• Pierwsza Łada powstaje w kwietniu 1970 roku. Kilka lat wcześniej w ZSRR podpisano dekret o budowie fabryki
  • Pierwszy milion aut wyprodukowano w ciągu kilku lat. Na 30 milionów Ład trzeba było zaś poczekać do 2020 r.
  • Obecnie Łada należy do Grupy Renault i znajduje się we wspólnej dywizji z Dacią. Obie marki mają w planach aż 11 nowych modeli na francuskiej platformie CMF-B
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Rosjanie świętują rocznicę podpisania rządowego dekretu o budowie fabryki AvtoVAZ. Same zakłady wybudowano dopiero kilka lat później a pierwsze samochody opuściły bramy fabryki dopiero w 1970 r. (wówczas w Polsce powstawał dopiero drugi kanał telewizyjny TVP2 i odbyła się premiera słynnego filmu „Rejs”). Były to egzemplarze VAZ-2101 (Żiguli), czyli licencyjna włoska konstrukcja bazująca na Fiacie 124. Oczywiście na potrzeby ZSRR włoscy konstruktorzy nie szczędzili modyfikacji (wspomina się o ponad 800 zmianach względem pierwowzoru), by dopasować konstrukcję do surowych warunków drogowych (m.in. zwiększono prześwit, zmodernizowano zawieszenie czy wzmocniono skrzynię biegów).

Przez lata AvtoVAZ budował swoją potęgę. Rosjanie potrzebowali zaledwie trzech lat, by wyprodukować łącznie milion samochodów. Znamienne, że na wyprodukowanie 4,8 mln egzemplarzy pierwszej Łady (takiej nazwy używano wobec modeli trafiających na eksport) potrzebowali jednak znacznie więcej czasu – aż 18 lat. Na 30 mln. Ład trzeba było zaś poczekać do 2020 r.

Łada Niva, 4x4 i nie tylko

Na kolejne modele nie trzeba było długo czekać. Już w 1976 r. debiutuje Łada 2106 (kolejny bestseller marki) a rok później pojawia się słynna terenowa Niva. Zapewne wówczas mało kto przypuszczał, że model utrzyma się w produkcji przez kilkadziesiąt lat i będzie zmieniać nazwę (zamiast Niva pojawi się nagle 4x4, by po latach wrócić do nieco zmienionej dawnej nazwy).

Lata 80. to w historii Łady kolejne modele: 2105 (krewniak zwany 2107 bywał nazywany rosyjskim Mercedesem), rewolucyjna 2108 (znana także pod nazwą Samara i słynną współpracą z Porsche) oraz niewielka miejska Oka. Ostatnim modelem z tzw. sowieckich czasów zostaje 21099 (pierwszy rosyjski sedan z napędem na przednie koła znany pod nazwami Samara i Forma). Pierwszym zaś nowej ery historii Łady i państwa rosyjskiego staje się zaś długo wyczekiwany model Łada 110 o rewolucyjnej stylistyce jak na ówczesne warunki.

Łada z Dacią, czyli Francja wkracza do gry

Przełomem w historii Łady stało się nawiązanie współpracy z Renault w 2008 r. Dzięki strategicznemu partnerstwu Łada szybko zyskała. Na rynek trafiły cenione w Rosji modele Granta (2011 r.), Vesta (2015 r.), Xray (2015 r.) oraz krewniak Dacii Logan MCV, czyli Łada Largus (2012 r.). W 2012 pojawia się w ofercie automatyczna skrzynia biegów. W 2015 r. Rosjanom udaje się wyprzedzić zachodnich sąsiadów, wprowadzając do seryjnej produkcji auta z systemem automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku (ERA-Glonass), który po latach stał się kompatybilny z europejskim eCall (obowiązkowo stosowany w autach w UE od 2018 r.).

Współpraca z Renault oznacza dla Łady nowe sojusze. W ramach nowej strategii "Renaulution" Łada łączy siły z Dacią, tworząc nową jednostkę biznesową w ramach sojuszu. Przed nami zatem zupełnie nowe samochody na francuskiej platformie CMF-B (obie marki mają łącznie w planach aż 11 modeli i 18 wersji nadwoziowych). Wśród nich nie zabraknie kolejnej Nivy. A to zaś oznacza dla miłośników marki nie lada atrakcje. Niewykluczone bowiem, że w ramach tego samego rocznika będzie można kupić aż trzy generacje dobrze znanego modelu.