- Via Baltica to licząca prawie 1000 km droga międzynarodowa E67, która łączy Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz Finlandia
- Polska część Via Baltici to droga ekspresowa S61, którą właśnie w pełni ukończono. Kierowcy mogą korzystać ze wszystkich 213 km
- Dzięki połączeniu z S8 droga S61 pozwala dojechać z Warszawy na Litwę w mniej niż trzy godziny. Teraz to tylko 310 km ekspresówką
- Ostatnim punktem w budowie S61 było ukończenie obwodnicy Łomży
Czy obwodnica Łomży S61 jest już gotowa? Przełomowy czwartek
Od jutra blisko -kilometrowym odcinkiem obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 przejedziemy dwiema jezdniami. Tym samym gotowa będzie polska część szlaku ViaBaltica o długości ponad 310 km. Pierwszą jezdnię odcinka S61 Łomża Zachód - Kolno oddaliśmy w ubiegłym roku, dzięki czemu z Łomży w dużej mierze wyprowadzony został ruch tranzytowy
- pochwaliła się GDDKiA w swoich mediach społecznościowych. Wcześniej dało się już obwodnicą jeździć, ale było tam sporo niższe ograniczenie prędkości. Kierowcy mogli na obwodnicy Łomży korzystać z jednej jezdni w obu kierunkach, a ograniczenie prędkości ustalono na 60-80 km na godz.
Na budowie tego odcinka S61 doszło do małego opóźnienia, ale o takich opóźnieniach kierowcy marzą. Obwodnica Łomży miała stać się pełnokrwistą ekspresówką "pod koniec września". Doszło do tego 2 października.
Ile km ma droga ekspresowa S61? Dojedziesz nią do granicy z Litwy
W Polsce europejski szlak Via Baltica to droga ekspresowa S61, którą właśnie w pełni ukończono. Zaczyna się w Ostrowi Mazowieckiej (można na nią wjechać bezpośrednio z S8, a więc jest świetnie połączona z najważniejszymi drogami kraju) i dojechać do granicy z Litwą w Budzisku.
To oznacza, że S61 ma 213,1 km i przebiega przez trzy województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie. To kluczowa droga dla tego regionu Polski. Zbudowanie drogi szybkiego ruchu w tej części kraju wpisano do planu budowy dróg w Polsce już w latach 90.
Dzięki Via Baltica S61 z Warszawy do granicy z Litwą jest tylko 310 km. Biorąc pod uwagę obowiązujące w Polsce ograniczenia prędkości, ze stolicy na Litwę dojedziemy w mniej niż trzy godz.
Jak długo powstawała droga ekspresowa S61? Pierwsze odcinki dostaliśmy w 2013 r.
Na stronach GDDKiA znaleźliśmy bardzo ciekawe kalendarium z kamieniami milowymi na budowie S61. Pierwsze odcinki kierowcy dostali już... w 2013 r.
- 19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia DK61, długość 6,5 km) oddana do użytku. Druga jezdnia oddana wraz z odcinkiem S61 Kolno - Stawiski 9 sierpnia 2021 r.
- 7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 od węzła Raczki do Suwałk.
- 13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia DK61, długość 8 km) oddana do ruchu. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.
- 13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk oddana do ruchu (12,8 km).
- 14 lipca 2021 roku – odcinek Śniadowo - węzeł Łomża Południe oddany do użytku (17 km).
- 9 sierpnia 2021 roku – odcinki Kolno - Stawiski (16,4 km) oraz Stawiski - Szczuczyn (18 km) udostępnione kierowcom.
- 31 grudnia 2021 roku – odcinek Wysokie - Raczki (20,2 km) oddany do użytku.
- 13 września 2022 roku – odcinek Szczuczyn - Ełk Południe (23,3 km) oddany do ruchu.
- 22 grudnia 2022 roku – odcinek Suwałki - Budzisko (24 km) oddany do ruchu.
- 2 czerwca 2023 roku – odcinek Łomża Południe - Łomża Zachód (7,3 km) oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód.
- 12 sierpnia 2023 roku – odcinek Ełk Południe - Kalinowo (19,5 km) oddany do użytku.
- 13 października 2023 roku – odcinek Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km) oddany do ruchu.
- 30 września 2024 roku – udostępnienie do ruchu jednej jezdni obwodnicy Łomży (12,9 km).
W październiku 2025 r. dopisujemy do tego ostatni podpunkt. S61 jest już w pełni gotowa.