Do konkursu przystąpili Czytelnicy czasopism grupy "Auto Bilda" z całej Europy. Przytłaczająca większość zdecydowała, że do volkswagenowskiej terenówki najlepiej pasuje Tiguan. W tej nazwie pobrzmiewa gra słów. Oprócz tygrysa (niem. Tiger) i legwana (Leguan) doszukać się można Tourana i Touarega. To bardzo trafne - daje wrażenie, że nowy SUV będzie przestronny jak van i zdolny do poruszania się po bezdrożach jak prawdziwy samochód terenowy.

Premiera seryjnego modelu jesienią 2007

Start produkcji nastąpi za rok, w sierpniu 2007 r. Wersja nadwoziowa będzie tylko jedna, 5-drzwiowa, a silniki wyłącznie 4-cylindrowe. Tiguan nie zostanie wyposażony w żadne urządzenia zwiększające możliwości off-roadowe, takie jak blokady mechanizmów różnicowych czy reduktor. Otrzyma natomiast komplet układów poprawiających bezpieczeństwo, z airbagami, ABS-em i ESP. Wersja podstawowa będzie miała napęd na przednią oś, pozostałe - na 4 koła. Prezentacja modelu studyjnego (o nazwie Concept A) odbyła się w marcu podczas salonu genewskiego, kolejna odsłona auta bardzo już zbliżonego do wersji produkcyjnej nastąpi w grudniu br. podczas Los Angeles Auto Show.

Dlaczego w Ameryce, a nie wcześniej, we wrześniu, podczas salonu paryskiego? Ponieważ Volkswagen wierzy w sukces Tiguana także za oceanem. Gotowy model zadebiutuje we wrześniu 2007 r. podczas IAA we Frankfurcie. Tiguan, choć skonstruowany na płycie podłogowej aktualnej generacji Golfa, jest od niegowiększy. Wymiary (dł./szer./wys. 4,43/1,80/1,67 m, rozstaw osi 2,60 m) są zbliżone do Toyoty RAV4 (4,40/1,81/1,69 m i 2,56 m), którą postrzega się jako najgroźniejszego konkurenta. Volkswagen postawił na przestronną kabinę pasażerską, o czym świadczy nie tylko większy rozstaw osi, lecz także pojemność przestrzeni bagażowej. Do RAV-a wchodzi 585-litrowy ładunek, podczas gdy do VW 510 l. Kierowca Toyoty musi za to częściej jeździć na stację benzynową, bo jego 60-litrowy zbiornik paliwa jest o 4 l mniejszy niż Tiguana.

Mimo zaangażowania na rynku amerykańskim i ambicji powalczenia w segmencie premium Volkswagen zrezygnował z planowanego początkowo silnika 6-cylindrowego. Dlaczego? Ponieważ klienci zdecydowanie wolą jednostki 4-cylindrowe. Poza tym VR6 nie istnieje jeszcze w wersji dieslowskiej. Istotne jest też to, że 6-cylindrowiec mocno zwiększyłby obciążenie przedniej osi, a turbodoładowane silniki 4-cylindrowe spełniją wysokie wymagania co do osiągów. Podstawowy silnik to benzynowe, 1,4-litrowe TSI, które we współpracy z kombinacją turbosprężarki i kompresora osiąga moc 150 KM. Powyżej plasuje się 2-litrowe TFSI - turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem, które oferowane będzie w dwóch wersjach mocy: 170-konne o niższym ciśnieniu powietrza doładowującego io wyższym ciśnieniu rozwijające moc 200 KM. W dieslach Volkswagen żegna się z pompowtryskiwaczami i stawia na oszczędniejsze, czystsze silniki z wtryskiem Common Rail. Tiguan otrzyma 2-litrowe TDI o mocy (do wyboru) 140 lub 170 KM.Z wyjątkiem 1.4 TSI wszystkie wersje będą miały napęd 4Motion ze sprzęgłem Haldex i zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. To samo dotyczy skrzyni biegów: oprócz wersji podstawowej wszystkie otrzymają przekładnię 6-biegową. Do 200-konnej benzynowej i obu diesli w opcji dostępna będzie skrzynia DSG.

Ciąg dalszy zmagań za rok.

Nagroda: Tiguan Mimo że Tiguan pomyślany jest raczejjako samochód na zwykłe drogi niż purystyczny off-roader, jego prześwit, kąt rampowy i głębokość brodzenia są takie, że nie zaszkodzą mu krótkie wypady w teren. O tym jednak przekonamy się najwcześniej za rok, gdy auto będzie gotowe do sprzedaży. Na razie trzej zwycięzcy naszego konkursu pojadą na wyprawę do Val d'Isere, gdzie przemierzać będą górskie szlaki VW Touaregami. Najlepszy zakwalifikuje się do finału. Za rok stawką będzie główna nagroda: Tiguan. Trzymamy kciuki!

3 szczęśliwców pojedzie do Francji

Nazwa Tiguan zyskała przychylność nie tylko Czytelników w Polsce, lecz także w większości krajów Europy, gdzie wydawane są pisma grupy "Auto Bilda". Wyniki europejskiego głosowania zamieszczamy obok.

Spośród Czytelników "Auto Świata", którzy głosowali na Tiguana, wylosowaliśmy trzech (nazwiska poniżej), którzy wyjadą na rajd terenowy we francuskich Alpach. Walka o główną nagrodę - VW Tiguana - rozegra się jesienią przyszłego roku.

Nagrody pocieszenia (odtwarzacze mp3) otrzymują: Mariusz Kowalczyk, Świnoujście; Renata Gałczyńska, Przykona; Adam Zwierzchowski, Oława; Czesław Semik, Bielsko-Biała; Urszula Rosłoniec, Celestynów; Radosław Paćkowski, Słupia; Krzysztof Ważny, Tułowice; Zbigniew Kozub, Polkowice; Sławomir Zalewski, Warszawa; Marcin Łach, Żory.