Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Łada Niva

Łada Niva

Ikona samochodu

Łada Niva (2121) to jedna z najpopularniejszych terenówek, produkowana przez firmę AvtoVAZ w mieście Togliatti.

Auto zadebiutowało już w 1977 roku i było jednym z pierwszych aut WAZ-a, które nie opierało swojej konstrukcji na włoskiej licencji Fiata. Charakterystyczna, kompaktowa i kwadratowa sylwetka utrzymała się po dziś dzień bez większych zmian – z biegiem lat z zewnątrz modernizacji uległa jedynie klapa bagażnika, lusterka oraz światła.

Początkowo auto było oferowano wyłącznie w nadwoziu 3-drzwiowym (zdolne pomieścić 4 osoby, choć z tyłu Łada nie oferowała zbyt dużo miejsca), lecz w 1995 roku wprowadzono także przedłużoną wersję 5-drzwiową o nazwie 2131.

Przez długi czas pod maską znajdował się wyłącznie silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 72 KM znany z modelu 2107. Jednostka mogła współpracować z 3- lub 5-biegową skrzynią manualną, a dużym atutem, szczególnie w terenie jest stały napęd na 4 koła z możliwością zablokowania centralnego dyferencjału.

2 lata przed wprowadzenie wydłużonej wersji przeprowadzono pierwszy facelifting. Dużej zmianie uległa tylna część nadwozia, a oprócz tego w 1995 roku wprowadzono nowy silnik. Jednostka miała bezpośredni wtrysk, 1,7 litra pojemności i rozwijała 78 KM. Dodatkowo na różnych rynkach i w różnych konfiguracjach nadwozia (krótki lub długi rozstaw osi) można było spotkać także inne benzyniaki np. o pojemności 1,8 litra i mocy 82 KM, lub nawet diesle. Silnik wysokoprężny produkcji Peugeota generował 78 KM z 1,9 litra pojemności.

Od 2006 roku przemianowano niewielką terenówkę Łady na „4x4”, bowiem GM stał się właścicielem nazwy „Niva” i produkuje pod marką Chevrolet jej nowocześniejszą odmianę.

W 2010 roku Łada 4x4 przeszła kolejny lifting. Tym razem zmianie w dużej mierze uległ środek, tj. deska rozdzielcza i fotele. Oprócz tego zmodernizowano także lusterka oraz kierunkowskazy.

Niestety jakość użytych materiałów pozostawia wiele do życzenia a sama konstrukcja także jest już dosyć przestarzała. Na próżno szukać tu takich „luksusów” jak elektryczne szyby, poduszka powietrzna czy nawet ABS.

Łada Niva - generacje

Ikona samochodu

Łada Niva (1977 - )

Łada Niva - powiązane artykuły

To rdza sprawiła, że te modele znamy tylko ze zdjęć

To rdza sprawiła, że te modele znamy tylko ze zdjęć

Dziś najchętniej zwalamy winę na blachę o marnej jakości, z dużą liczbą zanieczyszczeń, która zarzewia korozji miała, zanim stała się elementem auta.

Łada Niva 1600 - klasyk, który zmienił historię

Łada Niva 1600 - klasyk, który zmienił historię

Łada Niva miała podbić zachód – w sensie dosłownym – z żołnierzami na pokładzie, udało jej się „tylko” podbicie zachodnich rynków. Ale za to jak! Gdy w 1977 roku pierwsze Nivy zaczęły zjeżdżać z taśm fabrycznych w Togliatti, nikt chyba nie podejrzewał, że auto pozostanie w produkcji przez ponad 40 lat.

Maluch, Żuk i inne legendy z klocków? Zobacz tę galerię

Maluch, Żuk i inne legendy z klocków? Zobacz tę galerię

Zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądałby Maluch albo Żuk złożony z klocków LEGO? Dłużej już nie musicie, bo one istnieją naprawdę. Mieliśmy okazję porozmawiać autorem profilu Legostalgie, twórcą takich kreacji. Opowiedział nam o swoich modelach i pasji do budowania modeli z kultowych klocków w dorosłym życiu

10 najdłużej oferowanych aut w historii. Lider ma 2,5 raza dłuższy staż niż Maluch!

10 najdłużej oferowanych aut w historii. Lider ma 2,5 raza dłuższy staż niż Maluch!

Fiat 500 to najstarsze auto obecnie dostępne w Polsce. I choć debiutowało aż 15 lat temu, to nie miało najmniejszych szans, żeby trafić do naszego Top 10 najdłużej oferowanych samochodów w historii Europy. Nawet VW Garbus zajął dopiero 9. miejsce!

Zachodnie sankcje działają. Auta w Rosji wciąż drożeją

Zachodnie sankcje działają. Auta w Rosji wciąż drożeją

Sankcje gospodarcze nałożone na Rosję przynoszą efekty. Boleśnie odczuwają je nabywcy nowych samochodów. Auta drożeją w takim tempie, że nawet najtańsze modele mogą wkrótce stać się dobrem luksusowym.

Łada Niva Travel 1.7i 4x4 – kozackie auto terenowe

Łada Niva Travel 1.7i 4x4 – kozackie auto terenowe

Łada Niva wciąż ma się nieźle. Otrzymała dodatkową parę drzwi, klimatyzację i nowy kokpit. Pod blachą kryje się jednak znana technika. Na asfalcie i w terenie sprawdzamy, jak spisuje się nowa odmiana rosyjskiej terenówki.

Nowe Łady Niva i Grand Niva już w 2024 r.

Nowe Łady Niva i Grand Niva już w 2024 r.

W Ładzie szykują się na rewolucję. W ramach strategii Renaulation w ciągu kilku najbliższych lat zobaczymy aż cztery zupełnie nowe modele. Nie jest tajemnicą, że dzięki obecności w Grupie Renault Łada skorzysta z rozwiązań stosowanych m.in. w Dacii. Nowa Niva upodobni się zatem technicznie do Dustera następnej generacji.

Dacia i Łada na prąd. Przeróbkę oferuje niemiecka firma

Dacia i Łada na prąd. Przeróbkę oferuje niemiecka firma

Zamiast kupować nowe auto na prąd, lepiej przerobić dotychczas używane spalinowe. Warsztat w Niemczech wyspecjalizował się w prostych przeróbkach niedrogich samochodów. Po udanych eksperymentach z Volkswagenem Golfem trzeciej generacji przyszła pora na Dacię Sandero i Ładę Niva.

Łada świętuje 55. urodziny – od włoskiej licencji po auta z Francji i Rumunii

Łada świętuje 55. urodziny – od włoskiej licencji po auta z Francji i Rumunii

Największy rosyjski producent samochodów obchodzi swoje 55. urodziny. Motoryzacyjny symbol ZSRR, a następnie Rosji na dobre zapisał się w historii. Na wschodzie nie brakowało bowiem samochodów, które przez wiele w PRL były obiektem marzeń.

Kamper wyprawowy na bazie Łady Nivy – gniotsa nie łamiotsa!

Kamper wyprawowy na bazie Łady Nivy – gniotsa nie łamiotsa!

Nieustraszony samochód kempingowy wcale nie musi być drogi. Wystarczy zbudować go na bazie nieśmiertelnej i niezłomnej Łady Nivy. Rosyjski kamper, nazwany po prostu Autodom, jest jedną z najtańszych tego typu konstrukcji na rynku – w przeliczeniu kosztuje niecałe 83 tys. zł. Tak, prosimy nie regulować odbiorników.

Niezwyciężona Łada Niva

Niezwyciężona Łada Niva

Gdy w 1977 roku pierwsze Nivy zaczęły zjeżdżać z taśm fabrycznych w Togliatti, nikt chyba nie podejrzewał, że auto pozostanie w produkcji przez następne 40 lat. I choć były już próby zastąpienia go nowocześniejszą konstrukcją, opracowaną wspólnie z GM, o Chevrolecie Nivie słyszeli tylko Rosjanie i znawcy tematu rosyjskiej motoryzacji, a poczciwa Niva trwa nadal.

Spotkanie na szczycie SUV-ów – poradnik kupującego

Spotkanie na szczycie SUV-ów – poradnik kupującego

Dwanaście krajów wysyła swoje najpopularniejsze modele sportowo-rekreacyjne na spotkanie na szczycie. Sprawdzamy, co rynek ma do zaoferowania w tym międzynarodowym zestawieniu.

Nowa Łada Niva niemal w cenie Dacii Duster. Nowość z Rosji już w Polsce

Nowa Łada Niva niemal w cenie Dacii Duster. Nowość z Rosji już w Polsce

Długo nie trzeba było czekać na najnowszą wersję terenowego bestsellera z Rosji. Do naszego kraju trafiła odświeżona Łada Niva Travel. W sieci już pojawiły się pierwsze ogłoszenia o sprzedaży fabrycznie nowych samochodów, których konstrukcja liczy już ponad 20 lat.

Pozdrowienia z Rosji – Łada Niva przerobiona na... BMW [FILM]

Pozdrowienia z Rosji – Łada Niva przerobiona na... BMW [FILM]

Rosjanie znani są z zamiłowania do marki BMW, ale należne miejsce w ich sercach zajmuje na pewno też wytwór rodzimego przemysłu motoryzacyjnego – Łada Niva. Kwestią czasu było więc to aż ktoś w końcu przełoży bawarską technikę do „budy” Nivy. Efekt? Robi wrażenie

Łada Niva doczeka się następcy. Wielkie plany Renault

Łada Niva doczeka się następcy. Wielkie plany Renault

Francuska rewolucja w aliansie Renault dotarła także do Rosji. Powstaje nowa grupa Dacia-Łada, która dla Rosjan oznacza ogromne zmiany. W przygotowaniu są aż cztery zupełnie nowe modele z segmentów B i C. Wśród nich kolejna generacja Łady Nivy i jeszcze większy, kompaktowy SUV.

Niva wraca po latach - Chevrolet zmienia się w Ładę

Niva wraca po latach - Chevrolet zmienia się w Ładę

Legendarna Niva znów wraca do Łady. Przez wiele lat to amerykańsko-rosyjska spółka korzystała ze słynnej nazwy, oferując model Chevrolet Niva. Po wycofaniu się Amerykanów, Chevrolet Niva wraca na rynek pod marką Łada.

G-Niva – czyli pół Łada, pół Mercedes

G-Niva – czyli pół Łada, pół Mercedes

Rosyjski designer Aleksandr Isaev stworzył projekt concept cara, będącego połączeniem dwóch legendarnych samochodów terenowych – Łady Nivy i Mercedesa klasy G. W rezultacie powstała spektakularna G-Niva.

Lata lecą, a one wciąż w produkcji – legendarne, a do tego fabrycznie nowe

Lata lecą, a one wciąż w produkcji – legendarne, a do tego fabrycznie nowe

Na świecie nie produkuje się już Garbusa i wspaniałego Hindustana Ambassadora, ba nawet poczciwa "Gelenda" doczekała się kolejnej generacji! Myliłby się jednak ten, kto myślałby, że dinozaury całkowicie już wyginęły!

Łada 4x4 po liftingu - pora unowocześnić dawną Nivę

Łada 4x4 po liftingu - pora unowocześnić dawną Nivę

Łada wcale się nie poddaje - po ponad 40 latach Rosjanie modernizują jeden z najbardziej legendarnych modeli. Dawna Łada Niva, oferowana w Rosji jako Łada 4x4, przeszła długo oczekiwany lifting

GM poddaje się w Rosji - Łada przejmuje fabrykę i wraca do Nivy

GM poddaje się w Rosji - Łada przejmuje fabrykę i wraca do Nivy

Po 18 latach Amerykanie rezygnują z długiej współpracy z Rosjanami. Łada odkupuje wszystkie udziały od General Motors i odzyskuje nazwę Niva. W rezultacie wspólne przedsięwzięcie GM-AvtoVAZ przechodzi do historii.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech