Auto Świat Porady Sygnalizator i strzałka w lewo: raz można zawracać, a raz nie. To zależy...

Sygnalizator i strzałka w lewo: raz można zawracać, a raz nie. To zależy...

Są dwa rodzaje sygnalizatorów świetlnych ze strzałkami kierunkowymi, które mogą być skierowane w lewo. Jeden z nich pozwala na jazdę wyłącznie w kierunku, który pokazuje strzałka. Ten drugi pozwala także na zawracanie, ale nie bezwarunkowo.

Czy w sytuacji na rysunku zielona strzałka na sygnalizatorze
Czy w sytuacji na rysunku zielona strzałka na sygnalizatorzeŻródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
  • Sygnalizatory kierunkowe S-2 i S-3 mają różne znaczenie i funkcje
  • Szczególne problemy sprawiają kierowcom sygnalizatory, które wyposażone są w strzałki skierowane w lewo

W Polsce występują dwa rodzaje sygnalizatorów kierunkowych dla kierowców samochodów: są to sygnalizatory S-2 oraz S-3. Różnic pomiędzy nimi jest sporo, a jedna z nich dotyczy możliwości zawracania – jeśli strzałka kierunkowa skierowana jest w lewo.

Sygnalizatory świetlne. Od lewej: S-2, S-3 i znów S-2
Sygnalizatory świetlne. Od lewej: S-2, S-3 i znów S-2Żródło: Auto Świat

Najpierw jednak należy te sygnalizatory odróżnić: strzałki na sygnalizatorze S-3 umieszczone są na głównych wyświetlaczach i to zarówno na zielonym, jak i na żółtym oraz czerwonym. W przypadku sygnalizatora S-2 strzałka ma kolor tylko i wyłącznie zielony i jest umocowana z boku – to taki dodatek do "zwykłego" sygnalizatora nazywany "zieloną strzałką". Warto też wiedzieć, że tzw. zielona strzałka może być skierowana nie tylko w prawo (choć tak jest najczęściej), lecz także w lewo.

Sygnalizator S-3: jedziemy tylko w kierunkach wskazanych strzałkami

Sygnalizator S-3, jeśli pozwala na jazdę w lewo, to jednocześnie zakazuje zawracania. Można jechać WYŁĄCZNIE w kierunkach wskazanych strzałkami
Sygnalizator S-3, jeśli pozwala na jazdę w lewo, to jednocześnie zakazuje zawracania. Można jechać WYŁĄCZNIE w kierunkach wskazanych strzałkamiŻródło: Auto Świat

Jeśli mamy taki sygnalizator, możemy jechać tylko w kierunkach wskazanych strzałkami. Jest kilka wzorów sygnalizatora S-3, a dokładnie: osiem. Taki sygnalizator może mieć strzałki skierowane na wprost, w lewo, w prawo, prosto i w lewo, prosto i w prawo, w lewo lub w prawo, może też pozwalać na zawracanie albo np. na skręt w lewo i zawracanie.

Jako że za takim sygnalizatorem wolno jechać wyłącznie w kierunku wskazanym strzałką (strzałkami), sygnalizator ten pełni jednocześnie rolę nakazu jazdy w określonym kierunku (ewentualnie dotyczy to wybranych pasów ruchu).

Ważne: jeśli widzimy zielone światło na sygnalizatorze S-3, to oznacza to, że ruch w kierunku wskazanym strzałkami (strzałką) jest bezkolizyjny – tzn. na naszej drodze nie powinny pojawić się samochody jadące z innych kierunków. Przepis brzmi:

Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.

"Zielona strzałka" skierowana w lewo: można zawracać?

Sygnalizator S-2 strzalka w lewo
Sygnalizator S-2 strzalka w lewoŻródło: Auto Świat

Zasadniczo tak: za sygnalizatorem S-2 z zieloną strzałką skierowaną w lewo można zawracać, o ile pozwalają na to warunki ruchu i nie ma zakazu wynikającego z innych znaków. Przepis brzmi:

Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.

A co do znaku B-23, to wygląda on tak i – jak nazwa znaku wskazuje – zabrania on zawracania:

Znak B-23 – zakaz zawracania
Znak B-23 – zakaz zawracaniaŻródło: Auto Świat

Zawracanie za sygnalizatorem S-2 nie jest bezwarunkowe

Warunki są zasadniczo dwa:

  • po pierwsze, bez względu na warunki ruchu, przed sygnalizatorem z zapaloną zieloną strzałką należy się zatrzymać – i dopiero można skręcać w lewo (lub w prawo na sygnalizatorach S-2 ze strzałką w prawo) albo zawracać;
  • po drugie, należy ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom.

Przepis brzmi:

Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Sygnalizatory kierunkowe: to musisz zapamiętać

Sygnalizator S-3 podpowiada, że jadąc w kierunku wskazanym strzałką (strzałkami), mamy pierwszeństwo przed innymi uczestnikami ruchu

Sygnalizator S-3 ze strzałką w lewo zabrania zawracania

Zielona strzałka na sygnalizator S-2 mówi, że jadąc w kierunku wskazanym strzałką albo zawracając, nie mamy pierwszeństwa przed innymi pojazdami; bez względu na warunki ruchu przed "zieloną strzałką" mamy obowiązek zatrzymać się.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków