Pierwsze wieści na temat nadchodzącego modelu nadeszły na początku tego roku wraz z debiutem studium Concept A w Berlinie. Niedługo potem niemiecka grupa AutoBild ogłosiła konkurs na nazwę dla nadchodzącego samochodu, który wygrała propozycja o nazwie "Tiguan". Na dzień dzisiejszy nowe auto znajduje się już w ostatnim stadium, krok przed masową produkcją, a prezentowana w Stanach Zjednoczonych wersja pokaże w dużym stopniu jak wyglądać będzie nowe auto.

Początkowe prezentacje samochodu udowodniły, że jego linie nadwozia zostały poprowadzone przez projektantów w bardzo odważny sposób. Samochód robi wrażenie, ale jego wymiary (4,4x1,85x1,69m) będą zbliżone do modelu Touran, który okupuje segment MPV. Odpowiedzialny za całokształt projektu, Klaus Bischoff potwierdził, że zamiarem projektantów było stworzenie samochodu o bardzo masywnej i muskularnej sylwetce. Był to priorytet, którym kierowano się od samego początku. Pomimo tego samochód nie zatracił swoich 'rasowych' cech i już przy pierwszym kontakcie wizualnym rozpoznawany jest jako Volkswagen.

Jedną z większych ciekawostek w wyglądzie samochodu są jego opony. Dziewiętnastocalowe ogumienie przygotowane specjalnie przez firmę Continental będą posiadać kolorystyczne wstawki nawiązujące do barwy nadwozia. Bardzo możliwe, że aluminiowe felgi w kolorze antracytu pojawią się w wersji produkcyjnej. Wewnątrz samochodu również będą się przewijać akcenty kolorystyczne nawiązujące do nadwozia. Można się więc spodziewać czerni, srebra oraz koloru pomarańczowego. Cała tapicerka została obita stylową czarną skórą przeszywaną pomarańczową nicią, która podkreśla sportowy styl. Efekt przestrzenności wnętrza, które bez trudu pomieści pięć osób, powiększy panoramiczny dach szklany. Tylna kanapa, którą będzie można przesuwać w dwóch kierunkach, pozwoli na pełne dostosowanie przestrzeni bagażowej do potrzeb użytkownika.

Pod maską Tiguana zamontowany zostanie nowy rodzaj jednostki wysokoprężnej o nazwie BLUETEC. System ten został opracowany przy współpracy Audi oraz Mercedesa. W jego skład wchodzi kilka modularnych rozwiązań pozwalających na znaczną redukcję szkodliwych substancji, które emitowane są przez silnik. Według twórców, 'Czysty turbodiesel' będzie w stanie sprostać najbardziej restrykcyjnym normom emisyjnym.

Więcej detali na temat nowego Tiguana pojawi się najwcześniej w pierwszym kwartale 2007 roku. Do sprzedaży wejdzie on nie prędzej jak w 2008 roku.