Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Łada 2101

Łada 2101

Ikona samochodu

Łada 2101 (1200) to legendarny dla rosyjskiej, a właściwie radzieckiej historii motoryzacji model. Był to pierwszy model z „wielkiej” rodziny 2100, której ilość wyprodukowanych sztuk na przestrzeni blisko 50 lat przebił tylko słynny Volkswagen Garbus (Łada 2100 – ponad 20 mln, VW Garbus – ponad 21 mln). Produkcja odbywała się w wielkiej fabryce w Togliatti (ówcześnie jeszcze ZSRR, dziś – Rosja).

Łada 2101 występowała na rynku krajowym jako WAZ 2101, a jej przydomkiem był „Żiguli”. W połowie lat 60. między ZSRR a Włochami podpisana została umowa licencyjna, na bazie której strona radziecka miała produkować pojazd bazujący na Fiacie 124. Przewidziano wtedy już także produkcję nieco bardziej luksusowej odmiany, która po jakimś czasie pojawiła się jako 2103, a bazowała na Fiacie 124S Special. Jednak przed rozpoczęciem produkcji w 1970 roku,

Łada dokonała wielu zmian nie tylko w nadwozie, lecz przede wszystkim w podzespołach napędowych oraz podwoziu – zmieniono m.in. most, skrzynię biegów, średnicę cylindrów oraz skok tłoka w silniku, hamulce a także prześwit oraz elementy wnętrza. Początkowo do napędu służył 1,2-litrowy benzyniak o mocy 58 KM. Model 2101 był 4-drzwiowym sedanem, a już rok po debiucie pojawiła się odmiana kombi – 2102. W 1974 roku przeprowadzono lifting, który objął m.in. zmianę zderzaków, dodatkowy wlot powietrza na słupku C a przede wszystkim nową jednostkę napędową.

Pod maską mógł teraz pracować 64-konny benzyniak 1.3. Mimo wprowadzenia bardziej luksusowych, a potem także nowocześniejszych odmian będących rozwinięciem rodziny 2100, nie zaprzestano równoczesnej produkcji modelu 2101. W 1984 roku zakończono eksport modelu na rynki zagraniczne, a nowym przydomkiem 2101 była „kopiejka”.

W 1988 roku zakończono produkcję Łady 2101, a jej następca, który pojawił się w 1980 roku, był model 2105.

Łada 2101 - generacje

Ikona samochodu

Łada 2101 (1970 - 1988)

Łada 2101 - powiązane artykuły

Artykuły o Łada 2101

Łada świętuje 55. urodziny – od włoskiej licencji po auta z Francji i Rumunii

Łada świętuje 55. urodziny – od włoskiej licencji po auta z Francji i Rumunii

Największy rosyjski producent samochodów obchodzi swoje 55. urodziny. Motoryzacyjny symbol ZSRR, a następnie Rosji na dobre zapisał się w historii. Na wschodzie nie brakowało bowiem samochodów, które przez wiele w PRL były obiektem marzeń.
Łada po tuningu premium – luksus z Bułgarii

Łada po tuningu premium – luksus z Bułgarii

Nie tylko Rosjanie mają sentyment do najstarszych modeli Łady, które coraz częściej oddają do ekspertów od renowacji. Oto świetny przykład z Bułgarii. Jedna z lokalnych firm otrzymała wyjątkowe zlecenie na stworzenie luksusowej odmiany popularnej Łady 2101.
Łada WAZ 2101: twarda jak stal - z archiwum Auto Świata

Łada WAZ 2101: twarda jak stal - z archiwum Auto Świata

Pierwszy radziecki samochód produkowany na szeroką skalę miał być mocny i niezawodny. Był twardy jak stal, z której powstał. Ładę 2101 opisaliśmy w „Auto Świecie" we wrześniu 2005 r. Oto ten tekst.
Łada ma już 50 lat i świętuje urodziny kultowego modelu - galeria z czasów ZSRR

Łada ma już 50 lat i świętuje urodziny kultowego modelu - galeria z czasów ZSRR

Rosjanie świętują pół wieku motoryzacyjnej historii. 50 lat temu bramy nowoczesnych zakładów Wołżańskiej Fabryki Samochodów WAZ w Togliatti opuściła pierwsza Łada, czyli WAZ-2101. To była prawdziwa rewolucja w ZSRR. Oto niezwykłe zdjęcia z czasów kraju, który już nie istnieje.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech