- W zależności od typu sygnalizatora strzałka w lewo ma inne znaczenie
- W wielu wypadkach strzałka w lewo pozwala także na zawracanie, jednak nie zawsze tak jest
- Sygnalizatory S-2 i S3: czy widzisz różnicę?
- Sygnalizator S-2: możesz i skręcać, i zawracać. Ale...
- Sygnalizator S-3 ze strzałką w lewo: jedziesz w lewo
- Nakaz skrętu w lewo: w lewo znaczy w lewo
- Znaki F-10, F-11 ze strzałkami w lewo: tu można zawracać, chyba, że...
- Strzałki na asfalcie oznaczają to samo: można zawracać, chyba, że...
Jest kilka znaków drogowych i sygnalizatorów, które wzbudzają podobne wątpliwości: jest znak nakazu jazdy w lewo, są tabliczki, które pokazują kierunki, w których można jechać z poszczególnych pasów ruchu – w tym w lewo ze skrajnego pasa, są dwa rodzaje sygnalizatorów ze strzałkami skierowanymi w lewo. Nie ma tu żadnej reguły: jedne "strzałki w lewo" pozwalają lub każą jechać wyłącznie w lewo, a inne pozwalają także zawrócić.
Sygnalizatory S-2 i S3: czy widzisz różnicę?
Wizualnie różnią się tym, że sygnalizator S-2 wygląda jak "podstawowy" sygnalizator S-1, ale ma dołączony z boku dodatkowy wyświetlacz z zieloną strzałką. Najczęściej strzałka ta umieszczona jest z prawej strony i skierowana jest w prawo – pozwala na warunkowy skręt w prawo. Zdarza się jednak, że strzałka umieszczona jest z lewej strony sygnalizatora i skierowana jest w lewo.
Sygnalizator S-3 jest zupełnie inny: na każdym z wyświetlaczy (światłą czerwonego, żółtego i zielonego) jest symbol strzałki lub strzałek – skierowanych na wprost, w prawo, w lewo czy w dół. Strzałki na tym sygnalizatorze mogą występować w różnych kombinacjach.
Sygnalizator S-2: możesz i skręcać, i zawracać. Ale...
Ten sygnalizator dość rzadko spotykany jest w wersji ze strzałką skierowaną w lewo, ale zdarza się. Tu można warunkowo zawracać.
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
Dla porządku dodajmy, że znak B-23 to "zakaz zawracania". Jeśli go nie ma, zawracanie jest dozwolone. A pod jakimi warunkami? To w prosty sposób wyjaśnia odpowiedni przepis:
Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.
Sygnalizator S-3 ze strzałką w lewo: jedziesz w lewo
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
Z polskiego na nasze: wolno jechać tylko w kierunku (kierunkach), który wskazują stzałki na sygnalizatorze. Występuje opcja sygnalizatora S-3 ze strzałką skierowaną w dół – wtedy wolno zawracać. Jeśli strzałka skierowana jest w lewo, a nie ma strzałki w dół, zawracanie na skrzyżowaniu jest zabronione.
Nakaz skrętu w lewo: w lewo znaczy w lewo
To jest nakaz – "nakaz jazdy w lewo za znakiem". Kierowca ma obowiązek jechać w kierunku wskazanym strzałką. W tym przypadku zawrócenie za znakiem będzie wykroczeniem. Warto być uważnym – zawrócenie w takim miejscu (albo np. skręt w prawo) może np. wiązać się z jazdą pod prąd.
Znak C-4 „nakaz jazdy w lewo za znakiem” zobowiązuje kierującego do ruchu w kierunku zgodnym ze strzałką
Znaki F-10, F-11 ze strzałkami w lewo: tu można zawracać, chyba, że...
Takie znaki mogą być umieszczone obok jezdni (znak F-10 – ten z lewej strony) albo nad jezdnią (znak F-11 – ten z prawej). Strzałka w lewo na skrajnym lewym pasie ruchu pozwala także na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem "zakaz zawracania" albo ruch na skrzyżowaniu kierowany jest sygnalizatorem S-3 ze strzałką w lewo (nie w dół). Przepis brzmi:
Strzałki na asfalcie oznaczają to samo: można zawracać, chyba, że...
Podobne znaczenie jak niebieskie tabliczki F-10 i F-11 mają strzałki kierunkowe wymalowane na jezdni – np. znak poziomy P8-b. Można zawracać, o ile nie obowiązuje w danym miejscu zakaz zawracania i nie ma sygnalizatora S-3, który wskazuje wyłącznie inne kierunki jazdy.