Volkswagen Scirocco ma już 40 lat. Od momentu debiutu znalazł na całym świecie milion właścicieli i jeszcze więcej fanów. Nic dziwnego. Scirocco od zawsze wyróżniał się na tle swoich braci spod znaku VW. Podobnie jest z obecną generacją, która prezentuje się bardzo rasowo. Jednak nawet najpiękniejsze auta w końcu muszą ustąpić miejsca swoim poprawionym i ulepszonym następcom. Przyszedł czas i na Scirocco.

Volkswagen Scirocco FL
Volkswagen Scirocco FL

Nadwozie

Przeprowadzony właśnie face lifting na pierwszy rzut oka nie wprowadził żadnej rewolucji. Zmienił się nieco wygląd, zwłaszcza tyłu samochodu. Tam pojawiły się nowe lampy z seryjnymi diodami LED oraz nowy zderzak. Auto wygląda teraz jeszcze bardziej dynamicznie, a tył wydaje się szerszy i niższy. Z przodu zmian jakby mniej. Reflektory mają ten sam kształt, a nowości znajdziemy jedynie pod kloszem. Nowe są też zderzaki, inne dla zwykłych wersji, inne dla topowej „R-ki”.

Kończąc temat nadwozia muszę dodać, że wraz z face liftingiem pojawiło się pięć nowych kolorów karoserii, w tym intrygujący ciemnofioletowy, cztery wzory felg (dostępne są rozmiary od 17 do 19 cali) oraz sześć opcji kolorów i materiałów tapicerki.

Volkswagen Scirocco FL
Volkswagen Scirocco FL

Wnętrze

Wnętrze nowego Volkswagena Scirocco jest estetyczne i uporządkowane. Obsługa wszelkich przycisków i przełączników jest intuicyjna i bezproblemowa, choć z drugiej strony wciąż brakuje tu wyraźnie sportowego ducha, zwłaszcza w wersji R. Pod tym względem jest jednak o niebo lepiej niż dotychczas.

Sytuację ratuje nowy zestaw zegarów i kierownica, zapożyczone z Golfa GTI oraz udane nawiązanie do pierwszego Scirocco – zestaw dodatkowych trzech zegarów na szczycie konsoli środkowej. Jest tam wskaźnik temperatury oleju, stoper i wskaźnik ciśnienia doładowania. Ciekawy dodatek. Szkoda tylko, że stoper uruchamia się przyciskiem przy zegarach, do którego trzeba daleko sięgać, a nie przy kierownicy, jak choćby w Porsche. Chyba że taka opcja jest, a ja podczas krótkiego zapoznania z autem jej nie zauważyłem.

Volkswagen Scirocco FL
Volkswagen Scirocco FL

Nie zmieniła się natomiast nawigacja z systemem audio. Volkswagen nie zdecydował się na przeniesienie nowego, znanego z Golfa czy Octavii, ekranu, a pozostawił stary. Owszem, funkcjonalny i działający bez zarzutu. Jak się jednak dowiedziałem, nowy system ma pojawić się w przyszłym roku. Będzie okazja do kolejnej premiery.

Silniki

Bardzo ważne, bodaj najistotniejsze, zmiany zaszły pod maską nowego Volkswagena Scirocco. Odmiana R ma teraz o 15 KM więcej – łącznie 280 – i dzięki temu sprint do „setki” trwa o 0,3 sekundy krócej. Zmiana jest odczuwalna, auto jest bardziej żwawe, choć moment obrotowy pozostał na niezmienionym poziomie 350 Nm.

Volkswagen Scirocco FL
Volkswagen Scirocco FL

Na uwagę zasługuje jednak "cywilna" wersja 2.0 TSI, której moc wzrosła o 10 KM do 220 KM, ale przede wszystkim przybyło momentu obrotowego. Inżynierowie podkręcili jednostkę aż o 70 Nm i teraz ta odmiana dysponuje momentem 350 Nm, czyli dokładnie tyle ile ma Scirocco R! I to czuć.

Kiedy pędziłem podczas testów niemiecką autostradą, za kierownicą Scirocco R ze skrzynią DSG, zauważyłem że jadące za mną 220-konne Scirocco (z „manualem”) wcale nie zostaje w tyle i trzyma się mojego zderzaka, mimo pedału gazu wciśniętego w podłogę. Przeprowadziliśmy więc małą próbę. Rozpędziliśmy samochody do jednakowej prędkości około 130 km/h, ustawiliśmy przełożenie na „czwórkę” i dodaliśmy gazu. Oba auta szły praktycznie łeb w łeb! Dopiero bliżej prędkości maksymalnej R odjeżdżało słabszemu bratu, osiągając licznikowe 256 km/h.

Volkswagen Scirocco FL
Volkswagen Scirocco FL

Przyczyn jest kilka – z jednej strony nieco większa masa własna wersji R (niespełna 100 kg), różna masa załogi oraz różne skrzynie biegów. Subiektywnie skrzynia DSG zabiera nieco wigoru, w porównaniu do przekładni manualnej – podczas testów jeździłem bowiem Scirocco R w obu wersjach.

Ceny

Na niemieckim rynku wersja R jest droższa od 220-konnej o równowartość 30 tys. złotych. Do szybkiej jazdy nie trzeba zatem niepotrzebnie dokładać. Jeśli komuś zależy na bardziej rasowym wyglądzie, zawsze można zamówić pakiet R-Line. I tak wyjdzie taniej...

Polskie ceny nowego Volkswagena Scirocco poznamy bliżej premiery, która planowana jest na jesień tego roku.

Volkswagen Scirocco FL
Volkswagen Scirocco FL

Opinie

Nowy Volkswagen Scirocco to dopracowane auto o nietuzinkowym wyglądzie i świetnych właściwościach jezdnych. Po zmianach oferuje jeszcze więcej – przede wszystkim od strony jednostek napędowych. Jest też ładniejsze, ma bardziej rasowe wnętrze i bogatsze wyposażenie, w którym znajdziemy nowe systemy wspierające kierowcę i zwiększające bezpieczeństwo i komfort jazdy.