Liczby mówią same za siebie. Kiedy byłem na pierwszej prezentacji nowego Lexusa LBX, to przedstawiciele marki bardzo odważnie mówili o swoich planach i ambicjach. Szybko okazało się, że w Polsce mały Lexus z miejsca stał się hitem. LBX zdominował segment małych SUV-ów klasy premium. Pierwsze LBX-y na nasze drogi wyjechały w marcu tego roku, a już stał się... najczęstszym wyborem klientów poszukujących miejskiego crossovera klasy premium. Do tej pory zarejestrowano 1707 LBX-ów, a we wrześniu przybyło 246 tych aut – to więcej niż wszystkie konkurencyjne modele razem wzięte.
Zdominowanie segmentu imponuje, ale tu trzeba być uczciwym. Lexusowi LBX-owi nie zostało w nim zbyt wielu rywali. Nowe MINI Coutryman znacznie urosło i uciekło do segmentu C. Głównymi konkurentami jest więc Audi Q2, DS 3, a niedawno do gry dołączyła Alfa Romeo Junior. Mówimy oczywiście o samochodach spalinowych lub hybrydowych.
W koncernie bratnim modelem jest oczywiście Toyota Yaris Cross, z którą Lexus LBX dzieli platformę GA-B. Nazywanie tych dwóch modeli bliźniakami działa inżynierom Lexusa na nerwy. Podkreślają wtedy, że LBX ma bowiem inny rozstaw osi i rozstaw kół, a sama szerokość jest większa o 60 mm, a także został dużo lepiej wyciszony.
Lexus LBX mierzy 4190 mm długości, 1825 mm szerokości całkowitej, 1560 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2580 mm. W wersji z napędem na przód do dyspozycji jest 400 litrów, a w odmianie na cztery koła mamy 317 litrów. Kanapa jest oczywiście rozkładana.
Lexus LBX - silnik. Tu wybór jest bardzo prosty
Wybór wersji silnikowej jest wyjątkowo prosty, ponieważ ta jest jedna. Hybrydowa. Wybrać można za to napęd na przód lub na cztery koła. W obu LBX ma 136 KM mocy i 185 Nm momentu obrotowego. Tylny silnik jest tylko lekkim wsparciem i nie ma pozytywnego wpływu na osiągi, ale ma wpływ na masę. Auto z napędem na przednie koła jest nieco szybsze i "setkę" osiąga w 9,2 s. Z napędem 4x4 to 9,6 s. W obu wariantach prędkość maksymalna to 170 km/h.
Za napęd odpowiada tutaj oczywiście hybryda, która oparta jest na trzycylindrowym benzynowym 1.5. Nie jest to dokładnie ten sam napęd co w Yarisie Cross, ponieważ zastosowano tu nowocześniejszą baterię bipolarną, dzięki której reakcja na gaz ma być szybsza i nieco inną przekładnię e-CVT o bardziej zwartej budowie. Według producenta średnie spalanie tego układu to 4,4 l/100 km.

Lexus LBX 2023 – pierwsze jazdyŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Najmniejszy crossover w gamie Lexusa – LBX, kosztuje teraz od 134 900 zł, czyli 18 000 zł mniej od ceny katalogowej. Standardem w LBX-ie jest najnowsza odsłona pakietu systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3, elektryczne klamki, kamera cofania czy 17-calowe felgi aluminiowe. Wersja LBX wzbogacona o pakiet Comfort kosztuje teraz 140 900, a za niewielką dopłatą klient otrzymuje dodatkowo m.in. podgrzewane fotele, inteligentny kluczyk, przednie i tylne czujniki parkowania, elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane lusterka zewnętrzne czy indukcyjną ładowarkę do smartfonów.
Na 172 900 zł wyceniono Lexusa LBX Cool, który wyróżnia się dwukolorowym malowaniem nadwozia, 18-calowymi felgami aluminiowymi z polerowanym wykończeniem, elektrycznie regulowanym fotelem kierowcy z pamięcią ustawień oraz tapicerką łączącą skórę z zamszem Ultrasuede.
Przeczytaj także: Trzy prawa jazdy i koniec jazdy. Ukraińscy kierowcy zapętlili się w kartach
Lexus LBX - którą wersję wybrać?
Poniżej dokładnie wypisaliśmy wersje wyposażenia (Lexus nazywa jest "atmosferami"), jakie znajdują się w najnowszym cenniku. Od ich liczby może aż rozboleć głowa. Znacznie łatwiej wybrać wersję silnikową, bo jest tak naprawdę jedna. Moim zdaniem dla większości kierowców wersja z napędem na przód będzie więcej niż wystarczająca. Nowy SUV-ik Lexusa to w końcu auto typowo miejskie. Nie dopłacałbym do 4x4, o ile oczywiście z jakiś konkretnych powodów nie potrzebujecie napędu na cztery koła.
Dopłata to ok. 20 tys. zł (zależy od atmosfery). Te zaoszczędzone tysiące można przeznaczyć na wyposażenie, a mały Lexus pozwala tu poszaleć.
Większości kierowców powinien w zupełności wystarczyć LBX w wydaniu... LBX, ale poszerzony o pakiet COMFORT (teraz od 140 900 zł) lub o pakiety COMFORT i SAFETY (od 146 900 zł). Wtedy można się zamknąć w 150 tys. zł i jeździć modnym, hybrydowym crossoverem w bardzo korzystnej cenie. Przy większym budżecie można spojrzeć na wyższe wersje wyposażenia. LBX oferuje tak dużo opcji i pakietów, że nie powstydziłyby się tego znacznie większe samochody marek premium.

Lexus LBX 2023 – pierwsze jazdyŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Lexus LBX - cennik. Bierzemy pod lupę najciekawsze wersje wyposażenia:
Lexus LBX z pakietem COMFORT od 140 900 zł (159 900 zł bez promocji)
- 17” obręcze ze stopów lekkich
- Reflektory LED
- Lexus Safety System+ 3
- Kamera cofania
- Czujniki parkowania z funkcją samoczynnego hamowania (ICS) przód i tył
- System inteligentnego kluczyka
- Ładowarka indukcyjna
- E-latch
- Elektryczna regulacja podparcia lędźwiowego fotela kierowcy
- Podgrzewane fotele przednie
- Czujnik deszczu
- Lusterka zewnętrzne elektrycznie składane, regulowane i podgrzewane (z obu stron)
- Wejścia USB: 2 złącza z przodu + 2 złącza z tyłu
LBX oraz pakiet COMFORT+SAFETY od 146 900 zł (166 900 zł bez promocji)
- System monitorowania martwego pola (BSM)
- System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją samodzielnego zatrzymania (RCTA)
- System ochrony przedzderzeniowej z monitorowaniem kierowcy (PCS+D)
- Układ awaryjnego zatrzymania pojazdu np. przy wykryciu zasłabnięcia (EDSS)
- System ostrzegający przed otwarciem drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją - Safe Exit Assist (SEA)
- Tylne lampy z sygnalizacją gwałtownego hamowania wykrywające najeżdżający z tyłu pojazd (FHL)
ELEGANT oraz pakiet TECH od 157 900 zł (od 182 900 zł bez promocji)
- 18” obręcze ze stopów lekkich
- Elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika
- Wirtualny kokpit 12.3”
- Podgrzewanie kierownicy
- Nawiewy na nogi pasażerów z tyłu
- Dodatkowe ogrzewanie
- Tapicerka ze skóry syntetycznej
EMOTION oraz pakiet TECH od 160 900 zł (bez promocji 186 900 zł)
- Dwukolorowe nadwozie Bi—tone
- Obręcze kół ze stopów lekkich 18” z polerowanym wykończeniem
- Perforowana tapicerka ze skóry syntetycznej
- Przyciemniane szyby tylnej części nadwozia
RELAX od 168 900 zł (bez promocji 191 900 zł)
- Skórzana kierownica oraz gałka skrzyni biegów
- Łopatki do zmiany biegów przy kierownicy
- Elektryczna regulacja fotela kierowcy (8 kierunków)
- Pamięć ustawienia fotela kierowcy
- Tapicerka ze skóry półanilinowej (z elementami ze skóry syntetycznej)
- Podświetlenie ambientowe (50 kolorów)
COOL od 172 900 zł (bez promocji 195 900 zł)
- Dwukolorowe nadwozie Bi—tone
- Obręcze kół ze stopów lekkich 18” z polerowanym wykończeniem
- Przyciemniane szyby tylnej części nadwozia
- Tapicerka z gładkiej skóry (z elementami skóry syntetycznej) oraz z zamszu Ultrasuede

Lexus LBXŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński