Pierwsza wersja Dacii Duster – średniej wielkości SUV-a – po raz pierwszy pojawiła się na rynku w 2010 roku, powodując niemałe zamieszanie na rynku. Wynikało ono z superatrakcyjnej ceny – za kwotę potrzebną do kupna miejskiego samochodu klienci dostawali prostego, ale solidnego SUV-a, który znakomicie radził sobie na drogach kiepskiej jakości, nie bał się wjazdu w prawdziwy teren i zapewniał sporą ilość miejsca dla pasażerów oraz bagażu.
Od tamtej pory Dacia Duster ewoluuje, poddawana jest licznym modyfikacjom poprawiającym komfort jazdy i dostosowującym auto do współczesnych wymagań rynku. Nie zmienia się jednak podstawowe założenie tego samochodu: jest to SUV nie tylko z nazwy, auto niezwykle uniwersalne, sprawdzające się zarówno jako auto miejskie, rodzinne, jak i pojazd do ciężkiej pracy. Z tych powodów od 2019 roku Duster na rynku SUV-ów jest w swojej klasie europejskim liderem sprzedaży wśród klientów indywidualnych.
Od wejścia na rynek w 2010 roku sprzedano blisko 2 miliony Dusterów.
Nowy Duster – dużo drobnych modyfikacji
Duster wyposażony jest w reflektory wykonane w technologii LED, w tym LED-owe kierunkowskazy. Poprawiono aerodynamikę pojazdu, m.in. dzięki zmodyfikowaniu tylnego spojlera oraz zoptymalizowanym wzorom obręczy. W środku zmieniła się konsola centralna, ekran dotykowy ma 8 cali. Systemy multimedialne są kompatybilne z Android Auto i Apple CarPlay.
Dla komfortu pasażerów zmodyfikowano zagłówki, zastosowano szeroki przesuwny podłokietnik, w ofercie pojawiły się nowe tapicerki.
Na szczególną uwagę zasługuje wersja Extreme, na którą składa się szereg atrakcyjnych zewnętrznych detali nawiązujących do aktywności "podróżnych", czarne 17-calowe obręcze kół, w środku nową tapicerkę MicroCloud przypominającą w dotyku welur, a jednocześnie bardzo odporną na uszkodzenia i łatwą w czyszczeniu.
Dacia Duster z napędem na przód, 4x4, w manualu albo w automacie
Uniwersalność Dacii Duster zdradza oferowana gama napędów. Auto może być wyposażone w napęd na jedną oś i silnik benzynowy o mocy do wyboru 90, 130 i 150 KM, przy czym najmocniejsza jednostka napędowa współpracuje z 6-stopniową automatyczną (dwusprzęgłową) przekładnię EDC.
Dostępny jest też Duster z napędem 4x4, skrzynią manualną i silnikiem o mocy 150 KM.
Jest też odmiana dwupaliwowa – auto z silnikiem o mocy 100 KM fabrycznie wyposażone w instalację LPG. Instalacja LPG w Dusterze jest świetnie zintegrowana z samochodem – w zależności od wybranego paliwa komputer pokładowy wskazuje aktualne i średnie zużycie benzyny albo LPG, zasięg na benzynie lub LPG itp. Co do zasięgu, to warto zwrócić uwagę na powiększony w Dusterze zbiornik LPG: jego całkowita pojemność to 62 l, co oznacza, że pojemność użyteczna butli to aż 50 litrów autogazu.
Tym samochodem bez obaw zjedziesz z asfaltu
O tym, że auto jest SUV-em nie tylko z nazwy, przekonują zarówno dane techniczne, jak i doświadczenia z jazdy tym samochodem. Prześwit pojazdu wynosi 217 mm w wersji z napędem na 2 koła i 214 mm w wersji z napędem na 4x4, producent podaje też kąt rampowy (21 stopni), kąt natarcia (30 stopni) i kąt zejścia – 34 stopnie w wersji 4x2 oraz 33 stopnie w wersji 4x4.
Jeśli ktoś miał okazję kierować Dusterem, to wie, że nawet w wersji z napędem tylko na przednią oś samochód niezwykle dzielnie radzi sobie podczas jazdy po nierównych, piaszczystych czy kamienistych odcinkach dróg. Zawieszenie tego SUV-a okazuje się nie tylko odporne na przeciążenia, ale też całkiem komfortowe.
Jeśli dodać do tego wszystkiego przestronne wnętrze, popularność tego SUV-a okazuje się całkowicie usprawiedliwiona.
Dacia Duster – wśród średnich SUV-ów najlepiej trzyma cenę
W tegorocznym rankingu Mistrz Wartości 2023 przeanalizowaliśmy utratę wartości ponad 100 samochodów w przeszło 20 tysiącach konfiguracji. Porównywane pojazdy podzieliliśmy na 12 kategorii. Jedną z nich są SUV-y średniej wielkości – to kategoria aut, które stosunkowo najlepiej trzymają cenę, ich utrata wartości jest najniższa, biorąc pod uwagę cały segment. W tej kategorii niekwestionowanym zwycięzcą została Dacia Duster, która w ciągu pierwszych trzech lat eksploatacji traci na wartości zaledwie 24,2 proc. To jednocześnie drugi najlepszy wynik w całym rankingu.