Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Volkswagen Scirocco

Volkswagen Scirocco

Volkswagen Scirocco

Volkswagen Scirocco to kompaktowy samochód sportowy produkowany przez niemiecki koncern. Auto pojawiło się po praz pierwszy w 1974 roku, a nazwa pochodzi, zgodnie z ówczesną filozofią marki, od śródziemnego wiatru Sirocco. Scirocco pojawił się jako następca modelu Karmann Ghia.

Dla fanów motoryzacji wyżej wymieniony rok produkcji nie jest obcy, bowiem wtedy też rozpoczęła się produkcja popularnego Golfa. Nie jest to przypadek, ponieważ oba auta są ze sobą bardzo blisko spokrewnione pod względem technicznym i konstrukcyjnym. Dzielą ze sobą m.in. płytę podłogową oraz dużą część podzespołów. 3-drzwiowe nadwozie typu coupe zostało zaprojektowane (podobnie jak nadwozie Golfa) przez słynnego Giorgetto Giugiaro.

Stylistyka auta była bardzo modna jak na tamte czasy i auto wyglądało wyśmienicie. W 1978 roku niektóre elementy konstrukcyjne oraz nadwozia zostały nieco przeprojektowane. Wewnątrz auta przewidziano miejsca dla 4 osób, jednak na tylnej kanapie dobrze się czuć mogły jedynie osoby drobnej postury.

Pod maską znalazły się wyłącznie silniki benzynowe. Najsłabszym silnikiem (dostępnym tylko w Europie) była 50-konna jednostka 1.1. Większy, 1,3-litrowy motor rozwijał 60 KM, a 1,5-litrowy – 70, 75 lub 85 KM. Ostatni silnik został zastąpiony przez 1,6-litrową jednostkę generującą 75 lub 85 KM. Topowa odmiana GTI rozwijała z silnika 1.6 110 KM, a dzięki niskiej masie, nieznacznie przekraczającej 800 kg, przyspieszenie do „setki” trwało 8,8 sekundy. Moc w przypadku każdej wersji silnikowej była przenoszona na przednią oś za pomocą 4- lub 5-biegowej przekładni manualnej bądź 3-stopniowego automatu.

W 1981 roku zaprezentowano II generację Scirocco i już rok później trafiła ona do salonów. Auto znacznie różniło się od swojego poprzednika. Zmieniły się wymiary (przede wszystkim długość – aż o 13 cm) oraz stylizacja przedniej części auta. Okrągłe podwójne reflektory zniknęły na rzecz prostokątnych, a na tylnej klapie wylądował spojler. Współczynnik oporu powietrza Cx udało się obniżyć z poziomu 0,42 do 0,38. Już po 2 latach od rozpoczęcia produkcji, przeprowadzono drobny lifting.

Podobnie jak wcześniej, pod maską montowano jedynie silniki benzynowe. Zarówno lista możliwych wariantów mocy jak i liczba wersji wyposażenia i edycji jest bardzo długa. Podstawowym silnikiem był 1,3-litrowy motor generujący 60 KM. Większy, 1,6-litrowy generował 70 KM, a najczęściej spotykany 1.6 rozwijał od 72 do 110 KM. Największa, 1,8-litrowa jednostka z kolei dysponowała mocą 90, 95, 112, 129 lub aż 139 KM. Odmiana GTI była napędzana przez 110-konne 1.6 lub w późniejszym czasie 112-konne 1.8. Najmocniejsze jednostki 129- oraz 139-konne montowane były m.in. w wersjach GT , GT II oraz GTX (następca GTI).

W 1992 roku zakończono produkcję uwielbianego Scirocco. Niestety jego następca, Corrado, nie odniósł już takiego sukcesu. Jego produkcja zakończyła się w 1995 roku.

W 2008 roku dokonano reaktywacji modelu Scirocco. Za podstawę posłużyła płyta podłogowa PQ35, z której korzystał także m.in. Golf. Oprócz tego auto miało z tymże modelem wiele wspólnego. Za bardzo atrakcyjny projekt nadwozia odpowiadał Walter de Silva. Auto odznaczało się agresywną i dynamiczną linią. Długi przód oraz szybko zakończony i zaokrąglony tył pasują do charakteru auta, a w przedniej części wyróżniają się charakterystyczne, wąskie i długie reflektory.

Wnętrze jest przestronne jedynie w przedniej jego części, a widoczność utrudniona przez niewielkie rozmiary tylnej i bocznych szyb. W II rzędzie przewidziano miejsca tylko dla 2 osób, choć jest go tam niewiele. Bagażnik ma 312 litrów pojemności. W 2014 roku przeprowadzony został facelifting, który przyniósł m.in. nowe reflektory, grill oraz zderzak przedni a także tylną klapę i tylne światła.

Początkowo montowano silniki 1.4 TSI (122 lub 160 KM), 2.0 TSI (210 KM) oraz 2.0 TDI (140 lub 170 KM). Po liftingu najsłabszy motor zyskał 3 KM, a 160-konna wersja zniknęła z oferty. Oprócz tego 2-litrowy benzyniak otrzymał dodatkowe 10 KM, a turbodiesel rozwijał 150 lub 184 KM.

Topowa odmiana R generowało początkowo 265 KM z 2-litrowego silnika TSI, a po modernizacji – 280 KM. Moc przekazywana jest niezależnie od wersji silnikowej na przednie koła, za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub dwusprzęgłowej przekładni DSG o tej samej liczbie przełożeń.

Volkswagen Scirocco - generacje

Ikona samochodu

Volkswagen Scirocco I (1974 - 1981)

Ikona samochodu

Volkswagen Scirocco II (1981 - 1992)

Volkswagen Scirocco III (2008&nbsp-&nbsp)

Volkswagen Scirocco III (2008 - )

Volkswagen Scirocco - powiązane artykuły

Volkswagen Scirocco I kontra następcy

Volkswagen Scirocco I kontra następcy

Volkswagen Scirocco pierwszej generacji staje do boju ze swoimi następcami — Scirocco II i Corrado. Wprawdzie wszystkie auta to modele typu coupe o sportowym charakterze, ale pod względem technicznym każde z nich znacząco różni się od siebie. Postanowiliśmy sprawdzić, jakie są różnice pod względem wrażeń z jazdy.

Jak samodzielnie naprawić zniszczoną tapicerkę?

Jak samodzielnie naprawić zniszczoną tapicerkę?

Po wielu latach użytkowania fotele w aucie stają się płaskie, wypełnienia zaczynają się kruszyć, a obicia pękać lub przecierać. Na szczęście z wszystkim można sobie poradzić!

Nie będzie już Volkswagena Golfa? Może nie mieć następcy przez elektromobilność

Nie będzie już Volkswagena Golfa? Może nie mieć następcy przez elektromobilność

Volkswagen ciągle nie podjął decyzji, czy Golf będzie mieć następcę. Czy słynny kompakt podzieli los Passata sedana i Tourana, które nie doczekają się już kolejnych generacji?

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

W efektownej dekadzie neonowej powstały fajne modele, takie jak Audi Quattro czy BMW M3 (E30) oraz spokojniejsze auta dla szerszego grona kierowców – Ford Fiesta, Volkswagen Golf czy Mercedes 190. Oto najważniejsze niemieckie samochody z lat 80. A na koniec naszej galerii dwa auta, które zamknęły drzwi pewnej epoki.

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Jakie zużycie paliwa mają klasyczne samochody? Czy jest to znacząco więcej w porównaniu z nowoczesnymi modelami, a może wręcz przeciwnie – zadowalają się mniejszą ilością paliwa niż dzisiejsze cięższe i naszpikowane elektroniką pojazdy. Test zabytkowych modeli pokazuje, jakie jest ich rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo.

Auta segmentu C - najlepsze i najgorsze 2- i 3-letnie auta kompaktowe

Auta segmentu C - najlepsze i najgorsze 2- i 3-letnie auta kompaktowe

Segment C, czyli jeden z najpopularniejszych na rynku. Podaż i popyt są wysokie, ale nie każdy model jest tak samo wart zakupu. Przynajmniej jeśli będziemy oceniać po wynikach niemieckich przeglądów rejestracyjnych - oto pięć polecanych i pięć nieudanych modeli według raportu TUV

Volkswagen Scirocco R - Oldboj wśród hot-hatchy

Volkswagen Scirocco R - Oldboj wśród hot-hatchy

Scirocco na tle nowszych rywali to już staruszek. Owszem, może nie jest najszybsze na torze i najnowocześniejsze, ale za to jak wygląda...

Volkswagen Scirocco GTI - marzenie o tanim GTI

Volkswagen Scirocco GTI - marzenie o tanim GTI

Sportowe odmiany zawsze miały wyższe ceny. Jednak w przypadku Scirocco nie przepłacało się przesadnie, a w dodatku otrzymywało się coupé, które dawało mnóstwo frajdy z jazdy. I daje ją do dzisiaj

Volkswagen Scirocco - marzenie o tanim GTI

Volkswagen Scirocco - marzenie o tanim GTI

Scirocco GTI ma już 41 lat, a nadal zachwyca osiągami 110-konnego silnika – w 8,8 s do „setki” to bardzo dobry wynik!

Volkswagen Scirocco GTS - fajniejszy od Golfa GTI

Volkswagen Scirocco GTS - fajniejszy od Golfa GTI

W dzisiejszym teście występuje Volkswagen Scirocco GTS. Tymi trzema literami w 1982 roku oznaczono specjalną wersję drugiej generacji Scirocco, blisko spokrewnioną z ówczesnym Golfem GTI. Sentymenty odłóżmy jednak na bok. Współczesne Scirocco jest na rynku już szmat czasu (od 2008 roku), więc przy okazji jego niedawnej modernizacji do oferty dodano nowy wariant GTS (2015 rok)

Porównanie: Kompakty z 200-konnymi silnikami. Korea lepsza od Niemiec?

Porównanie: Kompakty z 200-konnymi silnikami. Korea lepsza od Niemiec?

Kto wygra starcie mocnych kompaktów? Kia, Opel, a może Volkswagen? Na linii startowej czekają już trzy auta z dwustukonnymi silnikami. Każdy z nich wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny i solidne turbo, które tylko czeka na to, aż kierowca doda gazu...

Test Volkswagena Scirocco 2.0 TSI - Mocny, szybki i efektowny

Test Volkswagena Scirocco 2.0 TSI - Mocny, szybki i efektowny

Volkswagen Scirocco z 220-konnym silnikiem pod maską to efektowne i szybkie coupé, które sprawdza się w codziennej jeździe

Test Volkswagena Scirocco 2.0 TSI - Mocny, szybki i efektowny

Test Volkswagena Scirocco 2.0 TSI - Mocny, szybki i efektowny

Scirocco z 220-konnym silnikiem pod maską to efektowne i szybkie coupé, które sprawdza się w codziennej jeździe..

Redakcja poleca
Nowy Volkswagen Scirocco – znamy polskie ceny

Nowy Volkswagen Scirocco – znamy polskie ceny

Nowy Volkswagen Scirocco już jest w polskich salonach. Sportowy model po przeprowadzonym niedawno face liftingu ma zmieniony wygląd nadwozia, a pod maskę trafiły nowe silniki. Podstawowy model kosztuje od 82 690 zł.

Redakcja poleca
Volkswagen Scirocco III (FL 2014): więcej mocy, lepszy wygląd. Test i opinie

Volkswagen Scirocco III (FL 2014): więcej mocy, lepszy wygląd. Test i opinie

Volkswagen Scirocco przeszedł face lifting. Ma zmieniony wygląd, ulepszone wnętrze i przede wszystkim wzmocnione silniki. Niebawem w tej odświeżonej wersji trafi do salonów. Zanim to się stanie, miałem okazję przekonać się na własnej skórze, jak bardzo zmienił się ten jeden z najładniejszych samochodów w ofercie Volkswagena.

Odświeżony Volkswagen Scirocco

Odświeżony Volkswagen Scirocco

Producent podaje, że auto otrzymało 50 nowych komponentów, więcej mocy oraz zużywa mniej paliwa.

VW Scirocco - sportowiec dla ludu

VW Scirocco - sportowiec dla ludu

Wielką premierę świętowano 18 kwietnia 1974 roku. Tysiąc egzemplarzy sportowego coupé wyruszyło z Wolfsburga we wszystkich kierunkach świata na podbój rynku. Cel: salony dilerskie Volkswagena. Do każdego trafiło tylko jedno Scirocco – więcej nie, bo firma Karmann z Osnabrück, gdzie wytwarzany był nowy model, nie była w stanie wyprodukować więcej samochodów.

Genewa 2014: Volkswagen Scirocco 2014 po face liftingu

Genewa 2014: Volkswagen Scirocco 2014 po face liftingu

Ten sportowy model jest już na rynku od sześciu lat. Nadszedł zatem czas na jego modernizację. Oficjalna prezentacja tego modelu odbędzie się podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie (6-16.03.2014).

VW Scirocco R: Silne emocje gwarantowane

VW Scirocco R: Silne emocje gwarantowane

Agresywny wygląd, świetne osiągi i bogate wyposażenie. W Scirocco R nie będziesz się nudził, bo 265-konne auto rozpędza się do „setki” w niecałe 6 sekund

Volkswagen Scirocco R - Silne emocje gwarantowane

Volkswagen Scirocco R - Silne emocje gwarantowane

Agresywny wygląd, świetne osiągi i bogate wyposażenie. W Scirocco R nie będziesz się nudził, bo 265-konne auto rozpędza się do "setki" w niecałe 6 sekund.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test