Logo
WiadomościAktualnościŁada Niva dostanie nowy silnik. Będzie miał 90 KM mocy i ma wyeliminować dwie wady

Łada Niva dostanie nowy silnik. Będzie miał 90 KM mocy i ma wyeliminować dwie wady

Po wielu latach korzystania z przestarzałej, nadającej się już powoli do muzeum, jednostki 1.7. Rosjanie postanowili zafundować bestsellerowej Nivie niemałą rewolucję pod maską. Łada Niva dostanie nowy silnik! Kierowcy śmiali się z Nivy, że może nie jest szybka, ale za to dużo pali. To ma się zmienić.

Łada Niva Travel 1.7i 2021 I generacja
Auto Świat / Auto Bild
Łada Niva Travel 1.7i 2021 I generacja
  • Lata lecą a Łada Niva wciąż jest na posterunku. Od 1977 r. ciągle znajduje się w czołówce sprzedaży w Rosji. Jest teraz oferowana w klasycznej wersji Legend oraz nowocześniejszej Travel
  • Producent cały czas modernizuje Ładę Nivę. W 2023 r. ogłoszono np. że Niva Legend dostanie w standardzie ABS i będzie spełniać normę emisji Euro 5
  • Teraz Rosjanie szykują się do kolejnego kroku. Łada Niva ma dostać nowy benzynowy silnik 1.8
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Z przestarzałej i antycznej Łady Nivy możemy się w Europie śmiać, ale nie zmienia to faktu, że na rodzimym rynku to wciąż szalenie popularny samochód. W 2024 r. nadal sprzedaje się świetnie i znajduje się w czołówce sprzedaży. AUTOSTAT podaje, że od początku roku do końca stycznia Rosjanie zarejestrowali 43228 sztuk Łady Nivy Travel i 45818 sztuk Łady Nivy Legend. Imponujący wynik, choć też z drugiej strony wiele mówi o rosyjskim rynku. Potrzeba prostego i dzielnego w terenie to jedno, ale tak leciwa konstrukcja w topce sprzedaży nie świadczy najlepiej o kondycji tamtejszej motoryzacji. Zapewne stąd decyzja o poważnych zmianach pod maską. Niva ma dostać nowy silnik.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Łada Niva dostanie nowy silnik. Z 1.7 na 1.8 l

Łada Niva jest produkowana od 1977 r. i cały czas w formie bardzo podobnej do pierwowzoru jest dostępna w salonach w Rosji. W Europie już od dłuższego czasu, jeszcze przed wojną w Ukrainie, producent nie oferował tego modelu ze względu na brak wymaganych systemów, co uniemożliwiało spełnianie norm bezpieczeństwa i emisji.

Przeczytaj także: Łada Niva Travel 1.7i 4x4 – Kozackie auto terenowe – Test

Pod maską aktualnie pracuje benzynowy silnik o pojemności 1.7 litra. Ma 83 KM mocy i nie zapewnia osiągów, do jakich przyzwyczailiśmy się w ostatnich latach. Pierwsza setka na liczniku to kwestia prawie 20 sekund, a prędkość maksymalna to podobno 137 km na godz., ale niewielu jest takich, którzy odważyli się tyle jechać. W nastawionym na jazdę w terenie modelu osiągi nie są najważniejsze, ale sami Rosjanie stwierdzili, że trzeba się pożegnać z przestarzałym i paliwożernym silnikiem. Klienci narzekali na słabe osiągi połączone z częstymi wizytami na stacji.

"Rossijskaja gazeta" podaje, że w przyszłym roku Łada Niva dostanie nowy silnik. Ma to być nowocześniejsze konstrukcja o pojemności 1.8 litra. Będzie niewiele mocniejsza - rosyjskie media podają, że ma mieć około 90 KM mocy i 150 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Brakuje jeszcze oficjalnych osiągów, ale przedstawiciele AVTOVAZ w rozmowie z "Rossijskają gazetą" podkreślali, że nowa jednostka zapewni lepszą dynamikę jazdy i nie będzie tak paliwożerna.

Łada cały czas udoskonala wiekową konstrukcję

Ze względu na wojnę i braki w częściach Rosjanie byli w pewnym momencie zmuszeni do sprzedawania Nivy Legend w wyjątkowo spartańskim wydaniu. Terenówka trafiała do klientów bez ABS-u i poduszek powietrznych. Prawie równo rok temu producent jednak ogłosił, że samochód w końcu doczeka się modernizacji. Niva Legend dostała... ABS i dostosowano ją do normy Euro 5. Dla porównania ABS we wszystkich nowo produkowanych samochodach stał się obowiązkowy w UE już w 2004 r., a jego początki sięgają roku 1978. Z kolei norma Euro 5 była u nas wymagana w 2011 r.

Z kolei Łada Niva Travel może się pochwalić coraz to nowocześniejszym wyposażeniem. Najbogatsze wersje wyposażenia Nivy mają teraz także tempomat z ogranicznikiem prędkości, komputer pokładowy, podświetlany zestaw wskaźników oraz dwukolorowe felgi ze stopów lekkich.

Łada Niva
Łada NivaŁada
Autor Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji