- Droga ekspresowa S11 przebiegnie prawie przez cały kraj — połączy Pomorze ze Śląskiem
- Inwestycja poprawi dojazd m.in. do Koszalina, Szczecinka, Piły, Poznania, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kluczborka i Katowic
- Pokonanie całej trasy o długości 620 km zajmie niewiele ponad pięć godz.
- Budowa została podzielona na wiele odcinków, zaawansowanie prac na nich jest mocno zróżnicowane
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przedstawiła stan realizacji tej inwestycji. Znaczna część S11 znajduje się w realizacji lub prowadzone są prace przygotowawcze. Gotowych jest 220 km, to wspólne odcinki z drogą S6 (35 km od Kołobrzegu do Koszalina) i autostradą A2 (16 km obwodnicy Poznania) oraz fragmenty S11 od Kołobrzegu do Bobolic, odcinki w pobliżu Poznania oraz pięć obwodnic: Szczecinka, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDroga S11 w woj. zachodniopomorskim
Wiosną 2024 r. rozpoczęła się budowa ponad 24-kilometrowego, brakującego fragmentu S11 od Bobolic do Szczecinka, który połączy wcześniej oddany do ruchu odcinek Koszalin - Bobolice z obwodnicą Szczecinka. Trwają prace ziemne i przy obiektach mostowych. Trasa powstaje w pobliżu obecnej drogi krajowej nr 11. Jej ukończenie ma nastąpić w III kwartale 2026 r.
Droga S11 w woj. wielkopolskim
Na początku 2025 r. GDDKiA poznała oferty złożone na budowę S11 w południowej części woj. wielkopolskiego. Trwa ich analiza. Fragment o długości ponad 31 km połączy istniejącą już obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego z obwodnicą Kępna. Będzie składał się z dwóch odcinków: Przygodzice - Ostrzeszów Północ oraz Ostrzeszów Północ – Kępno Północ.
W lipcu 2024 r. podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę 22-kilometrowego odcinka S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, kierowcy pojadą nową drogą w II kwartale 2028 r.
Jest coraz bliżej rozpoczęcia budowy drugiej jezdni obwodnicy Kępna. GDDKiA czeka na decyzję ZRiD od wojewody, żeby przekazać plac wykonawcy. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2027 r.
Trwają prace przygotowawcze dla pozostałej części wielkopolskiej trasy S11, którą podzielono na pięć odcinków: Szczecinek - Piła (ok. 59 km długości), Piła - Ujście (ok. 20 km), Ujście – Oborniki (ok. 43 km), Kórnik - Jarocin (ok. 43 km) i Jarocin – Ostrów Wielkopolski (ok. 57 km).
Droga S11 w woj. opolskim
Na terenie tego województwa trwają już prace budowalne od obwodnicy Kępna a do obwodnicy Olesna, która połączy istniejące fragmenty S11. To trzy odcinki (ich części przebiegają przez woj. wielkopolskie i łódzkie): koniec obwodnicy Kępna - Siemianice (12,5 km), Siemianice - Gotartów (22,7 km) oraz Gotartów - początek obwodnicy Olesna (10,5 km).
46-kilometrowa trasa w większości powstanie w nowym śladzie. Powstaną cztery węzły drogowe: Siemianice, Byczyna, Kluczbork Północ oraz Kluczbork Południe.
Droga S11 w woj. śląskim
Tutaj wszystkie odcinki drogi ekspresowej S11 znajdują się dopiero w przygotowaniu. GDDKiA zakończyła opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), obecnie trwają postępowania o wydanie decyzji środowiskowej.
Dotyczy to dwóch odcinków: od granicy woj. opolskiego i śląskiego do granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego oraz od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie z A1. Pierwszy przebiegnie według wariantu D, a drugi zostanie podzielony na dwa pododcinki.