• Wśród 10 najchętniej kupowanych aut w Rosji najbardziej zdrożały samochody produkowane lokalnie, czyli Łada Vesta i Renault Duster
  • Trudno ocenić, kiedy zatrzyma się fala podwyżek. Powrót do normalizacji może trwać dłużej niż sam najazd na Ukrainę
  • Rosjanie obawiają się, że na skutek podwyżek cen i problemów z dostępnością aut i części zamiennych wkrótce wzrośnie zjawisko kradzieży i demontażu samochodów
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Milion rubli wciąż wystarczy, by kupić nową Ładę w salonie. Problem w tym, że jeszcze w styczniu taka kwota wystarczyłaby na bardzo bogato wyposażoną wersję najchętniej kupowanego samochodu w Rosji – Łady Vesta. Obecnie starczy co najwyżej na mniejszą i starszą Ładę Granta. Na Vestę trzeba przygotować co najmniej 1,2 mln rubli. W ciągu trzech miesięcy samochód podrożał aż o 30 proc. A to wcale nie jest rekordowy wynik.

Eksperci serwisu Autostat sprawdzili, jak w ciągu kilku tegorocznych miesięcy zmieniły się ceny najchętniej kupowanych aut w Rosji. Okazuje się, że podwyżki nie wszędzie były takie same. Wiele bowiem zależy nie tylko od marki, ale nawet od modelu.

Rekord podwyżek ustanawia Łada

W pierwszej 10 najpopularniejszych nowych aut w Rosji rekordzistką jest Łada Largus, czyli klon Dacii Logan MCV. Cena wzrosła niemal o 50 proc.! Jeszcze w styczniu ogromne kombi można było nabyć za 829 tys. rubli. Obecnie na samochód trzeba przygotować co najmniej 1,23 mln rubli. Nie jest tajemnicą, że na tym nie koniec. Przy obecnej sytuacji gospodarczej i politycznej może się okazać, że rubel osłabnie na tyle, że na nową Ładę trzeba będzie wysupłać nawet 5 mln rubli. Otwartą kwestią pozostaje, czy ktokolwiek zdecyduje się kupić nowe rosyjskie auto za tak wygórowaną kwotę.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Rosja: tak podrożały najpopularniejsze samochody z powodu sankcji

Marka i model Wzrost ceny Cena w styczniu 2022 r. (mln rubli) Cena w marcu 2022 r. (mln rubli)
Łada Vesta + 30 proc. 0,862 1,121
Kia Rio + 22,7 proc. 1,014 1,244
Łada Granta + 21,5 proc. 0,598 0,727
Hyundai Creta + 27,7 proc. 1,299 1,659
Hyundai Solaris + 28,4 proc. 0,97 1,245
Renault Duster + 41,1 proc. 1,147 1,618
Łada Niva Legend + 18.0 proc. 0,693 0,818
Toyota RAV4 + 23,1 proc. 2,169 2,671
Łada Largus + 48,9 proc. 0,829 1,235
Toyota Camry +21,4 proc. 2,058 2,498

Drożeją także samochody zachodnich firm. Niezwykle popularne Kia Rio i Hyundai Creta (najchętniej wybierane modele zagranicznych producentów) wyceniane są odpowiednio o 22,7 proc. i 27,7 proc. wyżej. Na Rio trzeba zatem przygotować 1,24 mln rubli (wcześniej 1 mln) a na Cretę aż 1,65 mln (w styczniu wystarczyło 1,29 mln). Duże zmiany w cennikach dokonało także Renault. Dacia Duster z logo Renault (produkowana w moskiewskiej fabryce koncernu) kosztuje już 1,61 mln (wcześniej 1,14 mln), co oznacza podwyżkę aż o 41,1 proc.!

Czy są granice podwyżek? Wiele zależy od tego, jak długo jeszcze potrwa wojna i związane z nią sankcje gospodarcze. Jedno nie ulega wątpliwości. Jeśli auta będą drożeć w tak rekordowym tempie, wkrótce salony samochodowe w Rosji będą świecić pustkami. Zabraknie nie tylko klientów, ale i samochodów.