Auto Świat Wiadomości Aktualności Kraków ostrzega przed kupowaniem starych diesli. Takie auta nie wjadą do miasta

Kraków ostrzega przed kupowaniem starych diesli. Takie auta nie wjadą do miasta

Strefy czystego transportu wzorem zachodnich krajów mają pojawić się także w największych polskich miastach. Liderem na tym polu jest Kraków, gdzie pierwszy etap ograniczenia ruchu samochodów spalinowych nastąpi już w 2024 r. Urząd miasta uczula, żeby nie korzystać z okazyjnych ofert sprzedaży starszych samochodów z silnikami Diesla, ponieważ nie będą one spełniać wymogów dotyczących możliwości wjazdu.

Korek na drodze
Korek na drodzeKichigin / Shutterstock

Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać w Krakowie już 1 lipca 2024 r. Co istotne strefa od razu zostanie wprowadzona na obszarze całego miasta, a nie tylko w centrum (z pewnymi wyjątkami, m.in. obwodnica autostradowa i drogi ekspresowe).

Strefa Czystego Transportu w Krakowie
Strefa Czystego Transportu w KrakowieUM Kraków

Kluczowe są data rejestracji i rocznik produkcji

Przez następne dwa lata (do 30 lipca 2026 r., kiedy zacznie obowiązywać drugi etap) rygory dla posiadaczy samochodów spalinowych nie będą zbyt surowe — dotkną naprawdę starych pojazdów, około 30-letnich. Krakowski magistrat informuje, że według wyliczeń sporządzonych na podstawie badań ruchu wykluczonych zostanie jedynie 2 proc. aut. Na początku chodzi głównie o wyeliminowanie najbardziej szkodliwych diesli bez zaawansowanych technologii oczyszczania spalin (AdBlue, filtr DPF), więc emitujących dużo tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM).

Jak zawsze są wyjątki! Inaczej jest w przypadku samochodów, które zostały kupione (w Polsce i za granicą) po 1 marca 2023 r. (nastąpiła zmiana właściciela, również w ramach darowizny czy spadku). Takie pojazdy muszą już spełniać wyższe wymogi (patrz tabela).

Data rejestracji Rodzaj paliwa Minimalne wymogi
przed 1.03.2023 r. Benzyna i LPG Norma Euro 1 lub rok produkcji od 1992 dla aut osobowych, Euro 1 lub rok produkcji od 1994 dla pojazdów ciężarowo-osobowych i ciężarowych
Diesel Euro 2 lub rok produkcji od 1996 dla aut osobowych, Euro 2 lub rok produkcji od 1997 dla pojazdów ciężarowo-osobowych i ciężarowych
po 1.03.2023 r. Benzyna i LPG Euro 3 lub rok produkcji od 2000
Diesel Euro 5 lub rok produkcji od 2010

Należy się zatem poważnie zastanowić, czy warto kupować auto z dieslem wyprodukowane w 2009 r. lub starsze, jeśli będziemy mieli zamiar wjechać nim do Krakowa lub innego dużego miasta, które wprowadzi Strefę Czystego transportu z podobnymi wymogami (takie plany mają Warszawa, Katowice i Wrocław).

Ceny takich samochodów mogą zacząć spadać w najbliższym czasie. Dla porównania problemu z wjazdem nie będą miały znacznie starsze samochody benzynowe. W ich przypadku granicą jest 2000 r.

Strefa czystego transportu
Strefa czystego transportuMinisterstwo Infrastruktury

Strefa Czystego Transportu w Krakowie — wyjątki

Zgodnie z uchwałą o ustanowieniu SCT wymogi nie dotyczą:

  • motocykli;
  • pojazdów historycznych (zabytkowych z żółtymi tablicami rejestracyjnymi);
  • pojazdów specjalnych (transportu medycznego i sanitarnego);
  • pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat (prowadzone wyłącznie przez tych właścicieli);
  • pojazdy osób niepełnosprawnych (oznaczone).
Strefa czystego transportu
Strefa czystego transportuAuto Świat
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków