Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać w Krakowie już 1 lipca 2024 r. Co istotne strefa od razu zostanie wprowadzona na obszarze całego miasta, a nie tylko w centrum (z pewnymi wyjątkami, m.in. obwodnica autostradowa i drogi ekspresowe).

Strefa Czystego Transportu w Krakowie Foto: UM Kraków
Strefa Czystego Transportu w Krakowie

Kluczowe są data rejestracji i rocznik produkcji

Przez następne dwa lata (do 30 lipca 2026 r., kiedy zacznie obowiązywać drugi etap) rygory dla posiadaczy samochodów spalinowych nie będą zbyt surowe — dotkną naprawdę starych pojazdów, około 30-letnich. Krakowski magistrat informuje, że według wyliczeń sporządzonych na podstawie badań ruchu wykluczonych zostanie jedynie 2 proc. aut. Na początku chodzi głównie o wyeliminowanie najbardziej szkodliwych diesli bez zaawansowanych technologii oczyszczania spalin (AdBlue, filtr DPF), więc emitujących dużo tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (PM).

Jak zawsze są wyjątki! Inaczej jest w przypadku samochodów, które zostały kupione (w Polsce i za granicą) po 1 marca 2023 r. (nastąpiła zmiana właściciela, również w ramach darowizny czy spadku). Takie pojazdy muszą już spełniać wyższe wymogi (patrz tabela).

Data rejestracji Rodzaj paliwa Minimalne wymogi
przed 1.03.2023 r. Benzyna i LPG Norma Euro 1 lub rok produkcji od 1992 dla aut osobowych, Euro 1 lub rok produkcji od 1994 dla pojazdów ciężarowo-osobowych i ciężarowych
Diesel Euro 2 lub rok produkcji od 1996 dla aut osobowych, Euro 2 lub rok produkcji od 1997 dla pojazdów ciężarowo-osobowych i ciężarowych
po 1.03.2023 r. Benzyna i LPG Euro 3 lub rok produkcji od 2000
Diesel Euro 5 lub rok produkcji od 2010

Należy się zatem poważnie zastanowić, czy warto kupować auto z dieslem wyprodukowane w 2009 r. lub starsze, jeśli będziemy mieli zamiar wjechać nim do Krakowa lub innego dużego miasta, które wprowadzi Strefę Czystego transportu z podobnymi wymogami (takie plany mają Warszawa, Katowice i Wrocław).

Ceny takich samochodów mogą zacząć spadać w najbliższym czasie. Dla porównania problemu z wjazdem nie będą miały znacznie starsze samochody benzynowe. W ich przypadku granicą jest 2000 r.

Strefa czystego transportu Foto: Ministerstwo Infrastruktury
Strefa czystego transportu

Strefa Czystego Transportu w Krakowie — wyjątki

Zgodnie z uchwałą o ustanowieniu SCT wymogi nie dotyczą:

  • motocykli;
  • pojazdów historycznych (zabytkowych z żółtymi tablicami rejestracyjnymi);
  • pojazdów specjalnych (transportu medycznego i sanitarnego);
  • pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat (prowadzone wyłącznie przez tych właścicieli);
  • pojazdy osób niepełnosprawnych (oznaczone).
Strefa czystego transportu Foto: Auto Świat
Strefa czystego transportu