Pontiac Aztek to pierwszy w historii General Motors samochód sportowo użytkowy (SUV). Auto pojawiło się w 2001 roku i swoim debiutem wywołało sporo zamieszania. Konstrukcyjnie pojazd był powiązany z Buickiem Rendezvous.
Pontiac Aztek zwrócił na siebie uwagę przede wszystkim swoim designem. Gdy GM pokazało jego prototyp, nikt chyba nie spodziewał się, że model zostanie wypuszczony na rynek po drobnych poprawkach. Niestety, ale nieważne z której strony by nie spojrzeć na Azteka, był on po prostu brzydki i niezgrabny. Z przodu wyróżniały się podzielone na 2 „piętra” reflektory i kierunkowskazy oraz wloty powietrza. Dodatkowo maska zaczynała się stosunkowo wysoko. Ciekawy kształt miała szyba za słupkiem C, a klapa bagażnika, najpierw opadająca od dachu, a potem gwałtowanie ścięta, zwiastująca koniec nadwozia była w dużej mierze szklana.
Stosunkowo duże nadwozie totalnie nie współgrało z dosyć niewielkimi kołami. W 2008 roku, w rankingu 100 najbrzydszych aut gazety „Telegraph”, SUV Pontiaca zdobył… 1 miejsce. Co ciekawe, wnętrze jest bardzo ułożone i przejrzyste. Nie brakuje w nim także miejsca dla pasażerów. Pontiac Aztek miał być autem dla ludzi aktywnych i żyjących dynamicznie. Niestety sprzedaż Azteka szła dramatycznie. Pontiac probówał wszystkiego – faceliftingu, mocnych obniżek, dużych reklam, jednak wszystko na nic. Nawet po zakończeniu produkcji wyprzedaż aut z placów nie udawała się.
Pod maską Azteka znalazł się tylko jeden, benzynowy silnik V6 o pojemności 3.4 litra generujący 188 KM. Moc trafiała na przednie lub wszystkie koła za pośrednictwem 4-stopniowego automatu. W 2005 roku zakończono produkcję Pontiaca Azteka, a jego następcą został Torrent.