Volkswagen Tiguan to kompaktowy SUV produkowany przez niemiecki koncern. Początek jego produkcji miał miejsce w 2007 roku, a co ciekawe nazwa dla auta została wyłoniona poprzez plebiscyt zorganizowany przez niemiecką grupę Auto Bild. „Tiguan” jest połączeniem słów „tiger” (tygrys) i „leguan” (legwan).
Stylistycznie auto zbliżone jest to pozostałych modeli marki z Wolfsburga, jednak najbliżej mu do większego Touarega. Nadwozie prezentuje się bardzo korzystnie, a liczne przetłoczenia dobre wpływają na dynamiczny kształt karoserii. Z tyłu znajdują się charakterystyczne okrągłe światła, które możemy spotkać m.in. w Passacie CC czy Golfie Plus. Tiguan został zbudowany na płycie podłogowej PQ35, na której bazują również Skoda Yeti oraz Audi Q3.
Wnętrze natomiast zaczerpnięto z wcześniej wymienionego Golfa Plus. 5-osobowy SUV jest przestronny i oferuje odpowiednią ilość miejsca dla wszystkich pasażerów (podróżując w komplecie, osobie siedzącej pośrodku tylnej kanapy może być nieco ciasno), a bagażnik oferuje 470 litrów pojemności.
W 2010 roku modernizacji poddano wnętrze auta, a rok temu przemodelowano także niektóre elementy nadwozia, m.in. reflektory, zderzak, tylne lampy oraz grill. Mimo iż auto może wyglądać na terenowe, to nie należy się nim zapuszczać dalej niż na żwirową drogę. Standardowo Tiguan ma napęd jedynie na przednią oś, a napęd 4Motion wymaga dopłaty (i nie był dostępny z każdym silnikiem).
Wśród benzyniaków dostępne były 2 silniki – 1.4 TSI oraz 2.0 TSI. Pierwszy z nich mógł generować 122 lub 150 KM (po liftingu – 125 i 160), a drugi – 170 lub 200 KM (po modernizacji, kolejno 180 i 210 KM). Decydując się na diesla, do wyboru był silnik 2.0 TDI o mocy 110, 140 lub 170 KM (po modernizacji, najsłabsza wersja pozostała bez zmian; pozostałe generowały 150 i 184 KM i dostępne były w technologii BlueMotion). Z wyżej wymienionymi jednostkami dostępne były 6-biegowa skrzynia manualna, 6-stopniowy automat TipTronic oraz przekładnia dwusprzęgłowa DSG o 7 przełożeniach.
Pod koniec 2015 roku zaprezentowana została II generacja niemieckiego crossovera. W porównaniu do poprzednika, auto stało się bardziej „miejskie”. 2. odsłona Tiguana zbudowana została na płycie podłogowej MQB, a nadwozie w stosunku do wcześniejszej wersji nieco urosło (6 cm wzdłuż i 3 cm wszerz). Stylistycznie natomiast prezentuje się o wiele lepiej – z przodu bardzo korzystnie prezentuje się grill połączony z reflektorami, a przetłoczenia na masce i drzwiach dodają mu szyku i dynamiki.
Wnętrze, jak przystało na samochód dla ludu, jest przejrzyste, a deska rozdzielcza – intuicyjna i uporządkowana. Bagażnik natomiast urósł do 520 litrów. W 2016 roku zaprezentowano także przedłużoną wersję Tiguana przeznaczoną na rynek północnoamerykański.
Pod maską mogą znaleźć się 2 benzyniaki i 2 diesel. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z silnikiem 1.4 TSI (125 lub 150 KM) oraz 2.0 TSI (180 lub 220 KM), natomiast w drugim spotykamy się z 2.0 TDI o generującym 115, 150, 190 oraz 2.0 BiTDI rozwijający 240 KM. Moc trafia na przednią oś lub na wszystkie koła (4Motion z możliwością wyboru 1 z 4 trybów jazdy) za pomocą 6-biegowej skrzyni ręcznej lub dwusprzęgłowej przekładni DGS o 6 lub 7 przełożeniach.
Konkurentami Volkswagena Tiguana są m.in. Mazda CX-5, Toyota RAV4 oraz Kia Sportage.