Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Volkswagen Scirocco

Volkswagen Scirocco

Volkswagen Scirocco

Volkswagen Scirocco to kompaktowy samochód sportowy produkowany przez niemiecki koncern. Auto pojawiło się po praz pierwszy w 1974 roku, a nazwa pochodzi, zgodnie z ówczesną filozofią marki, od śródziemnego wiatru Sirocco. Scirocco pojawił się jako następca modelu Karmann Ghia.

Dla fanów motoryzacji wyżej wymieniony rok produkcji nie jest obcy, bowiem wtedy też rozpoczęła się produkcja popularnego Golfa. Nie jest to przypadek, ponieważ oba auta są ze sobą bardzo blisko spokrewnione pod względem technicznym i konstrukcyjnym. Dzielą ze sobą m.in. płytę podłogową oraz dużą część podzespołów. 3-drzwiowe nadwozie typu coupe zostało zaprojektowane (podobnie jak nadwozie Golfa) przez słynnego Giorgetto Giugiaro.

Stylistyka auta była bardzo modna jak na tamte czasy i auto wyglądało wyśmienicie. W 1978 roku niektóre elementy konstrukcyjne oraz nadwozia zostały nieco przeprojektowane. Wewnątrz auta przewidziano miejsca dla 4 osób, jednak na tylnej kanapie dobrze się czuć mogły jedynie osoby drobnej postury.

Pod maską znalazły się wyłącznie silniki benzynowe. Najsłabszym silnikiem (dostępnym tylko w Europie) była 50-konna jednostka 1.1. Większy, 1,3-litrowy motor rozwijał 60 KM, a 1,5-litrowy – 70, 75 lub 85 KM. Ostatni silnik został zastąpiony przez 1,6-litrową jednostkę generującą 75 lub 85 KM. Topowa odmiana GTI rozwijała z silnika 1.6 110 KM, a dzięki niskiej masie, nieznacznie przekraczającej 800 kg, przyspieszenie do „setki” trwało 8,8 sekundy. Moc w przypadku każdej wersji silnikowej była przenoszona na przednią oś za pomocą 4- lub 5-biegowej przekładni manualnej bądź 3-stopniowego automatu.

W 1981 roku zaprezentowano II generację Scirocco i już rok później trafiła ona do salonów. Auto znacznie różniło się od swojego poprzednika. Zmieniły się wymiary (przede wszystkim długość – aż o 13 cm) oraz stylizacja przedniej części auta. Okrągłe podwójne reflektory zniknęły na rzecz prostokątnych, a na tylnej klapie wylądował spojler. Współczynnik oporu powietrza Cx udało się obniżyć z poziomu 0,42 do 0,38. Już po 2 latach od rozpoczęcia produkcji, przeprowadzono drobny lifting.

Podobnie jak wcześniej, pod maską montowano jedynie silniki benzynowe. Zarówno lista możliwych wariantów mocy jak i liczba wersji wyposażenia i edycji jest bardzo długa. Podstawowym silnikiem był 1,3-litrowy motor generujący 60 KM. Większy, 1,6-litrowy generował 70 KM, a najczęściej spotykany 1.6 rozwijał od 72 do 110 KM. Największa, 1,8-litrowa jednostka z kolei dysponowała mocą 90, 95, 112, 129 lub aż 139 KM. Odmiana GTI była napędzana przez 110-konne 1.6 lub w późniejszym czasie 112-konne 1.8. Najmocniejsze jednostki 129- oraz 139-konne montowane były m.in. w wersjach GT , GT II oraz GTX (następca GTI).

W 1992 roku zakończono produkcję uwielbianego Scirocco. Niestety jego następca, Corrado, nie odniósł już takiego sukcesu. Jego produkcja zakończyła się w 1995 roku.

W 2008 roku dokonano reaktywacji modelu Scirocco. Za podstawę posłużyła płyta podłogowa PQ35, z której korzystał także m.in. Golf. Oprócz tego auto miało z tymże modelem wiele wspólnego. Za bardzo atrakcyjny projekt nadwozia odpowiadał Walter de Silva. Auto odznaczało się agresywną i dynamiczną linią. Długi przód oraz szybko zakończony i zaokrąglony tył pasują do charakteru auta, a w przedniej części wyróżniają się charakterystyczne, wąskie i długie reflektory.

Wnętrze jest przestronne jedynie w przedniej jego części, a widoczność utrudniona przez niewielkie rozmiary tylnej i bocznych szyb. W II rzędzie przewidziano miejsca tylko dla 2 osób, choć jest go tam niewiele. Bagażnik ma 312 litrów pojemności. W 2014 roku przeprowadzony został facelifting, który przyniósł m.in. nowe reflektory, grill oraz zderzak przedni a także tylną klapę i tylne światła.

Początkowo montowano silniki 1.4 TSI (122 lub 160 KM), 2.0 TSI (210 KM) oraz 2.0 TDI (140 lub 170 KM). Po liftingu najsłabszy motor zyskał 3 KM, a 160-konna wersja zniknęła z oferty. Oprócz tego 2-litrowy benzyniak otrzymał dodatkowe 10 KM, a turbodiesel rozwijał 150 lub 184 KM.

Topowa odmiana R generowało początkowo 265 KM z 2-litrowego silnika TSI, a po modernizacji – 280 KM. Moc przekazywana jest niezależnie od wersji silnikowej na przednie koła, za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub dwusprzęgłowej przekładni DSG o tej samej liczbie przełożeń.

Volkswagen Scirocco - generacje

Ikona samochodu

Volkswagen Scirocco I (1974 - 1981)

Ikona samochodu

Volkswagen Scirocco II (1981 - 1992)

Volkswagen Scirocco III (2008&nbsp-&nbsp)

Volkswagen Scirocco III (2008 - )

Volkswagen Scirocco - powiązane artykuły

VW Scirocco R: Silne emocje gwarantowane

VW Scirocco R: Silne emocje gwarantowane

Agresywny wygląd, świetne osiągi i bogate wyposażenie. W Scirocco R nie będziesz się nudził, bo 265-konne auto rozpędza się do „setki” w niecałe 6 sekund
Volkswagen Scirocco R - Silne emocje gwarantowane

Volkswagen Scirocco R - Silne emocje gwarantowane

Agresywny wygląd, świetne osiągi i bogate wyposażenie. W Scirocco R nie będziesz się nudził, bo 265-konne auto rozpędza się do "setki" w niecałe 6 sekund.
VW Scirocco R: Dla fanów mocnych wrażeń

VW Scirocco R: Dla fanów mocnych wrażeń

Agresywny wygląd, świetne osiągi i bogate wyposażenie. W Sirocco R nie będziesz się nudził bo 265-konny motor rozpędza auto do „setki” w 5,8 s
Specjalny Volkswagen Scirocco Million

Specjalny Volkswagen Scirocco Million

Volkswagen świętuje milion wyprodukowanych egzemplarzy Scirocco i tworzy specjalną wersję najnowszej generacji modelu
Montaż audio w Scirocco

Montaż audio w Scirocco

Jak wygląda instalacja systemu nagłośnienia Alpine w demonstracyjnym Volkswagenie Scirocco? Prezentujemy galerię zdjęć z instalacji, która trwała 7 dni i 7 nocy. To jedna z nielicznych okazji by podejrzeć pracę instalatorów car audio.
VW Scirocco R Cup: Gładysz siódmy, Litwin wyeliminowany

VW Scirocco R Cup: Gładysz siódmy, Litwin wyeliminowany

18 sierpnia odbył się 7. wyścig pucharu Scirocco R Cup na torze Nürburgring. Zwycięzcą został Ola Nilsoon. Na podium stanęli także Kevin Abbring i Dennis Trebing. Klasyfikację legend wygrał rajdowy kierowca Volkswagena Sébastien Ogier, czwarty w klasyfikacji ogólnej
Astra OPC kontra Scirocco R: czy Opel pokona Volkswagena

Astra OPC kontra Scirocco R: czy Opel pokona Volkswagena

Rozpoczęła się kolejna runda odwiecznego pojedynku Opla z VW. Tym razem dojdzie do ostrego starcia, bo nowy, 280-konny Opel Astra OPC chce pokonać Volkswagena Scirocco R, którego silnik ma moc 265 KM
Volkswagen Scirocco: R jak rewelacja

Volkswagen Scirocco: R jak rewelacja

Topowa odmiana Scirocco nie zaskoczyła nas dużą mocą doładowanego silnika, lecz czymś zupełnie innym
Adam Gładysz ponownie na podium w Scirocco R-Cup

Adam Gładysz ponownie na podium w Scirocco R-Cup

2 i 3 czerwca na torze Red Bull Ring w Austrii odbyły się dwie rundy Pucharu Scirocco R. Adam Gładysz w sobotnim wyścigu stanął na drugim stopniu podium, zajmując najwyższa jak dotychczas pozycję w sezonie
Gwiazdy narciarstwa w Scirocco R-Cup

Gwiazdy narciarstwa w Scirocco R-Cup

Czwarta runda pucharu Scirocco R odbędzie się w najbliższy weekend (1-3 czerwca) na austriackim torze Red Bull Ring. Wśród osób startujących gościnnie w wyścigu znajduję się kierowca rajdowy, trzech wybitnych skoczków narciarskich oraz Mistrz Świata w narciarstwie alpejskim
Gładysz na podium drugiej rundy pucharu Scirocco R-Cup

Gładysz na podium drugiej rundy pucharu Scirocco R-Cup

Polak doskonale poradził sobie na torze Lausitzring i zajął trzecie miejsce w drugiej eliminacji Scirocco R-Cup. Na podium stanął obok Janna Hendrika Ubbena i startującego gościnnie w kategorii legend – Markusa Winkelhocka
Polacy startują w VW Scirocco R-Cup

Polacy startują w VW Scirocco R-Cup

Trzeci sezon Volkswagen Scirocco R-Cup rozpocznie się podczas inauguracyjnego weekendu DTM (27-29 kwietnia) na torze Hockenheimring. Wśród 21 kierowców znajdują się Polacy – Adam Gładysz i Jakub Litwin
Duża akcja serwisowa Volkswagena

Duża akcja serwisowa Volkswagena

Polski importer Volkswagena poinformował, że wybrane samochody z silnikiem 2.0 TDI mogą powodować zagrożenie dla użytkowników i ogłosił akcję naprawczą, która dotyczy aż 10 modeli
Volkswagen Scirocco R-Cup na Brands Hatch

Volkswagen Scirocco R-Cup na Brands Hatch

Powrót legend Formuły 1, liczne sławne osobistości, mnóstwo widzów i zacięta rywalizacja - Puchar Scirocco R na brytyjskim Brands Hatch, tak jak w zeszłym roku dostarczył sportowych emocji na najwyższym poziomie.
Klasowe starcie: Opel Astra GTC kontra Volkswagen Sciroco

Klasowe starcie: Opel Astra GTC kontra Volkswagen Sciroco

Najnowsza generacja Astry GTC aspiruje do tego, żeby być liderak wśród kompaktowych coupé. Jej naturalnym przeciwnikiem w tej klasie jest VW Scirocco. Mieliśmy okazję wstępnie porównać auta

Volkswagen Scirocco R-Cup na ulicznym torze Norisring

Piąta eliminacja pucharu Scirocco R-Cup rozegrana została na ulicznym torze Norisring. Adam Gładysz zajął na mecie szóstą pozycję. Mateusz Lisowski był trzeci.
Udany wyścig Polaków w Scirocco R-Cup

Udany wyścig Polaków w Scirocco R-Cup

Czwarta runda Pucharu Scirocco R rozegrana została na torze Lausitzring. Wyścig był bardzo emocjonujący. Mateusz Lisowski stanął na trzecim stopniu podium, Adam Gładysz zajął szóste miejsce.
Polski kierowca dwukrotnie triumfował w Scirocco R-Cup

Polski kierowca dwukrotnie triumfował w Scirocco R-Cup

W sobotę Mateusz Lisowski zwyciężył dwa razy w deszczowym wyścigu o puchar Scirocco R w Austrii. Niedzielne zmagania ukończył na drugim miejscu. Adam Gładysz zajął odpowiednio piąte i szóste miejsce
Znani sportowcy w pucharze Scirocco R

Znani sportowcy w pucharze Scirocco R

Sportowcy z zimowych igrzysk w Volkswagenach Scirocco R. Wyścigi odbędą się na torze Red Bull Ring. Mimo wcześniejszych zapowiedzi w Austrii nie zobaczymy Adama Małysza
Adam Gładysz w Scirocco na torze w Poznaniu

Adam Gładysz w Scirocco na torze w Poznaniu

W najbliższy weekend na torze w Poznaniu rozgrywana jest II runda samochodowych wyścigowych mistrzostw Polski połączona z wyścigowymi Mistrzostwami Europy Centralnej. Wystartuje w niej Adam Gładysz.
Poprzednia Następna

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech