Kia bardzo szybko się rozwija i nie stawia wyłącznie na modne crossovery czy SUV-y. Koreański producent zdecydował się na wejście do klasy rodzinnych i flotowych kombi segmentu D, która nie notuje spektakularnych wzrostów, ale według prognoz pozostanie na stabilnym poziomie. Konkurencja jest na tym polu niezwykle zacięta. Co poza atrakcyjną stylistyką zaoferuje klientom Kia?
W przypadku samochodów typu kombi bardzo ważna jest część załadunkowa. Bagażnik Optimy ma standardowo 552 litry pojemności. To nie najwyższy, ale bardzo przyzwoity wynik w klasie. Jeśli taka przestrzeń nie wystarczy, można ją powiększyć przez złożenie oparć tylnych siedzeń. Są one dzielone w proporcji 40:20:40, co umożliwia transport dłuższych przedmiotów przy 4 pasażerach na pokładzie. Zabezpieczenie przewożonych towarów ułatwia rozbudowany system aranżacji bagażnika.
Część pasażerska również jest mocnym punktem tego auta. Osoby siedzące na tylnej kanapie podróżują w wygodnych warunkach – mogą założyć nogę na nogę. Należy też docenić dobre wyciszenie kabiny. Materiały wykończeniowe są na przyzwoitym, ale nie najwyższym poziomie.
Optima kombi, tak jak sedan, jest dostępna z trzema silnikami do wyboru (patrz tabela). Według producenta na europejskich rynkach najpopularniejszy będzie turbodiesel 1.7 CRDi. Właśnie taką wersję wybraliśmy do odbycia jazdy próbnej. Pierwsze wnioski? Trudno było załadowanym samochodem utrzymać się na lewym pasie niemieckiej autostrady. 141 KM i 340 Nm wystarczają do sprawnej jazdy, jednak dla niektórych kierowców będzie to zbyt mało w aucie o tej wielkości – nawet z szybką dwusprzęgłową skrzynią biegów oraz w ustawionym trybie jazdy Sport. W zamian jednostka wysokoprężna odwdzięcza się małym apetytem na paliwo. Na autostradzie spalanie nie przekroczyło 7,5 l/100 km. Przy niższych prędkościach zużycie powinno wynosić ok. 6-6,5 l, więc 70-litrowy bak wystarczy na bardzo długą trasę bez konieczności tankowania.
Dane producenta | 1.7 CRDi | 2.0 | 2.0 T-GDI |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel R4/16 | benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Pojemnośc skokowa | 1685 | 1999 cm3 | 1999 cm3 |
Moc maksymalna | 141 KM/4000 obr./min. | 163 KM/6500 obr./min. | 245 KM/6000 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 340 Nm/1750-2500 obr./min. | 196 Nm/4800 obr./min. | 350 Nm/1350-4000 obr./min. |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6 (DCT 7)/przedni | man. 6 (aut. 6)/przedni | aut. 6/przedni |
Długość/szerokość/wysokość | 4855/1860/1470 mm | ||
Rozstaw osi | 2805 mm | ||
Pojemność bagażnika | 552-1686 l | ||
Masa własna | 1545 kg (1560) | 1475 kg (1495) | 1605 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s (11,1) | 9,6 s (10,7) | 7,6 s |
Prędkośc maksymalna | 200 km/h | 206 km/h (205) | 232 km/h |
Średnie spalanie | 4,7 l/100 km (4,6) | 7,6 l/100 km | 8,2 l/100 km |
Cena | 98 900 zł (118 900) | 93 900 zł (111 900) | 153 900 zł |
Optimę po raz pierwszy można wyposażyć w aktywne amortyzatory ze zmienną siłą tłumienia. Do wyboru są dwa nastawy: Normal lub Sport (usztywnia zawieszenie podczas szybszej jazdy). Ze standardowym zawieszeniem Optima zapewnia wysoki komfort podróżowania. Mieszane uczucia mamy co do układu kierowniczego, gdyż sprawia wrażenie mało precyzyjnego. Po prostu zbyt lekko pracuje.
Kia Optima Sportswagon - rozsądnie wyceniona
Koreańskie marki dawno już przestały być tanie. Postęp musi kosztować. Optima Sportswagon jest o przynajmniej 4000 zł droższa od sedana – kosztuje minimum 93 900 zł. Nie jest to niska kwota, ale na korzyść Kii przemawia bogate wyposażenie, za które u konkurencyjnych marek trzeba dopłacić. W serii otrzymujemy: 7 poduszek powietrznych, automatyczną klimatyzację, nawigację, kamerę cofania i 16-calowe felgi aluminiowe. Już drugi z kolei poziom wyposażenia L powinien w zupełności wystarczyć większości użytkowników (111 900 zł z silnikiem Diesla). Kia Optima Sportswagon trafi do polskich salonów w połowie września.
Kia Optima Sportswagon - to nam się podoba
Sportowy wygląd GT Line, niskie spalanie silnika 1.7 CRDi, przestronne wnętrze i duży bagażnik, atrakcyjna cena w stosunku do oferowanego wyposażenia.
Kia Optima Sportswagon - to nam się nie podoba
Brak w palecie mocniejszego diesla, przeciętne osiągi 1.7 CRDi (również z dwusprzęgłową skrzynią), zbyt mocne wspomaganie układu kierowniczego.
Kia Optima Sportswagon - naszym zdaniem
Fajne kombi Paleta wersji Optimy jest już w komplecie. Nowy wariant z pewnością zwiększy zainteresowanie tym modelem. Szkoda tylko, że w Europie Kia nie planuje wprowadzenia mocniejszego turbodiesla (będzie za to hybryda). Konkurencja oferuje więcej możliwości. Sportswagon to ładne, komfortowe i funkcjonalne kombi z bogatym wyposażeniem.
Kia Optima Plug-in Hybrid
W listopadzie br. do sprzedaży trafi hybrydowa wersja sedana (kombi dołączy w 2017 r.). Łączna moc układu wynosi 205 KM. Wyłącznie na napędzie elektr. można przejechać nawet 54 km, do prędkości 120 km/h. Niestety, zestaw baterii umieszczono w bagażniku, co ograniczyło jego pojemność do tylko 307 l.
Galeria zdjęć
Środkowa konsola przypomina trochę kokpit z BMW – jak się wzorować, to na najlepszych.
Koreański producent zdecydował się na wejście do klasy rodzinnych i flotowych kombi segmentu. Konkurencja jest na tym polu niezwykle zacięta. Co poza atrakcyjną stylistyką zaoferuje klientom Kia?
Obręcz kół w rozmiarze 18 cali są oferowane od poziomu wyposażenia XL.
Koncepcyjna Kia Sportspace budziła większe emocje, ale dynamiczna stylistyka to mocny punkt również produkcyjnej Optimy w wersji kombi.
Klasyczny zestaw wskaźników.
Według producenta na europejskich rynkach najpopularniejszy będzie turbodiesel 1.7 CRDi o mocy 141 KM (340 Nm).
Opcjonalny pakiet "Technologiczny" (6000 zł) obejmuje m.in. system monitorowania otoczenia dookoła pojazdu. Kamera cofania na wyposażeniu seryjnym.
Elegancka i uporządkowana deska rozdzielcza. Nie brakuje przycisków i pokręteł, więc nie trzeba obsługiwać wszystkich funkcji na ekranie dotykowym (7 lub 8 cali).
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DCT 7) może współpracować tylko z dieslem. Dla silników benzynowych przeiwdizano klasyczne "automaty".
Indukcyjna ładowarka. Telefon naładujesz bez użycia kabla – wystarczy położyć go w odpowiednim miejscu.
Bagażnik o poj. 552 l. W jego aranżacji pomagają: szyny, przegrody, siatki, haczyki i schowki.
Optima zaskakuje dużą ilością miejsca na nogi, również w tylnym rzędzie.
Przestylizowane: zderzaki, 18-calowe felgi, dyfuzor oraz dwie końcówki wydechu – odmiana GT Line niewiele różni się od sportowej GT.
Owalne końcówki wydechu przypominają te z Audi RS 6.