Auto Świat Wiadomości Aktualności Czy tu wolno zawracać? Kierowcy od początku nie wiedzą albo zapominają

Czy tu wolno zawracać? Kierowcy od początku nie wiedzą albo zapominają

Ilekroć na znaku drogowym czy sygnalizatorze pojawia się strzałka w lewo, kierowcy mają wątpliwości: czy oprócz tego, że można tu skręcać w lewo, można tu także zawracać? To zależy od sygnalizatora, a są ich dwa rodzaje. Trzeba rozróżniać znaczenie sygnalizatora S-2 od tego, co wynika z zastosowania sygnalizatora S-3.

Sygnalizatory i znaki drogowe
Auto Świat
Sygnalizatory i znaki drogowe
  • W zależności od typu sygnalizatora strzałka w lewo albo zabrania, albo nie zabrania skrętu w lewo. Nie każdy kierowca odróżnia jednak sygnalizator S-2 od sygnalizatora S3
  • Większość znaków drogowych, zarówno pionowych, jak i poziomych, nie zabrania zawracania. O tym, czy wolno to zrobić, decyduje jednak dodatkowe oznakowanie albo jego brak

Sygnalizator S-3 wyświetlający strzałkę w lewo nie tylko nie pozwala, ale wręcz zabrania zawracania. Z kolei sygnalizator S-2 ze strzałką w lewo pozwala na zawracanie – ale pod dwoma warunkami. Problem w tym, że wielu kierowców nie widzi różnicy.

Sygnalizator S-3: jedź tak, jak pokazuje strzałka

Sygnalizator S-3, jeśli pozwala na jazdę w lewo, to jednocześnie zakazuje zawracania. Można jechać WYŁĄCZNIE w kierunkach wskazanych strzałkami
Sygnalizator S-3, jeśli pozwala na jazdę w lewo, to jednocześnie zakazuje zawracania. Można jechać WYŁĄCZNIE w kierunkach wskazanych strzałkamiŻródło: Auto Świat

Sygnalizator S-3 łatwo jest rozpoznać: to sygnalizator wyświetlający światło zielone, żółte albo czerwone, który ma na każdym z wyświetlaczy widoczną strzałkę albo strzałki. Jest wiele wersji sygnalizatora S-3: może on mieć strzałki skierowane w lewo, w prawo, do góry (czyli do jazdy na wprost), a także kombinacje tych strzałek – w górę i w lewo, w górę i w prawo… strzałka na sygnalizatorze S-3 może być też skierowana także w dół (zwykle są dwie – w lewo i w dół) – i to jedyna wersja tego sygnalizatora, która pozwala na zawracanie. Należy zapamiętać:

  • widząc zielone światło na sygnalizatorze S-3, można jechać tylko w kierunku (kierunkach) wskazanym strzałką. Jeśli w lewo – to tylko w lewo, jeśli na wprost – to tylko na wprost;
  • widząc zielone światło na sygnalizatorze S-3, możemy zakładać, że jadąc w kierunku wskazanym strzałką, nie napotkamy na pojazdy znajdujące się na torze kolizyjnym. Sygnalizacja na skrzyżowaniu powinna być tak zsynchronizowana, aby jadąc na przykład w lewo, mając zielone światło na sygnalizatorze S-3 ze strzałką skierowaną w lewo, kierowcy nie napotykali na swojej drodze pojazdów jadących w innych kierunkach.

Sygnalizator S-2: nie każdy wie, co on oznacza

Sygnalizator S-2 strzalka w lewo
Sygnalizator S-2 strzalka w lewoŻródło: Auto Świat

Sygnalizator S-2 rozpoznamy po tym, że obok zwykłego sygnalizatora zainstalowany jest dodatkowy wyświetlacz, na którym okresowo wyświetlana jest zielona strzałka – najczęściej w prawo. Zdarzają się jednak sygnalizatory S-2 z zielonymi strzałkami skierowanymi w lewo. Jako że jest to rzadkość, wielu kierowców nie wie, co taka zielona strzałka skierowana w lewo oznacza. A zatem:

  • zielona strzałka w lewo na sygnalizatorze S-2 pozwala na warunkowy skręt w lewo
  • zielona strzałka w lewo na sygnalizatorze S-2 pozwala także na warunkowe zawracanie na skrzyżowaniu z lewego skrajnego pasa, o ile nie jest ono zabronione znakiem „zakaz zawracania”.
  • warunkowy skręt w lewo albo warunkowe zawracanie oznacza w tym przypadku, że można wykonać taki manewr, ale po pierwsze, wcześniej należy zatrzymać się bezpośrednio przed sygnalizatorem, a po drugie, należy upewnić się, że nie przeszkodzimy innym uczestnikom ruchu – jeśli miałoby się tak stać, należy ustąpić im pierwszeństwa.

Strzałki w lewo na innych znakach drogowych

Znaki drogowe
Znaki drogoweŻródło: Auto Świat

Co do zasady strzałki w lewo na znakach pionowych F-10 i F-11, a także znak poziomy w kształcie strzałki w lewo (P-8b) pozwalają na zawracanie z lewego skrajnego pasa, pod warunkiem, że:

  • ruch na skrzyżowaniu nie jest kierowany sygnalizatorem S-3, z którego wynika, iż z lewego skrajnego pasa należy jechać np. tylko w lewo;
  • zawracanie nie jest zabronione przez znak „ zakaz zawracania”
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji