- Wolnossący benzyniak 1.7/80 KM rozpędza Nivę Travel od 0 do 100 km/h w 19,4 s.
- Ceny Łady Nivy Travel zaczynają się od 83 900 zł (wersja Classic).
- Niva Travel nie ma homologacji w UE, dlatego nową Ładę kupimy jako auto używane.
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- Nowa Łada Niva Travel – z klimatyzacją i poduszkami powietrznymi
- Nowa Łada Niva Travel – z tyłu ciasno
- Nowa Łada Niva Travel – słabe osiągi
- Nowa Łada Niva Travel – teren to jej żywioł
- Nowa Łada Niva Travel – świetna cena
- Nowa Łada Niva Travel – moim zdaniem
- Łada Niva Travel – ocena: 3+
Prawdziwych nowych terenówek, czyli samochodów ze zwiększonym prześwitem, napędem na wszystkie koła, specjalnymi oponami i reduktorem jest jak na lekarstwo. Kiedyś do definicji auta terenowego przypisywano jeszcze ramową konstrukcję nadwozia, ale już nawet kultowy LR Defender w najnowszej odmianie jej nie posiada. Nie ma jej również Łada Niva Travel – rosyjska terenówka, która zadebiutowała w 2021 roku.
Pierwsza generacja Łady Nivy zadebiutowała w 1977 roku. I choć przez ponad 40 lat pojazd przeszedł kilka modernizacji i zmieniał nazwy, a w 2020 r. został oficjalnie wycofany ze sprzedaży w Unii Europejskiej, to nadal jest produkowany w Rosji. Mimo braku homologacji nową Nivę wciąż można kupić w Polsce – jako auto używane. Za wersję Legend 3D Classic trzeba zapłacić 66 900 zł.
Przeczytaj też:
- Łada Niva Travel – rosyjska terenówka w cenie Dacii Duster
- TOP 10: Najtańsze nowe auta terenowe do 100 000 zł
Najnowszy model, obecny w salonach od 2021 r., to Niva Travel, czyli w istocie zmodernizowane auto drugiej generacji, oferowane jeszcze do niedawna pod marką Chevrolet. Choć Travel ma inną stylistykę (niektórzy doszukują się podobieństw do Toyoty RAV4), to nadal zachowano kompaktowe wymiary (4,1 m długości). Poza dodatkową parą drzwi różni się od poprzednika kołem zapasowym, które teraz jest na zewnątrz zamiast w komorze silnika. Rozstaw osi (2450 mm) jest dokładnie pośrodku między wariantem 3d a oferowaną przez pewien czas dłuższą Nivą 5d.
Nowa Łada Niva Travel – z klimatyzacją i poduszkami powietrznymi
Wnętrze różni się od klasycznej Nivy, ma staromodną zaokrągloną deskę rozdzielczą wykończoną twardym plastikiem, który w dodatku niezbyt ładnie pachnie. W standardzie bazowej wersji znajduje się tylko airbag kierowcy, poduszka powietrzna pasażera występuje w topowych odmianach Luxe i Luxe Offroad. Z wyposażenia wpływającego na bezpieczeństwo w Nivie Travel znajdziecie jeszcze ABS i EBD. O bocznych poduszkach, kurtynach czy systemie ESP należy zapomnieć. Cieszyć się można za to takimi elementami, jak: regulowana na wysokość kolumna kierownicza, komputer pokładowy, gniazda 12 V i USB, centralny zamek oraz elektrycznie sterowane przednie szyby. Takie luksusy, jak podgrzewane przednie fotele, klimatyzacja manualna czy alufelgi, są standardem od wersji Comfort. W topowych odmianach znajdziecie nawet: tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, fotel kierowcy z regulacją wysokości, podgrzewaną szybę czołową, a także system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym (zawiera m.in. Bluetooth, zestaw głośnomówiący, łączność smartfona z systemem Android).
Nowa Łada Niva Travel – z tyłu ciasno
Z przodu jest całkiem wygodnie. Siedzący z tyłu będą narzekać na małą przestrzeń na nogi, za to pochwalą ilość miejsca nad głową. Wszyscy docenią lepiej wyizolowaną od hałasów kabinę, wygodniejsze fotele oraz wydajne ogrzewanie. W Travel pokrywa bagażnika otwiera się na bok, a nie – jak w klasycznej Nivie – do góry. Jej zawiasy zamocowane są po lewej stronie, dostęp do kufra 320 l jest więc bezpieczny.
Nowa Łada Niva Travel – słabe osiągi
Pod maską znajduje się znany z poprzednika wolnossący benzyniak 1,7 l (80 KM i 127 Nm) z wtryskiem paliwa. Trudno zatem liczyć na szczególne osiągi. Zmierzone przez nas przyspieszenie od 0 do 100 km/h wyniosło 19,4 s. Także nie porywa elastyczność jednostki (80-120 km/h na 5. biegu potrzeba 48,3 s) ani ekonomiczność (śr. 9,8 l/100 km). Nowy model za to po rozgrzaniu układu hamuje lepiej niż poprzednik – 100-0 km/h na 42,1 m (vs 52,8 m).
Nowa Łada Niva Travel – teren to jej żywioł
Choć Niva Travel na asfalcie pod względem precyzji prowadzenia czy stabilności nadwozia w zakrętach nadal odbiega od nowoczesnych aut, to w terenie pokazuje, gdzie jest jej naturalne środowisko. Wyposażona seryjnie w stały napęd 4x4, blokadę mechanizmu różnicowego i reduktor utrze nosa wielu nowoczesnym i droższym SUV-om. Na bezdrożach docenicie też prześwit 220 mm oraz duży wykrzyż. Umożliwiają go niezależne przednie zawieszenie wielowahaczowe oparte na sprężynach śrubowych oraz tylne zależne, składające się ze sztywnego mostu i sprężyn śrubowych. Podczas jazdy offroadowej przed uszkodzeniem napędu chronią solidne stalowe osłony, a przed brodami – snorkel (opcja).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowa Łada Niva Travel – świetna cena
Nie do przebicia jest za to cena Nivy Travel. Za jej bazową wersję (Classic) trzeba zapłacić 83 900 zł. Ciężko o bezpośredniego rywala Łady, gdyż autem o podobnej konstrukcji (choćby wyposażonym w reduktor) jest Suzuki Jimny 1.5/120 KM (95 500 zł), a i tak będzie to wersja 2-miejscowa z homologacją ciężarową, mająca – podobnie jak Niva – silnik niespełniający aktualnie normy emisji spalin dla osobówek.
Nowa Łada Niva Travel – moim zdaniem
Nowe nadwozie, stara technika, lepsze wyposażenie. Tak pokrótce można podsumować Nivę Travel. To pojazd skierowany dla fanów rosyjskiej motoryzacji, osób szukających oryginalnego auta lub taniego do jazdy w trudnym terenie. W ostatnim przypadku trzeba by jeszcze poddać Nivę modyfikacjom, tzn. wykonać lift zawieszenia, zmienić opony na terenowe, dołożyć snorkel, wyciągarkę i blokady mechanizmu różnicowego na osiach. Na bezdrożach (ale i na asfalcie) przydałoby się jednak kilkadziesiąt dodatkowych koni mechanicznych. Jednak i na to jest sposób – chiptuning lub turbo kit...
Łada Niva Travel – ocena: 3+
Łada Niva – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 5,5 s |
0-100 km/h | 19,4 s |
0-130 km/h | 42,5 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 20,0/33,7 s (4./5. bieg) |
80-120 km/h | 48,3 s (5. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1400/460 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,6 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 40,3 m |
gorące | 42,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 66 dB (A) |
przy 100 km/h | 76 dB (A) |
przy 130 km/h | 78 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 9,8 l/100 km |
Zasięg | 590 km |
Łada Niva – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/8 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Pojemność skokowa | 1690 cm3 |
Moc maksymalna | 80 KM/5000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 127 Nm/4000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/stały 4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 19,0 s; 140 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 10,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 271 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 320-650/58 l |
Masa przyczepy ham./bez ham. | 1200/600 kg |
Marka i model opon test. auta | Barguzin K-175 4x4 |
Rozmiar opon | 205/70 R 15 |
Łada Niva – wyposażenie
Wersja | Comfort |
Airbag kierowcy/ABS/ESP | S/S/N |
Klima man./centralny zamek | S/S |
Alarm/podgrzewane siedzenia | S/S |
Podłokietnik fotela kierowcy | S |
Tylna kanapa składana (60/40) | S |
El. ster. szyby p./lusterka z podgrz. | S/S |
Lakier metalik/alufelgi 15 cali | S/S |
Łada Niva – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 89 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/brak |
Przeglądy | co 10 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 89 900 zł |
Galeria zdjęć
Pod względem precyzji prowadzenia Niva Travel odstaje od nowoczesnych SUV-ów. Ma także długą drogę hamowania, a w jej wyposażniu brakuje systemu ESP.
Nadal mocna w terenie. Ma 220 mm prześwitu, stały napęd 4x4, reduktor i blokadę centralnego mechanizmu różnicowego.
Przygotowana w teren. Solidne stalowe osłony chronią silnik i przedni mechanizm różnicowy. Nadwozie Nivy to konstrukcja samonośna.
Sztywny tylny most to atut w terenie, choć podczas wykrzyżu na nierównościach pochylone koło wygląda jak urwane.
Niva Travel ma bardziej deskę rozdzielczą, która stylistyką nawiązuje do aut z lat. 90. Tworzywa są twarde i mają niezbyt ciekawy zapach.
W klasycznej Ładzie Nivie są trzy drążki, w Nivie Travel – dwa. Jeden służy do obsługi zmiany biegów, drugim załącza się reduktor.
Względem klasycznej Łady Nivy (Legend) sterowniki szyb przeniesiono we właściwe miejsce.
Klimatyzacja (dostępna od wersji Comfort) jest umiarkowanie efektywna. Za to ogrzewanie jest aż nadto wydajne.
Przednia część nadwozia Łady Nivy Traveler stylistyką nawiązuje do Toyoty RAV4.
Pokrywa bagażnika otwiera się na bok, a nie do góry jak w poprzedniku. Koło zapasowe nie jest już pod maską a w na tylnej klapie.
Ceny Łady Nivy Travel zaczynają się od 83 900 zł. Ponieważ auto nie ma homologacji europejskiej nową Nivę kupimy tylko jako auto używane. Importer oferuje 2-letnią gwarancję w formie ubezpieczenia.