- Sygnalizatory kierunkowe S-2 i S-3 mają różne znaczenie i funkcje
- Szczególne problemy sprawiają kierowcom sygnalizatory, które wyposażone są w strzałki skierowane w lewo
W Polsce występują dwa rodzaje sygnalizatorów kierunkowych dla kierowców samochodów: są to sygnalizatory S-2 oraz S-3. Różnic pomiędzy nimi jest sporo, a jedna z nich dotyczy możliwości zawracania – jeśli strzałka kierunkowa skierowana jest w lewo.
Najpierw jednak należy te sygnalizatory odróżnić: strzałki na sygnalizatorze S-3 umieszczone są na głównych wyświetlaczach i to zarówno na zielonym, jak i na żółtym oraz czerwonym. W przypadku sygnalizatora S-2 strzałka ma kolor tylko i wyłącznie zielony i jest umocowana z boku – to taki dodatek do "zwykłego" sygnalizatora nazywany "zieloną strzałką". Warto też wiedzieć, że tzw. zielona strzałka może być skierowana nie tylko w prawo (choć tak jest najczęściej), lecz także w lewo.
Sygnalizator S-3: jedziemy tylko w kierunkach wskazanych strzałkami
Jeśli mamy taki sygnalizator, możemy jechać tylko w kierunkach wskazanych strzałkami. Jest kilka wzorów sygnalizatora S-3, a dokładnie: osiem. Taki sygnalizator może mieć strzałki skierowane na wprost, w lewo, w prawo, prosto i w lewo, prosto i w prawo, w lewo lub w prawo, może też pozwalać na zawracanie albo np. na skręt w lewo i zawracanie.
Jako że za takim sygnalizatorem wolno jechać wyłącznie w kierunku wskazanym strzałką (strzałkami), sygnalizator ten pełni jednocześnie rolę nakazu jazdy w określonym kierunku (ewentualnie dotyczy to wybranych pasów ruchu).
Ważne: jeśli widzimy zielone światło na sygnalizatorze S-3, to oznacza to, że ruch w kierunku wskazanym strzałkami (strzałką) jest bezkolizyjny – tzn. na naszej drodze nie powinny pojawić się samochody jadące z innych kierunków. Przepis brzmi:
Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
"Zielona strzałka" skierowana w lewo: można zawracać?
Zasadniczo tak: za sygnalizatorem S-2 z zieloną strzałką skierowaną w lewo można zawracać, o ile pozwalają na to warunki ruchu i nie ma zakazu wynikającego z innych znaków. Przepis brzmi:
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
A co do znaku B-23, to wygląda on tak i – jak nazwa znaku wskazuje – zabrania on zawracania:
Zawracanie za sygnalizatorem S-2 nie jest bezwarunkowe
Warunki są zasadniczo dwa:
- po pierwsze, bez względu na warunki ruchu, przed sygnalizatorem z zapaloną zieloną strzałką należy się zatrzymać – i dopiero można skręcać w lewo (lub w prawo na sygnalizatorach S-2 ze strzałką w prawo) albo zawracać;
- po drugie, należy ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom.
Przepis brzmi:
Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.
Sygnalizatory kierunkowe: to musisz zapamiętać
Sygnalizator S-3 podpowiada, że jadąc w kierunku wskazanym strzałką (strzałkami), mamy pierwszeństwo przed innymi uczestnikami ruchu
Sygnalizator S-3 ze strzałką w lewo zabrania zawracania
Zielona strzałka na sygnalizator S-2 mówi, że jadąc w kierunku wskazanym strzałką albo zawracając, nie mamy pierwszeństwa przed innymi pojazdami; bez względu na warunki ruchu przed "zieloną strzałką" mamy obowiązek zatrzymać się.