Pierwsza odsłona Lexusa IS miała miejsce na salonie w Genewie w marcu 1999 roku – japońska firma chciała tym modelem konkurować z klasą C Mercedesa, Audi A4 czy BMW serii 3.

Zaprezentowany Lexus IS 200 wyposażony był w rzędowy silnik 6-cylindrowy o poj. 2 litry i mocy 155 KM. Drugą wersją silnikową był wprowadzony dwa lata później IS 300 z silnikiem o mocy 214 KM. Była to wersja SportCross wagon (kombi).

Druga generacja Lexusa IS wprowadzona została w 2005 roku – debiut e wrześniu na salonie w Paryżu. Miała pod maską silnik benzynowy 2.5/208 KM lub 2.2 diesel/177 KM. Sportowa odmiana IS-F pojawiła się naprzód w Japonii i USA w 2007 roku, a rok później dotarła do Europy.Samochód otrzymał potężny 5-litrowy, 8-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 423 KM. Przyspiesza do "setki" w czasie 4,6-4,8 sekundy (w zależności od ustawienia trybu jazdy), a prędkość maksymalna auta wynosi 270 km/h. W 2009 roku pojawiła się odmiana cabrio IS-a. Auto ma oznaczenie IS 250C. W odróżnieniu od wprowadzonych wcześniej wersji nie cieszyła się dużym powodzeniem u klientów.

Trzecia generacja Lexusa IS wprowadzona została w 2013 roku – debiut w styczniu na salonie w Detroit. Najpopularniejszą wersją jest hybryda – pod maską pracuje silnik benzynowy 2.5/181 KM wspomagany dwoma motorami elektrycznymi. Łączna moc systemu hybrydowego wynosi 223 KM. Napęd hybrydowy zapewnia wersji hybrydowej najniższą w swojej klasie emisję dwutlenku węgła – 97 g/km.

Wersja hybrydowa 300h stanowi 90 proc. wszystkich sprzedawanych obecne modeli IS. Lexus IS sprzedawany jest w 70 krajach świata. W Polsce do tej pory sprzedano ok. 4 tys. Lexusów IS.