Auto Świat Wiadomości Aktualności GDDKiA mobilizuje wykonawców S7. Jeden z trzech odcinków gotowy już w 95 proc.

GDDKiA mobilizuje wykonawców S7. Jeden z trzech odcinków gotowy już w 95 proc.

Jeśli wszystko poszłoby zgodnie z planem, to trzema nowymi odcinkami S7 między Warszawą, a Krakowem jeździlibyśmy już w te wakacje. Doszło jednak do opóźnień. GDDKiA w najnowszym komunikacie ma jednak dobre wiadomości. Nowe odcinki są już ukończone w 79, 87 i 95 proc. Wiemy, kiedy powinny zostać ukończone.

Droga S7 na północ od Warszawy
GDDKiA
Droga S7 na północ od Warszawy
  • Rozbudowa S7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem trwa już od dłuższego czasu i wreszcie zmierza ku końcowi. Kierowcy mają na co czekać, bo jedna z najważniejszych dróg w kraju zyska po trzy pasy w każdą stronę
  • Powoli zbliżamy się już do końca prac. GDDKiA podaje, że "mobilizuje" wykonawców by oddali wszystkie odcinki jeszcze w 2025 r. W przypadku dwóch wydaje się to jak najbardziej realne, ponieważ ukończono je w 87 i 95 proc.
  • Najwolniej realizowanego odcinka Płońsk Południe–Załuski. Aneks wydłużający realizację ma wpisaną marcowy termin

Droga ekspresowa S7 to jedna z najważniejszych tras w Polsce

Nie ma przesady w nazywaniu drogi ekspresowej S7 jedną z najważniejszych w kraju. Docelowo ma mieć około 730 km i połączy morze z górami. Przebiega przez pięć województw: pomorskie, warmińsko-mazurskie, mazowiecki, świętokrzyskie oraz małopolskie. Łączy m.in. Trójmiasto, Warszawę, Radom, Kielce i Kraków, a także przecina się z autostradami A2 i A4. W przeciwieństwie do położonej bardziej na zachód autostrady A1 ekspresowa siódemka jest darmowa i dlatego kierowcy tak często nią jeżdżą.

Przeczytaj także: Polacy nie wierzą, że to działa. Kto zna ten przepis, nie boi się radarów w Niemczech

Na S7 między Warszawą a Gdańskiem trwają poważne prace. Niedługo się skończą

Postępy prac związanych z budową drogi ekspresowej S7 na odcinku pomiędzy Płońskiem a Czosnowem są coraz bardziej widoczne. Oprócz układania nawierzchni i podbudowy odbywają się roboty związane z budową ekranów akustycznych, montażem ich wypełnienia oraz przebudową kolizji z podziemnymi instalacjami. Dodatkowo trwają prace mostowe i brukarskie wzdłuż całej trasy.

Przedsięwzięcie obejmuje rozbudowę istniejącej dwujezdniowej drogi i zostało podzielone na trzy odcinki realizacyjne. Największy postęp osiągnięto na odcinku Modlin–Czosnów, gdzie zaawansowanie prac sięga obecnie 95 proc. Odcinek Załuski–Modlin jest ukończony w 87 proc., zaś Płońsk Południe–Załuski w 79 proc. Tak wygląda droga S7 teraz. Widać, że jesteśmy coraz bliżej końca prac.

Droga S7 Modlin - Czosnów most na Wiśle (postęp prac, sierpień 2025 r.)
Droga S7 Modlin - Czosnów most na Wiśle (postęp prac, sierpień 2025 r.)GDDKiA
Droga S7 Siedlin - Załuski (postęp prac, sierpień 2025 r.)
Droga S7 Siedlin - Załuski (postęp prac, sierpień 2025 r.)GDDKiA

Kiedy kierowcy pojadą trzema nowymi odcinkami S7?

Aneksy wydłużające czas realizacji kontraktów wskazują marcową datę zakończenia dla najwolniej realizowanego odcinka Płońsk Południe–Załuski. Prace nad odcinkami Załuski–Modlin oraz Modlin–Czosnów mają być ukończone w sierpniu 2025 r. Wykonawcy oczekują jednak dodatkowego czasu lub środków finansowych, co pozostaje w toku procedowania roszczeń. Pomimo to plany zakładają udostępnienie głównej trasy dla wszystkich odcinków jeszcze w 2025 r. GDDKiA komentuje:

Niezależnie od toczących się procedur kontraktowych, mobilizujemy wykonawców, by udostępnić trasę główną wszystkich odcinków jeszcze w tym roku.

Jest na co czekać. S7 będzie miała tu po trzy pasy ruchu

Rozbudowana droga S7 będzie miała dwie jezdnie o trzech pasach ruchu każda, zwiększając przepustowość w stosunku do obecnych dwóch pasów w obu kierunkach. Dostęp do trasy zapewni sześć węzłów: Nowy Dwór Mazowiecki, Modlin, Zakroczym, Załuski, Przyborowice oraz Poczernin. Zaplanowano również budowę miejsc obsługi podróżnych (MOP) w Modlinie, Załuskach i Poczerninie, dodatkowej infrastruktury drogowej obsługującej sąsiednie tereny oraz liczne obiekty inżynierskie, w tym wiadukty, mosty i przepusty.

Inwestycja jest współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu FEnIKS. Z budżetu całkowity koszt realizacji projektu wynosi ponad 2,8 mld zł, z czego około 1,2 mld zł pochodzi z funduszy unijnych.

Droga S7 Załuski - Modlin (postęp prac, sierpień 2025 r.)
Droga S7 Załuski - Modlin (postęp prac, sierpień 2025 r.)GDDKiA