"Nowa rodzina wysokowydajnych silników, opracowanych wspólnie przez specjalistów z Niemiec, Japonii i USA, to ważny krok w realizacji naszej globalnej strategii modułowej" - powiedział Andreas Renschler podczas prezentacji. "W ramach programu Global Excellence, nastawionego na osiąganie najwyższej jakości, w przyszłości będziemy coraz częściej stosować wspólne komponenty, a nawet całe moduły, w pojazdach wszystkich naszych marek. Dzięki temu w długim terminie osiągniemy znaczące korzyści skali i umocnimy pozycję lidera na rynkach globalnych".

Daimler AG chce zastąpić we wszystkich swoich markach na świecie istniejące obecnie osiem rodzin silników - trzema. W pierwszej fazie obecne cztery grupy wysokowydajnych silników zostaną zastąpione globalną platformą HDEP. Od 2002 r. w rozwój HDEP zainwestowano już 1,5 mld USD.

Dzięki zastosowaniu 90% wspólnych komponentów, w przyszłości możliwe będzie osiągnięcie znacznych oszczędności kosztowych wynikających ze wspólnego opracowywania rozwiązań zarządzania seriami produkcyjnymi, globalnie skoordynowanej produkcji silników oraz ekonomii skali. Docelowo, w średnim lub długim terminie, planuje się produkcję 200.000 sztuk rocznie. Silniki te będą budowane w Niemczech, Japonii i USA, i będą dostępne w trzech pojemnościach: 12,8 litrów, 14,8 litrów i 15,6 litrów. Po wprowadzeniu silnika Detroit Diesel DD15 do sprzedaży, HDEP zostanie zastosowana przez Mitsubishi Fuso, a następnie także przez Mercedes-Benz.

Ze względu na długie cykle budowania pojazdów użytkowych, debiuty rynkowe zaplanowano tak, by odbywały się równolegle ze zmianą modeli poszczególnych produktów i marek. Stąd po raz pierwszy na świecie silniki HDEP będą montowane w najnowszej wersji ciężarówki Freightliner Cascadia, a w późniejszym czasie także w czterech innych markach Daimler Trucks.

Dzięki zastosowaniu połączenia systemu recyrkulacji spalin i filtra cząstek, DD15 spełnia wszystkie normy emisyjne EPA‘07  obowiązujące w USA i wpasowuje się w potrzeby klientów z tego regionu. Ten sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności ponad 14,8 litrów został zaprojektowany tak, by zapewnić jego pełną zgodność także z normami EPA 2010 oraz wszelkimi przyszłymi wymogami dotyczącymi redukcji emisji spalin.

Twórcy silników HDEP poddali je intensywnym testom w USA, Niemczech i Japonii, zarówno na platformach testowych, jak i w terenie, pokonując ponad 3,5 mln mil dróg. Silnik DD15 zadebiutuje w ciężarówkach Freightliner Cascadia w drugim kwartale 2008 r. Produkcja na rynek amerykański będzie odbywać się w fabryce Detroit Diesel w Redford w stanie Michigan.