Łada 2101 (1200) to legendarny dla rosyjskiej, a właściwie radzieckiej historii motoryzacji model. Był to pierwszy model z „wielkiej” rodziny 2100, której ilość wyprodukowanych sztuk na przestrzeni blisko 50 lat przebił tylko słynny Volkswagen Garbus (Łada 2100 – ponad 20 mln, VW Garbus – ponad 21 mln). Produkcja odbywała się w wielkiej fabryce w Togliatti (ówcześnie jeszcze ZSRR, dziś – Rosja).
Łada 2101 występowała na rynku krajowym jako WAZ 2101, a jej przydomkiem był „Żiguli”. W połowie lat 60. między ZSRR a Włochami podpisana została umowa licencyjna, na bazie której strona radziecka miała produkować pojazd bazujący na Fiacie 124. Przewidziano wtedy już także produkcję nieco bardziej luksusowej odmiany, która po jakimś czasie pojawiła się jako 2103, a bazowała na Fiacie 124S Special. Jednak przed rozpoczęciem produkcji w 1970 roku,
Łada dokonała wielu zmian nie tylko w nadwozie, lecz przede wszystkim w podzespołach napędowych oraz podwoziu – zmieniono m.in. most, skrzynię biegów, średnicę cylindrów oraz skok tłoka w silniku, hamulce a także prześwit oraz elementy wnętrza. Początkowo do napędu służył 1,2-litrowy benzyniak o mocy 58 KM. Model 2101 był 4-drzwiowym sedanem, a już rok po debiucie pojawiła się odmiana kombi – 2102. W 1974 roku przeprowadzono lifting, który objął m.in. zmianę zderzaków, dodatkowy wlot powietrza na słupku C a przede wszystkim nową jednostkę napędową.
Pod maską mógł teraz pracować 64-konny benzyniak 1.3. Mimo wprowadzenia bardziej luksusowych, a potem także nowocześniejszych odmian będących rozwinięciem rodziny 2100, nie zaprzestano równoczesnej produkcji modelu 2101. W 1984 roku zakończono eksport modelu na rynki zagraniczne, a nowym przydomkiem 2101 była „kopiejka”.
W 1988 roku zakończono produkcję Łady 2101, a jej następca, który pojawił się w 1980 roku, był model 2105.