- W zależności od typu sygnalizatora strzałka w lewo albo zabrania, albo nie zabrania skrętu w lewo. Nie każdy kierowca odróżnia jednak sygnalizator S-2 od sygnalizatora S3
- Większość znaków drogowych, zarówno pionowych, jak i poziomych, nie zabrania zawracania. O tym, czy wolno to zrobić, decyduje jednak dodatkowe oznakowanie albo jego brak
Sygnalizator S-3 wyświetlający strzałkę w lewo nie tylko nie pozwala, ale wręcz zabrania zawracania. Z kolei sygnalizator S-2 ze strzałką w lewo pozwala na zawracanie – ale pod dwoma warunkami. Problem w tym, że wielu kierowców nie widzi różnicy.
Sygnalizator S-3: jedź tak, jak pokazuje strzałka
Sygnalizator S-3 łatwo jest rozpoznać: to sygnalizator wyświetlający światło zielone, żółte albo czerwone, który ma na każdym z wyświetlaczy widoczną strzałkę albo strzałki. Jest wiele wersji sygnalizatora S-3: może on mieć strzałki skierowane w lewo, w prawo, do góry (czyli do jazdy na wprost), a także kombinacje tych strzałek – w górę i w lewo, w górę i w prawo… strzałka na sygnalizatorze S-3 może być też skierowana także w dół (zwykle są dwie – w lewo i w dół) – i to jedyna wersja tego sygnalizatora, która pozwala na zawracanie. Należy zapamiętać:
- widząc zielone światło na sygnalizatorze S-3, można jechać tylko w kierunku (kierunkach) wskazanym strzałką. Jeśli w lewo – to tylko w lewo, jeśli na wprost – to tylko na wprost;
- widząc zielone światło na sygnalizatorze S-3, możemy zakładać, że jadąc w kierunku wskazanym strzałką, nie napotkamy na pojazdy znajdujące się na torze kolizyjnym. Sygnalizacja na skrzyżowaniu powinna być tak zsynchronizowana, aby jadąc na przykład w lewo, mając zielone światło na sygnalizatorze S-3 ze strzałką skierowaną w lewo, kierowcy nie napotykali na swojej drodze pojazdów jadących w innych kierunkach.
Sygnalizator S-2: nie każdy wie, co on oznacza
Sygnalizator S-2 rozpoznamy po tym, że obok zwykłego sygnalizatora zainstalowany jest dodatkowy wyświetlacz, na którym okresowo wyświetlana jest zielona strzałka – najczęściej w prawo. Zdarzają się jednak sygnalizatory S-2 z zielonymi strzałkami skierowanymi w lewo. Jako że jest to rzadkość, wielu kierowców nie wie, co taka zielona strzałka skierowana w lewo oznacza. A zatem:
- zielona strzałka w lewo na sygnalizatorze S-2 pozwala na warunkowy skręt w lewo
- zielona strzałka w lewo na sygnalizatorze S-2 pozwala także na warunkowe zawracanie na skrzyżowaniu z lewego skrajnego pasa, o ile nie jest ono zabronione znakiem „zakaz zawracania”.
- warunkowy skręt w lewo albo warunkowe zawracanie oznacza w tym przypadku, że można wykonać taki manewr, ale po pierwsze, wcześniej należy zatrzymać się bezpośrednio przed sygnalizatorem, a po drugie, należy upewnić się, że nie przeszkodzimy innym uczestnikom ruchu – jeśli miałoby się tak stać, należy ustąpić im pierwszeństwa.
Strzałki w lewo na innych znakach drogowych
Co do zasady strzałki w lewo na znakach pionowych F-10 i F-11, a także znak poziomy w kształcie strzałki w lewo (P-8b) pozwalają na zawracanie z lewego skrajnego pasa, pod warunkiem, że:
- ruch na skrzyżowaniu nie jest kierowany sygnalizatorem S-3, z którego wynika, iż z lewego skrajnego pasa należy jechać np. tylko w lewo;
- zawracanie nie jest zabronione przez znak „ zakaz zawracania”