowych (niestety bez sensacyjnych osiągnięć), postanowił skonstruować sportowy samochód osobowy. Genewa 1961 roku spowodowała, iż nikt nie przeszedł obok nowego Jaguara obojętnie.

2-drzwiowe coupe oraz roadster, skutecznie kradły spojrzenia przybyłych. Za arcypiękne nadwozie odpowiedzialny był Malcolm Saver. Nadwozie wyrażało jednocześnie brytyjską elegancję, jak i sportowe zapędy. Charakterystyczna była bardzo długa maska oraz częściowo schowane koła w nadkolach. Poza tym, że pojazd zachwycał pod względem stylistycznym, auto miało też nowatorskie tylne zawieszenie.

Początkowo w ofercie znalazła się tylko 4-biegowa, sportowa skrzynia biegów z niezsynchronizowanym pierwszym biegiem. Pojazd szokował też swoimi osiągami, bowiem pod maską znalazł się 3,8-litrowy silnik benzynowy wolnossący R6 generujący aż 269 KM, a przy wadze niespełna 1200 kg gwarantował przyspieszenie do „setki” w niecałe 7 sekund! Z kolei prędkość maksymalna wynosiła niewyobrażalne ówcześnie 241 km/h. Napęd przenoszony był na tylną oś. Obie wersji nadwoziowe były 2-osobowe.

Odmianę 2+2 wprowadzono jedynie w coupe i dostępna była od 1965 roku. W tym wypadku, rozstaw osi został przedłużony aż o blisko 23 cm, przez co fanatycy uważają iż E-Type stracił swój styl. Do tego oferowano także 3-biegową przekładnię automatyczną. Jaguar E-Type doskonale się sprzedawał, jednak nie był bez wad. Z uwagi na osiągnę prędkości, poprawek wymagał układ kierowniczy oraz hamulcowy.

Inżynierowie szybko się tym zajęli, bowiem już rok po debiucie wymienione modernizacje zostały zrealizowane. Wtedy też pojawił się większy, 4,2-litrowy silnik o tej samej mocy, ale wyższym momencie obrotowym (385 zamiast 353 Nm). Od tej montowano także nową, w pełni zsynchronizowaną przekładnię ręczną. II seria Jaguara E-Type została wprowadzona w 1968 roku, choć pierwsze jej zmiany zastosowano już rok wcześniej (brak osłon reflektorów). Inne modernizacje obejmowały inny tylny zderzak, większy wlot powietrza, zmianę umiejscowienia przednich kierunkowskazów i restyling deski rozdzielczej.

Kolejne modyfikacje przyszły w 1971 roku (seria III), kiedy do oferty dołączył majestatyczny, 5,3-litrowy silnik (również wolnossący) V12. Generował on 276 KM, dzięki czemu Jaguar przyspieszał do 100 km/h już tylko w 6,4 sekundy. Innowacją w jednostce napędowej było zastosowanie specjalnie ukształtowanego denka tłoka w celu uzyskanie lepszej mieszanki paliwowo-powietrznej, a tym samym usprawnienia procesu spalania. Uważa się, iż to rozwiązanie wyraźnie obniżało także zużycie paliwa. Od tego momentu nie oferowano już coupe w krótkiej wersji, a roadster wychodził tylko z przedłużonym rozstawem osi z odmiany 2+2. Oprócz nowego silnika i rozstawu osi, zmiany przyszły też stylistyce. Auto miało szerszy rozstaw kół oraz siatkowany grill we wlocie powietrza.

W 1974 roku zakończono produkcję Jaguara E-Type. Fabrykę opuściło łącznie ok. 72 tys. egzemplarzy. Dziś, Jaguar E-Type jest poszukiwanym i cennym klasykiem, szczególnie roadstery I serii.

Jaguar E-Type - generacje

Ikona samochodu

Jaguar E-Type I (1961 - 1968)

Ikona samochodu

Jaguar E-Type II (1968 - 1971)

Ikona samochodu

Jaguar E-Type III (1971 - 1975)

Jaguar E-Type - powiązane artykuły

Test 100 tys. km Renault Kadjar – trochę inne, ale dobre

Jaguar E-type Roadster serii 1 z 1965 r. na Platynowym Jubileuszu Królowej

Podczas obchodów 70-lecia panowania Królowej Elżbiety II Jaguar Classic pochwalił się kilkoma swoimi produkcjami, w tym unikalnym Roadsterem serii 1 przygotowanym na specjalne zamówienie klienta. Ten pokaz możliwości działu klasyków marki robi wrażenie.

Test 100 tys. km Renault Kadjar – trochę inne, ale dobre

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Jakimi samochodami jeździli Europejczycy w latach 60. XX w.? My, Polacy, wiadomo, Syrenkami, Warszawami, potem pierwszymi "dużymi Fiatami". Z zagranicy, tej po wschodniej stronie żelaznej kurtyny, docierały do nas Trabanty, Wartburgi, Skody, Wołgi i Moskwicze. Ale Europa Zachodnia żyła całkiem inną motoryzacją.

Test 100 tys. km Renault Kadjar – trochę inne, ale dobre

Jak przewieźć choinkę samochodem? Szalone przykłady!

Grudzień to tradycyjnie okres zakupu choinki i trzeba przyznać, że transport świeżo nabytego iglastego drzewka to dla większości z nas kłopotliwe zadanie. Za to bohaterowie tej galerii zupełnie się tym nie przejmują i wożą choinki swoimi supersamochodami! Oto najciekawsze przykłady transportowania jednego z symboli Bożego Narodzenia naprawdę egzotycznymi autami. Wesołych świąt!

Materiał powstał we współpracy z Jaguar
Test 100 tys. km Renault Kadjar – trochę inne, ale dobre

Moc, pasja, weekend – turystyka samochodowa jak nigdy wcześniej

Weekend za kierownicą może być naprawdę ekscytujący. Nie brakuje bowiem kierowców wyczekujących wolnych dni, tylko po to, by spontanicznie ruszyć przed siebie. Zapomnijcie o ustawianiu nawigacji, żmudnym planowaniu trasy i długim pakowaniu bagażu. Pora ruszyć w weekendową podróż samochodem, który sprawi nam mnóstwo przyjemności z jazdy.

Materiały Premium

  • Silnik 2.0 FSI/TFSI - przyjazny dla środowiska ale nie dla kieszeni

    Silniki 2.0 FSI nie jest pierwszym benzyniakiem tego typu na rynku (prekursorem był silnik 1.8 GDI Mitsubishi — zaprezentowany w 1997 r.), ale bez wątpienia — jednym z częściej występujących na rynku. W teorii silnik 2.0 FSI to oszczędny i ekologiczny napęd, cechujący się znacznie wyższą efektywnością niż benzyniaki z konwencjonalnym wtryskiem paliwa.

  • Prześwietlamy używaną Toyotę AE86. To auto nie tylko dla miłośników youngtimerów

    Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej kultowej Toyocie AE86. Światowa moda na ten model dotarła także do Polski, warto więc wiedzieć, na co zwrócić uwagę i co jest kosztowne. Trzeba się przygotować na spore wydatki. Z około 50 tys. powstałych egzemplarzy relatywnie mało przetrwało, co sprawia, że ceny dodatkowo rosną.

  • Jaka przyczepa na kategorię B?

    Jaka przyczepa na kategorię B? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców. Po ostatniej zmianie przepisów mówiących, kto, czym i jaką przyczepę może ciągnąć, komplikacje sięgnęły zenitu. Dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym nie pokrywają się z prawnymi ograniczeniami.

  • Silnik 1.6 HDi – poznaj wszystkie wady tego diesla

    Silnik 1.6 HDi to jeden z najpopularniejszych diesli pierwszej dekady XXI wieku. Można go spotkać w kilkudziesięciu autach kilku czołowych producentów – nie tylko francuskich, ale też w Fordach, Mazdach, Suzuki, Volvo, a nawet w należącym do BMW Mini. Nie jest to wyłącznie francuska myśl techniczna, bo w prace projektowe zaangażowana była również firma Ford.

  • Volvo S80 I (1998-2006) – utrzymanie tego auta może okazać się już nieco kłopotliwe

    Trudno już dziś brać ten model pod uwagę w kontekście jazdy na co dzień, no, chyba że uda się znaleźć zadbany egzemplarz z końca produkcji. Ale to już raczej z potencjałem na... youngtimera.

  • Słowenia, Szwajcaria – poradnik wakacyjny

    Słowenia, COVID-19: od 21 lutego, by przekroczyć granicę, nie jest wymagane szczepienie przeciwko COVID-19. Nie obowiązują testy ani kwarantanna. Obowiązuje noszenie maseczek w przestrzeni zamkniętej (np. w punktach handlowych i usługowych, środkach komunikacji zbiorowej, na przystankach, w szpitalach i innych placówkach służby zdrowia, urzędach, muzeach, teatrach, kinach itp.).

  • 10 najgorszych samochodów. Na te używane auta musicie szczególnie uważać!

    Chcesz kupić używany samochód? Uważaj, oprócz pułapek przygotowanych przez nieuczciwych sprzedawców, na rynku nie brakuje też ryzykownych modeli zmagających się z wadami wrodzonymi! Oto 10 najbardziej ryzykownych aut z ostatnich lat.

  • Škoda Superb I (2001-08) – przedliftingowe egzemplarze mogą być już mocno zajechane

    Lata lecą, a Superb kusi wciąż tym samym: dobrą relacją ceny do ilości oferowanego miejsca. Niejeden samorządowiec/polityk szczebla lokalnego mógłby opowiedzieć historię o tym, ile ciekawych rzeczy da się zrobić w przepastnie dużym drugim rzędzie siedzeń...

  • Volkswagen Passat B6 (2005-10) – znalezienie sensownego egzemplarza graniczy z cudem

    Jeszcze niedawno rozpalał głowy kupujących do czerwoności, dziś jego czas powoli mija. Czemu? To kombinacja kilku aspektów, w tym np. znacznego wyeksploatowania wielu egzemplarzy oraz kilku wad wrodzonych.

  • Renault Laguna III (2007-15) – atrakcyjna relacja ceny do wieku

    Lista zalet tego modelu zdecydowanie przyćmiewa jego wady. Zacznijmy od całkiem przyzwoitej trwałości mechanicznej. To może być zaskakujące (szczególnie dla użytkowników Laguny II), ale tu… praktycznie nie ma wpadek! Polecić możemy wszystkie jednostki benzynowe (oczywiście, mamy na uwadze przeciętną dynamikę 1.6). To silniki Renault (1.6 czy 2.0 turbo) lub Nissana (2.0).

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech