Honda to jedyna na świecie firma, której produkty można spotkać zarówno na lądzie, jak i na wodzie oraz w powietrzu. Niezależnie, gdzie pracują, mają jedną wspólną cechę – ich napęd stanowią silniki wyprodukowane właśnie przez Hondę. Każdego roku na rynek trafia średnio 25 milionów jednostek napędowych tego japońskiego koncernu przeznaczonych do różnego rodzaju pojazdów oraz maszyn.
Największy udział stanowią silniki motocyklowe. Rocznie Honda sprzedaje ponad 15,1 miliona jednośladów wyposażonych we własne układy napędowe. Z kolei ponad 4,5 miliona silników instaluje się każdego roku we wprowadzanych na rynek samochodach Hondy.
Honda Power Products to dział obejmujący m.in. silniki do zastosowań przemysłowych oraz użytkowych. Stąd do odbiorców trafia ponad 5,6 miliona sztuk jednostek napędowych rocznie. W tej grupie znajdują się również generatory prądu czy układy wykorzystywane maszynach ogrodniczych.
Honda to także silniki odrzutowe
Warto dodać, że oprócz silników spalinowych, hybrydowych czy elektrycznych Honda od 1986 r. prowadzi badania i konstruuje jednostki odrzutowe Honda Jet, które są stosowane w lotnictwie cywilnym.
W 1999 r. rozpoczęła się przygoda Hondy z silnikami hybrydowymi. To wówczas na rynek trafiła Honda Insight pierwszej generacji. Do napędu wykorzystywała benzynowo-elektryczny układ hybrydowy z systemem IMA. Wraz z litrowym silnikiem VTEC sprawił, że Honda Insight stała się najbardziej oszczędnym samochodem w latach 90.
Obecnie najważniejszym wyzwaniem, jakie stoi przed Hondą w zakresie produkcji silników, jest pełna elektryfikacja gamy samochodów. Do końca 2022 r. firma planuje wyposażyć najważniejsze modele aut w Europie w układy hybrydowe lub silniki elektryczne.
Honda – priorytet to elektryfikacja
Najnowsze hybrydy Hondy mają oznaczenie e: HEV („e:” oznacza elektryfikację, a „HEV” – technologię hybrydową opartą na zasilaniu energią elektryczną). Wszystkie pojazdy z emblematem e:HEV są wyposażone w system hybrydowy nowej generacji – i-MMD – opracowany przez Hondę.
Hybrydowy system i-MMD składa się z dwóch silników elektrycznych (napędowego i generatora), silnika benzynowego, litowo-jonowego akumulatora oraz przekładni e-CVT, a także jednostki sterującej przepływem mocy (PCU). Zapewnia ona stabilną pracę systemu poprzez efektywne rozpraszanie wytworzonego ciepła. Hybrydowy układ i-MMD może pracować w jednym z trzech trybów – elektrycznym, hybrydowym lub silnika spalinowego.