Gran Turismo Academy jest wspólnym projektem Nissana i PlayStation®, prowadzonym od 2008 roku. To z jednej strony konkurs, a z drugiej – profesjonalny program kształcenia kierowców, który daje szansę młodym pasjonatom gry „Gran Turismo” na rozpoczęcie zawodowej kariery wyścigowej. Do udziału w tegorocznej edycji zgłosiło się ponad 830 tys. chętnych z Europy (w tym po raz pierwszy z Polski), Stanów Zjednoczonych i Rosji.

W naszym kraju zorganizowano cztery imprezy regionalne oraz eliminacje online, które zakończyły się 23 i 24 lipca finałem narodowym w Warszawie. Najlepiej z prowadzeniem wirtualnych maszyn w grze „Gran Turismo 5” i zadaniami konkursowymi poradzili sobie Tomasz Bogusławski ze Słupska i Krystian Korzeniowski z Bielska-Białej, którzy 17 sierpnia na legendarnym torze Silverstone dołączyli do pozostałych 32 finalistów edycji krajowych.

Race Camp 2012

Wszyscy zawodnicy zostali podzieleni na sześć grup terytorialnych (po sześć osób każda) i poddani różnego rodzaju próbom i szkoleniom, które pozwoliły ocenić ich umiejętności i pomogły wybrać najlepszego kierowcę. Jednocześnie finaliści wzięli udział w cyklu wykładów mających ich wprowadzić w świat samochodowych wyścigów. Wszystkie zajęcia odbywały się pod okiem instruktorów z Silverstone, którym – w roli mentorów poszczególnych grup – pomagali doświadczeni kierowcy: z Formuły 1 – Johnny Herbert (Anglia), René Arnoux (Francja), Vitantonio Liuzzi (Włochy), Sébastien Buemi (Szwajcaria) i Dani Clos (Hiszpania); kierowcy wyścigowi – Bas Leinders (Belgia), Rob Barff (Anglia), Franck Mailleux (Francja), a także absolwenci GT Academy – Lucas Ordonez (Hiszpania), Jordan Tresson (Francja) i Jann Mardenborough (Anglia) oraz biorący udział w wyścigach samochodów turystycznych Tim Coronel (Holandia).

Jurorzy oceniali nie tylko szybkość zawodników, lecz także ich determinację, sprawność fizyczną i psychiczną oraz komunikatywność. Podczas tygodniowego obozu uczestnicy jeździli Nissanami 370Z i GT-R, jednomiejscowymi bolidami, a nawet kartami na torze. Mieli również szansę zmierzyć się na szutrowej nawierzchni odcinka specjalnego za kierownicą rajdowej wersji 370Z z silnikiem o mocy 328 KM.

Ta próba miała na celu sprawdzenie: zdolności przystosowawczych po przesiadce z rzeczywistości wirtualnej w grze do prawdziwego auta, sztukijego opanowania oraz umiejętności postępowania zgodnie z instrukcjami wydawanymi przez zespół. W większości przypadków zawodnicy o planowanych zadaniach dowiadywali się tuż przed ich wykonaniem. Musieli się też nauczyć ogólnych zasad działania wyścigówki i współpracy z technikami, tak by ci mogli jak najlepiej przygotować samochody do startu w rywalizacji. Wszyscy zawodnicy zdobyli też podstawową licencję wyścigową ARDS, przyznawaną przez Motor Sport Association, uprawniającą do ścigania się w Anglii.

Zwycięzca pojedzie w Dubai 24

Począwszy od trzeciego dnia obozu, sędziowie i mentorzy eliminowali kolejnych zawodników, choć – jak sami przyznają – były to trudne decyzje, bo wszyscy reprezentowali bardzo wysoki poziom. Z polskich zawodników najpierw odpadł Tomek, a szóstego dnia Krystian. Do finałowego wyścigu w sobotę 25 sierpnia awansowało tylko sześciu zwycięzców grup terytorialnych. Rozstrzygnięcie nastąpiło w trakcie mistrzostw World Endurance Championship (WEC) na torze Silverstone, gdzie po zaciętym wyścigu najlepszy okazał się 25-letni student z Belgii Wolfgang Reip.

Zdobywając tytuł mistrza Europy GT Academy, otworzył sobie wrota do zawodowej kariery. Już wkrótce wróci do Anglii i rozpocznie tam intensywne szkolenie treningowe Driver Development Programme, które ma go przygotować do 24-godzinnego wyścigu w Dubaju. W styczniu wystartuje na tamtejszym torze za kierownicą Nissana 370Z GT4 wraz ze zwycięzcami konkursu z Niemiec, Rosji i USA.

Następna szansa na udział w Nissan GT Academy już za rok.