• Sprawdziliśmy kilka tysięcy modeli oferowanych przez ostatnie 75 lat w Europie
  • Lotusa Esprita oferowano równie długo co Malucha, Syrenę oraz tyle, ile pierwszą generację Range Rovera
  • Dwa pierwsze miejsca zajęły… sportowe modele

Dziś samochód znika z rynku po mniej więcej pięciu-siedmiu latach od debiutu. To nie jest jakaś rewolucja, bo, wbrew pozorom, nawet pół wieku temu cykl produkcyjny rzadko kiedy przekraczał 10 lat. Ale wyjątki są zawsze. I to właśnie one znalazły się w naszym rankingu.

Nie było łatwo. Żeby trafić do Top 10, samochód musiał się utrzymać na rynku co najmniej… 39 lat.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Ranking obejmuje samochody osobowe, które oferowano w Europie w latach 1945-2022, przy czym Europę rozumiemy w znaczeniu encyklopedycznym – od Portugalii po Ural. Do stażu rynkowego nie wliczaliśmy okresu, w którym dany model wprawdzie nadal był oferowany, ale już poza granicami naszego kontynentu (np. Fiat Uno w Ameryce Południowej). Za model rozumiemy zaś samochód, który, pomimo zmiany nazwy bądź modernizacji, co do istoty pozostał tym samym autem (np. Zastavy 101 i Skala).

W zestawieniu znalazły się na tyle długowieczne modele, że część z nich oferowano przez dwa stulecia, zarówno w XX, jak i XXI w.

Tak, obiecaliśmy pierwszą dziesiątkę, ale nie mogliśmy sobie odmówić przyjemności przedstawienia także drugiej i trzeciej. Zaskakujące w nich jest np. to, że Lotusa Esprita oferowano równie długo co Malucha, Syrenę tyle, ile pierwszą generację Range Rovera, a Alfa Romeo Spider miała taki sam staż rynkowy jak Trabant P601.

Na marginesie: nadal dostępny Fiat 500 nie trafiłby nawet do pierwszej siedemdziesiątki.

Oto modele z miejsc 11-30:

  • 30. Daimler DS420: 24 lata (1968-1992)
  • 30. FSO/Daewoo-FSO Polonez: 24 lata (1978-2002)
  • 30. De Tomaso Pantera: 24 lata (1970-1994)
  • 30. Rolls-Royce Corniche: 24 lata (1971-1995)
  • 30. ZAZ 1102 Tavria/1103 Slavuta: 24 lata (1987-2011)
  • 27. Aro 10: 25 lat (1980-2005)
  • 27. Lotus Elise: 25 lat (1996-2021)
  • 27. Wartburg 353/1.3: 25 lat (1966-1991)
  • 24. FSO/FSM Syrena: 26 lat (1957-1983)
  • 24. Range Rover I: 26 lat (1970-1996)
  • 24. Tatra T613/T700: 26 lat (1973-1999)
  • 22. Alfa Romeo Duetto/Spider: 27 lat (1966-1993)
  • 22. Trabant P601/1.1: 27 lat (1964-1991)
  • 19. Fiat/Polski Fiat 126: 28 lat (1972-2000)
  • 19. Lotus Esprit: 28 lat (1976-2004)
  • 19. Zastava Koral/Yugo 45: 28 lat (1980-2008)
  • 17. ZAZ 966/968: 29 lat (1966-1994)
  • 17. Łada Samara: 29 lat (1984-2013)
  • 16. Renault 4: 31 lat (1961-1992)
  • 14. Land Rover Defender: 33 lata (1983-2016)
  • 14. Moskwicz 408/412/2140/Iż 2125: 33 lata (1964-1997)
  • 12. Bristol 603/Britannia/Brigand/Blenheim: 35 lat (1976-2011)
  • 12. Dacia 1300/1310/Berline/Break: 35 lat (1969-2004)
  • 11. Zastava 101/128/Skala: 37 lat (1971-2008)

No, to teraz została nam już czołowa dziesiątka...