- Wolnossący benzyniak 1.7/80 KM rozpędza Nivę Travel od 0 do 100 km/h w 19,4 s.
- Ceny Łady Nivy Travel zaczynają się od 83 900 zł (wersja Classic).
- Niva Travel nie ma homologacji w UE, dlatego nową Ładę kupimy jako auto używane.
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Prawdziwych nowych terenówek, czyli samochodów ze zwiększonym prześwitem, napędem na wszystkie koła, specjalnymi oponami i reduktorem jest jak na lekarstwo. Kiedyś do definicji auta terenowego przypisywano jeszcze ramową konstrukcję nadwozia, ale już nawet kultowy LR Defender w najnowszej odmianie jej nie posiada. Nie ma jej również Łada Niva Travel – rosyjska terenówka, która zadebiutowała w 2021 roku.
Pierwsza generacja Łady Nivy zadebiutowała w 1977 roku. I choć przez ponad 40 lat pojazd przeszedł kilka modernizacji i zmieniał nazwy, a w 2020 r. został oficjalnie wycofany ze sprzedaży w Unii Europejskiej, to nadal jest produkowany w Rosji. Mimo braku homologacji nową Nivę wciąż można kupić w Polsce – jako auto używane. Za wersję Legend 3D Classic trzeba zapłacić 66 900 zł.
Najnowszy model, obecny w salonach od 2021 r., to Niva Travel, czyli w istocie zmodernizowane auto drugiej generacji, oferowane jeszcze do niedawna pod marką Chevrolet. Choć Travel ma inną stylistykę (niektórzy doszukują się podobieństw do Toyoty RAV4), to nadal zachowano kompaktowe wymiary (4,1 m długości). Poza dodatkową parą drzwi różni się od poprzednika kołem zapasowym, które teraz jest na zewnątrz zamiast w komorze silnika. Rozstaw osi (2450 mm) jest dokładnie pośrodku między wariantem 3d a oferowaną przez pewien czas dłuższą Nivą 5d.
Nowa Łada Niva Travel – z klimatyzacją i poduszkami powietrznymi
Wnętrze różni się od klasycznej Nivy, ma staromodną zaokrągloną deskę rozdzielczą wykończoną twardym plastikiem, który w dodatku niezbyt ładnie pachnie. W standardzie bazowej wersji znajduje się tylko airbag kierowcy, poduszka powietrzna pasażera występuje w topowych odmianach Luxe i Luxe Offroad. Z wyposażenia wpływającego na bezpieczeństwo w Nivie Travel znajdziecie jeszcze ABS i EBD. O bocznych poduszkach, kurtynach czy systemie ESP należy zapomnieć. Cieszyć się można za to takimi elementami, jak: regulowana na wysokość kolumna kierownicza, komputer pokładowy, gniazda 12 V i USB, centralny zamek oraz elektrycznie sterowane przednie szyby. Takie luksusy, jak podgrzewane przednie fotele, klimatyzacja manualna czy alufelgi, są standardem od wersji Comfort. W topowych odmianach znajdziecie nawet: tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, fotel kierowcy z regulacją wysokości, podgrzewaną szybę czołową, a także system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym (zawiera m.in. Bluetooth, zestaw głośnomówiący, łączność smartfona z systemem Android).
Nowa Łada Niva Travel – z tyłu ciasno
Z przodu jest całkiem wygodnie. Siedzący z tyłu będą narzekać na małą przestrzeń na nogi, za to pochwalą ilość miejsca nad głową. Wszyscy docenią lepiej wyizolowaną od hałasów kabinę, wygodniejsze fotele oraz wydajne ogrzewanie. W Travel pokrywa bagażnika otwiera się na bok, a nie – jak w klasycznej Nivie – do góry. Jej zawiasy zamocowane są po lewej stronie, dostęp do kufra 320 l jest więc bezpieczny.
Nowa Łada Niva Travel – słabe osiągi
Pod maską znajduje się znany z poprzednika wolnossący benzyniak 1,7 l (80 KM i 127 Nm) z wtryskiem paliwa. Trudno zatem liczyć na szczególne osiągi. Zmierzone przez nas przyspieszenie od 0 do 100 km/h wyniosło 19,4 s. Także nie porywa elastyczność jednostki (80-120 km/h na 5. biegu potrzeba 48,3 s) ani ekonomiczność (śr. 9,8 l/100 km). Nowy model za to po rozgrzaniu układu hamuje lepiej niż poprzednik – 100-0 km/h na 42,1 m (vs 52,8 m).
Nowa Łada Niva Travel – teren to jej żywioł
Choć Niva Travel na asfalcie pod względem precyzji prowadzenia czy stabilności nadwozia w zakrętach nadal odbiega od nowoczesnych aut, to w terenie pokazuje, gdzie jest jej naturalne środowisko. Wyposażona seryjnie w stały napęd 4x4, blokadę mechanizmu różnicowego i reduktor utrze nosa wielu nowoczesnym i droższym SUV-om. Na bezdrożach docenicie też prześwit 220 mm oraz duży wykrzyż. Umożliwiają go niezależne przednie zawieszenie wielowahaczowe oparte na sprężynach śrubowych oraz tylne zależne, składające się ze sztywnego mostu i sprężyn śrubowych. Podczas jazdy offroadowej przed uszkodzeniem napędu chronią solidne stalowe osłony, a przed brodami – snorkel (opcja).
Nowa Łada Niva Travel – świetna cena
Nie do przebicia jest za to cena Nivy Travel. Za jej bazową wersję (Classic) trzeba zapłacić 83 900 zł. Ciężko o bezpośredniego rywala Łady, gdyż autem o podobnej konstrukcji (choćby wyposażonym w reduktor) jest Suzuki Jimny 1.5/120 KM (95 500 zł), a i tak będzie to wersja 2-miejscowa z homologacją ciężarową, mająca – podobnie jak Niva – silnik niespełniający aktualnie normy emisji spalin dla osobówek.
Nowa Łada Niva Travel – moim zdaniem
Nowe nadwozie, stara technika, lepsze wyposażenie. Tak pokrótce można podsumować Nivę Travel. To pojazd skierowany dla fanów rosyjskiej motoryzacji, osób szukających oryginalnego auta lub taniego do jazdy w trudnym terenie. W ostatnim przypadku trzeba by jeszcze poddać Nivę modyfikacjom, tzn. wykonać lift zawieszenia, zmienić opony na terenowe, dołożyć snorkel, wyciągarkę i blokady mechanizmu różnicowego na osiach. Na bezdrożach (ale i na asfalcie) przydałoby się jednak kilkadziesiąt dodatkowych koni mechanicznych. Jednak i na to jest sposób – chiptuning lub turbo kit...
Łada Niva Travel – ocena: 3+
Łada Niva – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 5,5 s |
0-100 km/h | 19,4 s |
0-130 km/h | 42,5 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 20,0/33,7 s (4./5. bieg) |
80-120 km/h | 48,3 s (5. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1400/460 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,6 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 40,3 m |
gorące | 42,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 66 dB (A) |
przy 100 km/h | 76 dB (A) |
przy 130 km/h | 78 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 9,8 l/100 km |
Zasięg | 590 km |
Łada Niva – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/8 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Pojemność skokowa | 1690 cm3 |
Moc maksymalna | 80 KM/5000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 127 Nm/4000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/stały 4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 19,0 s; 140 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 10,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 271 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 320-650/58 l |
Masa przyczepy ham./bez ham. | 1200/600 kg |
Marka i model opon test. auta | Barguzin K-175 4x4 |
Rozmiar opon | 205/70 R 15 |
Łada Niva – wyposażenie
Wersja | Comfort |
Airbag kierowcy/ABS/ESP | S/S/N |
Klima man./centralny zamek | S/S |
Alarm/podgrzewane siedzenia | S/S |
Podłokietnik fotela kierowcy | S |
Tylna kanapa składana (60/40) | S |
El. ster. szyby p./lusterka z podgrz. | S/S |
Lakier metalik/alufelgi 15 cali | S/S |
Łada Niva – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 89 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/brak |
Przeglądy | co 10 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 89 900 zł |